Covid, lockdowny a zavřené školy těžce dopadly na děti. Lego dá 3 miliardy na pomoc
Zavřené školy, karantény, zdravotní i finanční potíže rodin… Na děti měla pandemie koronaviru také vážný dopad. Dánská hračkářská firma Lego, respektive její nadace, chce „globální dětské nouzi“ pomoci – a dává na to velkou část svého mamutího zisku.
Světová banka s Dětským fondem OSN UNICEF hovoří o „globální krizi vzdělání“, zavírání škol se v některé fázi pandemie dotklo víc než 1,6 miliardy žáků. I nyní jsou mnohé školy pro miliony dětí a mladých zavřené, miliony dalších se možná ani do lavic už nevrátí.
Zato největšímu hračkáři světa se za pandemie dařilo. Rok 2020 přinesl 13% růst tržeb oproti tomu předchozímu, první pololetí 2021 dokonce proti stejnému období 2020 zaznamenalo 46% růst. To skupina utržila 23 miliard dánských korun (75 miliard Kč), z čehož čistý zisk představoval víc než čtvrtinu.
Čtvrtinu firmy vlastní Nadace Lego, tedy na dobročinné účely připadne čtvrtina zisků. Za rok 2020 nadace ohlásila celkové příjmy 2,479 miliardy DKK (8,1 mld. Kč).
„Většinou naše lokální pobočky využívají informace o tom, co děti v daných oblastech potřebují, a vytváříme partnerství s různými iniciativami a charitativními organizacemi,“ uvádí Lego na svém webu; působí i v Česku, mj. v součinnosti s velkou továrnou Lego na Kladně. Na globální úrovni pak působí nadace sídlící v dánském Billunduu, stejně jako celá firma.
Nyní nadace spustila jednu velkou akci –Build a World of Play Challenge (Výzva vybudovat svět hraní). „Pro 90. narozeniny značky Lego činíme závazek nejmladším dětem po celém světě rozdat granty v hodnotě 900 milionů dánských korun (2,95 mld. Kč), abychom jim umožnili co nejlepší start do života,“ uvádí web výzvy.
Jedná se o soutěž určenou firmám, neziskovým organizacím či výzkumným ústavům; hledají se nápady, jak ve velkém měřítku pomoci „zatřást systémem a vybudovat lepší svět, kde se daří malým dětem“.
„Skrze výzvu hledáme inovativní řešení pro bariéry v celkovém vývoji nejmenších dětí, od narození do šesti let věku,“ sdělil Blesk Zprávám Rajdeep Roy Chowdhury z Nadace Lego.
Vývoj v tomto raném věku je podle nadace nejdůležitější. „Každá zkušenost – od vztahů, které formují se svými rodiči a pečovateli, přes jídlo, vzduch, který dýchají, i způsoby, jakými si hrají a učí se – buduje mozek dítěte, formuje jeho osobnost, rozvíjí jeho imunitu i metabolismus. Formuje život, do jakých vyrostou.“
Nápady na zlepšení se mohou týkat učení skrze hru, přístupu ke zdravotní péči, nejrůznějších veřejných služeb, zlepšování prostředí ve městech i globálního klimatu či třeba ulevování stresu rodičů/pečovatelů, aby se o děti mohli kvalitněji starat – to jen pro inspiraci.
„Návrhy nemusejí mít žádnou spojitost s kostičkami Lego. Nicméně v 90. roce značky Lego je hra důležitější než kdy dřív – zvláště pro nejmladší členy našich komunit. Když si děti hrají, učí se a rozvíjejí spoustu dovedností pro celý život, jako je kreativita, řešení problémů, spolupráce i fyzické schopnosti, které jim pomůžou v rychle se měnícím světě,“ dodává Chowdhury.
Návrhy, které dorazí do 7. dubna, pak do září zhodnotí porota z odborníků na základě čtyř kritérií: celkový dopad, proveditelnost, zaměření na komunitu a udržitelnost. Nadace obecně při své činnosti vychází z Cílů udržitelného rozvoje OSN. Deset finalistů dostane menší příspěvky, dva projekty 100 milionů dánských korun a tři vítězové po 200 milionech (654 milionů Kč).
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.