Pizza za vakcínu? Dovážkové služby chtějí motivovat mladé, aby se nechali očkovat
Vlády se všemožně snaží nalákat své občany, aby se nechali očkovat proti covidu-19. V Česku mohli lidé za očkování vyhrát iPhone nebo tenisky značky Converse, v Indonésii se za vakcínu rozdávala kuřata a Řekové zavedli finanční odměnu pro věkovou kategorii 18 až 25 let. Na mladé se zaměřuje také nová kampaň v Británii, nejde přímo od vlády, ale od rozvážkových firem jako Uber či Deliveroo, které chtějí odměnit mladé očkované jídlem, uvedl list Daily Mail.
Uber, Deliveroo a Pizza Pilgrims jsou společnosti, které chtějí věkové skupině pod 30 let nabídnout slevové kupony na jídlo, v rámci společnosti Uber nepůjde jen o slevy na objednané pokrmy přes Uber Eats, ale také o slevy na jízdy s Uberem. Společnosti začaly jednat s vládou poté, co vyšlo najevo, že jen dvě třetiny Britů mezi 18 až 30 lety byly alespoň na první dávce vakcíny.
Premiér Boris Johnson se snaží zlomit váhavost mladých lidí, jestli se nechat očkovat nebo ne, snad i proto svolil k diskuzi s Uberem a dalšími společnostmi, jak motivovat Brity k vakcinaci. Podle dat zůstává konkrétně v Anglii zhruba 3 miliony neočkovaných lidí v kategorii 18 až 30 let. Součástí plánu je, že Uber zašle svým uživatelům upomínku k očkování a nabídne jim slevy. Stejné kroky podnikne i konkurenční firma Bolt.
Třetí dávka očkování
I další společnosti začnou nabízet vouchery a slevové kódy na jídlo, případně filmy, pro ty uživatele, kteří se přes aplikaci britského zdravotnického systému NHS prokážou potvrzením o očkování. Vláda chce rovněž začít propagovat přeočkování pro věkovou skupinu 50+ let a lidi s oslabenou imunitou. Na rozdíl od předchozí vakcinace při posilovací dávce, tzv. boosteru, všichni lidé dostanou očkovací látky společnosti Pfizer/BionTech, která je považována za nejúčinnější proti variantě delta.
Podle Sama Everingtona, šéfa zdravotnického konsorcia při NHS Tower Hamlets Clinical Commissioning Group, se mnoho Britů snaží uspíšit očkování druhou dávkou, aby mohli vyrazit na dovolenou. Hlavně mladí lidé sdílejí na svých sociálních sítích lokace klinik, které nabízejí očkovaní s rozdílem pouhé čtyři týdny mezi dávkami. Experti s tím moc nesouhlasí a domnívají se, že ideálně by mezi prvním a druhým očkováním mělo být 8 týdnů.
Nicméně i Everington připustil, že mnoho praktiků má problém nalákat své mladé pacienty k tomu, aby se nechali očkovat. „Mysleli jsme, že u této věkové skupiny půjde jen o sociální sítě, jenže mladí také chtějí kus papíru s datem a místem, kde se nechat očkovat. A samozřejmě covidový pas, to je to nejdůležitější,“ komentoval pro BBC.
Ministr zdravotnictví si nový projekt pochvaluje
„Máme spoustu lidí, co chtějí druhou dávku dříve, aby mohli cestovat,“ zmínil se také o tom, že lidé nechodí do nemocnic nebo k svým praktikům na očkování, ale spíš do provizorních očkovacích center. „Když jsme otevřeli centrum na fotbalovém stadionu ve West Hamu, bylo tam plno, chodili tam hlavně lidé ze čtvrti East London, protože je to jejich domovský fotbalový klub,“ uvedl Everington.
„Děkujeme společnostem, že se chopily iniciativy a podporují vakcinaci. Jakmile bude program spuštěn, neváhejte a využijte slev,“ vyzval ministr zdravotnictví Sajid Javid. „Chtěli jsme přispět svou troškou. Tohle je způsob, jak pomoct s vakcinací lidí a návratem k normálu,“ komentoval mluvčí Deliveroo. „S tím, jak se města otevírají, musíme postupovat opatrně a zajistit, že všichni dospělí lidé jsou očkovaní proti covidu-19,“ přidal se generální manažer Uberu pro region severní a východní Evropy Jamie Heywood.
V zemi probíhá debata, jestli účel skutečně svědčí prostředky a je vhodné za vakcínu rozdávat slevy na mnohdy nezdravé jídlo.
Mě si teda nikdo nekoupí!