Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Tvrdý dopad pandemie na žáky: Tisíce českých dětí mají velké mezery po výuce u počítačů

Autor: ČTK - 
25. srpna 2021
17:12

Závažné mezery ve znalostech a dovednostech má po dlouhé výuce na dálku při uzavření škol minimálně 36 500 žáků základních škol a 18 000 středoškoláků. Na prvním stupni je to zhruba každý osmatřicátý školák, na druhém stupni každý dvacátý a na střední škole každý dvaadvacátý. Na odstranění rozsáhlých nedostatků budou děti a mladí potřebovat nejméně ještě celý školní rok. Zjistila to Česká školní inspekce (ČŠI). Po obnovení běžné výuky provedla v červnu průzkum mezi řediteli 1465 základních a 540 středních škol. Odpovídalo také 27 815 učitelů. Zprávu ČŠI má ČTK k dispozici.

Podle inspektorů je výzkum reprezentativní. Zpráva uvádí, že výsledky představují zatím prvotní odhady vyučujících. Po zářijovém nástupu do škol se může ukázat, že intenzivnější podporu při dohánění učiva bude potřebovat mnohem víc školáků.

Do základních škol chodilo loni v září podle údajů ministerstva školství asi 961.200 žáků - z nich 554 100 na první a 407 100 na druhý stupeň. Na středních školách bylo 408.500 mladých. Hlavně na dálku se žáci a studenti učili loni zhruba od října do května. „Je jasné, že extrémní délka období, ve kterém neprobíhala prezenční výuka, znamenala výrazný zásah dotýkající se vzdělávacího procesu u celé jedné generace žáků,“ uvádí inspekční zpráva. Podle ní učení na dálku odhalilo slabá místa, mezi která patří nerovnosti v kvalitě vzdělávání i regionální rozdíly.

Podle učitelů závažné mezery ve vzdělávání, na jejichž zaplnění nemusí stačit ani celý další školní rok, mají 2,6 procenta školáků prvního stupně. Na druhém stupni je to pět procent žáků a na středních školách pak 4,5 procenta. V polovině tříd na prvním stupni nebudou mít děti problém si znalosti doplnit. Na druhém stupni jsou to dvě pětiny tříd a na středních školách dvě třetiny.

Podle zjištění důvodem propadu školních výsledků nemusela být chybějící technika a připojení či malá motivace žáka i rodičů. Příčinou mohl být také jiný charakter výuky na dálku. Zatímco některým žákům vyhovoval a posílil jejich zájem o učení, u jiných mohl vést k apatii či pocitu, že nemusí plnit povinnosti.

Nejvíc problémů měli školáci podle svých učitelů v Ústeckém, Moravskoslezském, Karlovarském a Královéhradeckém kraji. Experti na sociální problematiku upozorňují na to, že víc dětí s potížemi je dlouhodobě v chudších regionech. Inspekce poukazuje na to, že podle ekonomických modelů by dlouhodobé ztráty kvůli dopadům distanční výuky mohly dosahovat stovek miliard korun. Dalšímu plošnému zavírání škol by se tak mělo zabránit, uvedli inspektoři ve zprávě. Podle nich by nejhorším řešením o nápravu nedostatků byla snaha rychle na výuku na dálku zapomenout, vrátit se do doby před jejím zavedením a popírat existenci problémů. Inspekce podotkla, že většina ředitelů očekává pro tento školní rok od státu odpovídající finanční podporu na doučování a vyrovnávání rozdílů ve znalostech a dovednostech jednotlivých žáků.

Video  Boj o protilátky v Česku: Testy jsou dražší než vakcína, tvrdí viroložka. Nevidí ani vědecké "pro"  - Pavlína Horáková
Video se připravuje ...

frantacizek ( 26. srpna 2021 06:57 )

zase ne všichni, mám zkušenost, že když si rodiče sami oživí, vzpomenou, tak pak jsou i docela dobrou prodlouženou rukou..ale je pravda, že ne každý má zájem (a mají pouze za úlohu vzdělávací instituce), což je vzhledem k tomu, že to jsou JEJICH děti, trochu zvláštní

bre-burda ( 26. srpna 2021 00:04 )

Covid prozradil, že rodiče vzdělávat vlastní děti nejsou schopni. Jsou hloupější, než kdo tušil.

bre-burda ( 26. srpna 2021 00:03 )

Achilova pata našeho školství je neschopnost studentů samostatného studia. Jsou navyklí, že je stále někdo vodí za ručičku.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa