Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Vzorné děti z „lidušek“: Online výuky se účastnilo 95 procent žáků, kde jich nejvíc odpadlo?

Autor: ČTK - 
8. června 2021
14:30

Distančního vzdělávání v základních uměleckých školách (ZUŠ), které není pro žáky povinné, se v uplynulých měsících pravidelně účastnilo zhruba 95 procent zapsaných dětí. Předčasně jich v období výuky na dálku ukončilo studium 6,4 procenta, tedy asi o polovinu víc než v předchozích letech. Nejvíc jich odešlo z výtvarného a tanečního oboru, nejméně z nejoblíbenějšího hudebního oboru. Vyplývá to ze zjištění, která dnes na webu zveřejnila Česká školní inspekce. Podle ní většina ZUŠ výuku na dálku zvládla.

ZUŠ měly povinnost poskytovat v době zákazu prezenční výuky kvůli epidemii covidu-19 vzdělávání na dálku. Na rozdíl od běžných škol v nich ale pro žáky nebyla účast na výuce povinná. Podle inspekce se situace lišila v jednotlivých oborech. Nejvyšší účast byla v hudebním, a to 98 procent. Kolem 92 procent žáků se učilo na dálku v literárně-dramatickém oboru, 86 procent v tanečním a 85 procent ve výtvarném oboru.

Za hlavní příčiny neúčasti žáků označily tři pětiny ředitelů ZUŠ neochotu věnovat se v odpoledních hodinách další on-line výuce. „Problémy s digitální technikou nebo s kvalitou připojení uvedly více než dvě pětiny ředitelů a jedna třetina ředitelů škol vnímá důvody neúčasti jako komplex několika různých faktorů, případně jsou jim konkrétní důvody neúčasti zcela neznámé,“ uvedla inspekce.

V jednotlivých oborech se podle ní lišil i podíl dětí, které kvůli distanční výuce studium v ZUŠ předčasně ukončily. Z hudebního oboru, který navštěvují dvě třetiny žáků ZUŠ, jich odešla asi tři procenta. Bylo to podobně jako v předchozích letech. Naproti tomu ve výtvarném oboru, kam chodí kolem pětiny studentů ZUŠ, byl odliv proti minulosti zhruba dvojnásobný a činil 13 procent. Podobné to bylo v tanečním oboru, kam chodí desetina žáků ZUŠ. V literárně-dramatickém oboru skončilo osm procent, dříve to bylo kolem šesti procent.

Situace se podle inspekce výrazně lišila rovněž v jednotlivých školách i regionech. „V hudebním oboru nejsou výjimkou ZUŠ s více než desetiprocentním podílem žáků, kteří předčasně ukončili vzdělávání, a podobně i ve výtvarném oboru byl podíl takových žáků na úrovni více než 25 procent relativně častý,“ uvedla. Výraznější zvýšení podílu žáků, kteří předčasně ukončili vzdělávání, podle ní zaznamenala přibližně polovina ZUŠ. Bylo to hlavně v Jihočeském, Ústeckém Plzeňském či Karlovarském kraji.

Kvalita výuky na dálku se podle inspekce proti loňskému jaru zlepšila. Většina škol nakoupila notebooky, kamery, mikrofony či internetové připojení. Za přínos distanční výuky v ZUŠ označila inspekce výrazný rozvoj digitálních dovedností učitelů, ačkoli podle jejích zjištění učitele dostatečně podporovala jen méně než polovina ředitelů. Rodiče podle ní nejčastěji kritizovali zátěž spojenou s dohledem nad dětmi při výuce na dálku a nespokojenost s výší školného.

Do průzkumu letos na jaře inspekce zahrnula 501 ZUŠ. V ČR je podle statistik ministerstva školství v tomto školním roce 502 ZUŠ s 250 852 žáky.

Video  Vláda o rozvolnění v kultuře, konci roušek ve školách a státním rozpočtu na rok 20222.  - ČTK/Blesk
Video se připravuje ...

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa