Úterý 27. říjen 2020
Oblačno, déšť 10°C

Vykoupené konzervy, mražené potraviny i toaleťák: Britové panikaří z druhé vlny, Češi ne

Aktualizováno -
21. září 2020
14:01
Autor: Darina Jíchová, ČTK - 
21. září 2020
10:50

Britská vláda v čele s premiérem Borisem Johnsonem v uplynulém týdnu zpřísnila restrikce přijaté v souvislosti s koronavirem a upozornila nejen na zavedení dalších opatření, ale i na druhou vlnu nákazy, která s největší pravděpodobností dorazila do Británie. Varování mezi lidmi vyvolalo paniku, svědčí o tom vykoupené regály supermarketů i přetížení doručovacích služeb. „Děje se to znovu,“ stěžují si uživatelé twitteru. Zprávu přinesl list Daily Mail. To Češi podle ankety zatím zůstavají klidní a na obchody „neútočí“.

Britové opět podlehli panickému hromadění zásob, z obchodů mizí hlavně kuchyňské utěrky, toaletní papír, cereálie nebo trvanlivé potraviny jako konzervy či mražené potraviny. Na twitteru se objevily snímky ze supermarketů Tesco a ASDA, které ukazovaly, že prodavači o víkendu pod náporem nakupujících nestačili doplňovat zboží.

Vláda uklidňuje: Obchody budou otevřené i v karanténě

Přestože někteří lidé se ve strachu začali zásobit nezbytnostmi, stovky dalších na twitteru upozornily na to, že „obchody zůstanou otevřené i v případě další celonárodní karantény“. Národní uzávěra je něco, co vláda zvažuje, ministr zdravotnictví Matt Hancock se ale zatím nevyjádřil k tomu, zda a případně kdy bude vyhlášena. Úřady potvrdily, že obchody samozřejmě budou otevřené, omezena nebude ani možnost jít si nakoupit.

Koronavirus v Británii: Lidé v panice začali vykupovat obchody, (21.09.2020).Koronavirus v Británii: Lidé v panice začali vykupovat obchody, (21.09.2020). | reprofoto/twitter

Lidé i zaměstnanci obchodů se obávají, že s příchodem druhé vlny nastane stejná situace jako letos na jaře, kdy se před supermarkety tvořily dlouhé fronty a kolem deváté ráno bylo v podstatě vyprodáno. V březnu byla největší poptávka po dezinfekci, volně dostupných lécích, toaletním papíru a trvanlivých potravinách.

Mnoho obchodů muselo přistoupit k omezení prodaných kusů na osobu a vyhradit speciální hodiny, kdy si mohli nakoupit pouze senioři, aby se nestalo, že na ně nic nezbude. Prodavači se nyní znovu obávají „náletů na regály“, a to hlavně pokud vláda vyhlásí národní karanténu. „Bohužel nevidíme jinou alternativu,“ kloní se většina expertů na stranu vyhlášení celostátní uzávěry.

Rozvážkové služby varují před kolapsem

Obrovskému zájmu čelí i rozvozy potravin, termíny jsou okamžitě plné a doručovací služby jako Ocado a Sainsbury už musely varovat své zákazníky na zvýšenou poptávku, kvůli které jsou už mnohé termíny vyprodané. „Termíny se plní rychleji než obvykle. Pokud nemůžete najít vhodný čas doručení, podívejte se do kolonky Příští 3 dny, zda je ještě nějaké okno volné,“ vyzvala služba Ocado.

Obdobnou výzvu zveřejnili i zaměstnanci Sainsbury. Rozvoz poskytuje také supermarket Tesco, ten je ale až do středy plně zabookovaný. Všechny rozvážkové služby varovaly, že pokud to tak půjde dál, dojde ke kolapsu systému. Ocado připomnělo situaci z března, kdy zákazníci přehltili jejich mobilní aplikaci i webové stránky a nebylo možné si celý den objednat.

Naopak Češi se podle potravinářských řetězců ani přes zhoršenou epidemiologickou situaci znovu neuchylují k zásobovacím nákupům. Situace je stabilní v Praze i jinde v republice. Většina obchodníků nezaznamenala změnu frekvence ani objemů nákupů. Na případnou změnu vývoje jsou řetězce připravené, mají dostatečné zásoby potravin i drogistického zboží. Vyplývá to z ankety ČTK mezi tuzemskými obchodními sítěmi.

„Situace je stabilní.“

„Situace v našich prodejnách je stabilní. Nákupní zvyklosti zákazníků ani nakupovaný sortiment se oproti jiným obdobím nijak neliší,“ uvedla mluvčí společnosti Kaufland Renata Maierl.

Výraznou změnu hodnoty nákupního košíku nesledují ani supermarkety Billa. Stejná zůstala podle manažerky firmy Dany Bratánkové i frekvence nákupů. „Na případnou zvýšenou poptávku po zboží jsme připraveni, naše zásobování probíhá bez problémů, skladových zásob potravin, i drogistického zboží včetně dezinfekčních prostředků má společnost Billa dostatek,“ doplnila.

Mírně vyšší frekvenci nákupů a větší objem košíků zaznamenal tento víkend ve srovnání s předchozím Globus. Podle mluvčí společnosti Lutfii Volfové ale nešlo o předzásobování. Lidé podle ní mají momentálně zájem o čerstvé potraviny, zeleninu, ovoce z letošní sklizně, maso a standardně pečivo. Složení nákupního košíku letošního září podle ní v dlouhodobém průměru nevybočuje.

Zákazníci prodejen Tesco od počátku pandemie nakupují v menším počtu a dělají větší nákupy. Tento trend nadále pokračuje, uvedl mluvčí společnosti Václav Koukolíček. Růst je podle něj znatelný u online prodejů. „To ale koresponduje také s celkovým vývojem na online trhu s potravinami,“ vysvětlil.

Češi nepanikaří

Online supermarkety Košík.cz a Rohlik.cz podle zjištění ČTK od počátku září sledují vyšší zájem. Nejde podle nich ale o panikářské nákupy. Podle výkonného ředitele e-shopu Košík.cz Tomáše Jeřábka ovšem platí přímá úměra mezi zaváděnými opatřeními a zásobováním domácností přes internet.

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR v pátek v souvislosti se zařazením hlavního města na nejvyšší červený stupeň ohrožení z hlediska rizika nákazy koronavirem upozornil, že není důvod k panice a zásobovacím nákupům. Připravil také doporučení pro bezpečný nákup. Lidé by si podle něj měli předem udělat nákupní seznam, aby snížili čas strávený v prodejně. Nakupovat by měli ideálně sami, aby v obchodech bylo co nejméně lidí. Samozřejmostí je dezinfekce rukou u vstupu, nošení roušek a u nebalených potravin používání ochranných rukavic.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud