Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 9°C

Na Hodonínsku vykolejila unikátní lokomotiva: Strojvedoucí je zraněn!

Aktualizováno -
30. března 2019
11:46
Autor: ČTK, Jiří Nováček - 
29. března 2019
22:14

Ve Veselí nad Moravou na Hodonínsku se v pátek večer samovolně rozjela opravovaná historická parní lokomotiva a vykolejila. Odnesl to strojvedoucí, který se zranil. Provoz na železnici však omezen nebyl.

K nehodě a následnému úrazu došlo ve Veselí nad Moravou v okrese Hodonín. Podle ČTK se historická parní lokomotiva rozjela sama od sebe a následně vykolejila. Protože k nehodě došlo v depu, provoz železnice nebyl nijak omezen. Nehoda se přesto vyšetřuje. 

Podle policejní mluvčí Alice Musilové byla lokomotiva nepojízdná. „V depu prováděli její opravu. Lokomotiva se pak sama rozjela a vykolejila. Zranil se pouze strojvůdce, nikoho dalšího nezranila,“ uvedla Musilová.

„Při zatápění se ozvala rána a pára pod tlakem vnikla do válců. Stroj se pak samovolně rozjel přes otočenou výhybku na výtažnou kolej, kde na zarážce vykolejil,“ popsal Blesku nehodu očitý svědek. Při nehodě si vykloubil rameno strojvedoucí. Zranil se poté, co vyskočil z jedoucí lokomotivy. Následně byl ošetřen na chirurgii v kyjovské nemocnici. Škody jsou za 150 000 korun, řekl Martin Drápal z Drážní inspekce. Lokomotivu teď čeká revize kotle a zkoumání příčiny nehody.

Zmiňovaným strojem je unikátní parní lokomotiva 1435 EP 1000 ČKD, kterou nadšenci z místního depa po dlouhých letech zprovoznili v roce 2018. „Tisícovka“, kterou železničáři léta piplali s obrovským nadšením a trpělivě do posledního detailu, je jediným provozuschopným exemplářem v Česku. Libeňská lokomotivka ČKD ji vyrobila v roce 1956 pro ocelárny SONP Kladno.

Zkušební jízdu absolvovala Tisícovka na úseku Praha – Libeň, horní nádraží – Běchovice v květnu 1956. Dosáhla rychlosti 65 km/h. Na vlečce oceláren, které za ni tehdy zaplatily 560 764 Kčs, tahala vagony s uhlím a ocelovými ingoty 22 let, až do roku 1978. Pak ji fabrika převedla na vytápěcí kotel. Klinickou smrt přežila díky tomu, že si ji místo sešrotování naštěstí vzalo do sbírek Národní technické muzeum v Praze.

Tisícovka je po opravách navzdory původnímu určení k posunu ve fabrikách použitelná k vedení zvláštních i pravidelných historických vlaků s cestujícími i nákladem. Na rovině umí 50 km/h a uveze za sebou až tisíc tun.

Podle Šťáhlavského lokomotiva vykolejila všemi nápravami a vypadla ven z kolejí. „Na cestující to ale nemá dopad, protože se to stalo na boční koleji, po které nejezdí vlaky,“ řekl Šťáhlavský. Na místě zasahovali drážní hasiči. Případ vyšetřuje i policie. Všichni si však přejí, aby unikátní stroj co nejdříve zase uháněl po kolejích s větrem o závod.

 

5nastolevceskych ( 29. března 2019 23:39 )

"...po dlouhých letech zprovoznili v roce 20118" Týýýjo, slavná i po osmnácti tisících let. Kdo z vás to má?

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa
Osoby v pátrání