Vytrasovaná v Chorvatsku: Test po karanténě a jen přes rezervaci. Vojtěch odrazuje zájemce
Testování na covid-19 v Česku na některých místech kulhá. Stále více samoplátců i vytrasovaných kontaktů míří do odběrových míst, kde čekají i několik hodin. Laboratoře pak nestíhají, a to i přesto, že řada z nich dokáže odbavit až tisíc testů denně. Výsledek pak bývá až do 48 hodin a musíte si o něj zavolat - na lince pak rovněž musíte strávit i několik desítek minut. Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO) na přetíženost v pondělí reagoval i vyjádřením, aby lidé na testy nechodili zbytečně a že se hodlají navyšovat kapacity. Na test zamířila i redaktorka Blesku, která byla vytrasovaná zrovna v době, kdy pobývala v cizině. Hygiena ji v tomto případě nařídila karanténu na pokoji.
„Naše data potvrzují, že počet vyšetřených na nákazu koronaviru v České republice stále roste. Počet zájemců se mezi červencem a srpnem zvýšil o 106 %, a ačkoli je tenhle měsíc teprve v polovině, už teď je jisté, že bude opět mnohonásobně vyšší. Většina nemocnic je na hranici svých kapacit,“ říká Boris Bošiak, spoluzakladatel a CEO společnosti Reservio.
Na vyšetření pak míří stále více samoplátců, ale i lidí s žádankou od lékaře či hygieny - tedy lidé, kteří byli vytrasování jakožto kontakt s potvrzeným pozitivním jedincem, nebo spadají do rizikové skupiny a lékař jim tak vypsal žádanku.
Na dovolené v karanténě
Vytrasovaná byla i redaktorka Blesku, která se zrovna nacházela na dovolené v Chorvatsku. „Hygiena byla trošku v šoku, když jsem jim řekla, kde jsem. O kontaktu s nakaženým jsem se dozvěděla až při pobytu. Uvedli, abych zůstala na pokoji a při návratu se okamžitě dostavila na test,“ popsala.
„Doporučili mi odběr rovnou z auta. Jako vtipné mi přišlo, že povinnou karanténu mi určili do 9. září, ale návrat byl až 12. září. Až sama jsem si potvrdila, že do výsledků testů musím setrvat v izolaci,“ dodává s tím, že je velkým štěstím, že se v Chorvatsku zrovna nenacházelo tolik turistů a všude se zde musí nosit roušky.
Člověk by měl být přitom testován 1. až 5. den od kontaktu s nakažených. Jiný postup pro testování z Chorvatska ale doporučen nebyl. Nově se ale algoritmy pro testování mění, jak uvedlo ministerstvo zdravotnictví v pondělí. „Test v prvních třech dnech byl u bezpříznakové osoby moc brzy, existovalo zde vysoké riziko nezachycení pozitivity. Proto jsme algoritmus podrobili odborné diskusi a změnili podle aktuálních odborných poznatků,“ doplnil profesor Roman Chlíbek s tím, že nově to bude 4. až 5. den od kontaktu.
Hygienička pak redaktorce doporučila stránky, kde je možné si najít odběrová místa napříč kraji. kvůli přetíženosti laboratoří je pak odběr bez objednání téměř nemožný. „Bez objednání vyšetříme pouze pacienty s příznaky nemoci covid-19, jako je horečka, dušnost a další, kteří mají žádanku od lékaře nebo od hygieny,“ uvedla tisková mluvčí Nemocnice Na Bulovce Simona Krautová.
Na Bulovu zamířila i redaktorka. Na odběr z auta se totiž nedostala. „Rezervační systém byl bezútěšně plný. Jediný volný termín zmizel v době, kdy jsem se do něj zapisovala. Než jsem stačila vyplnit jméno a příjmení, už mi to hlásilo, že je nedostupný,“ popsala s tím, že se snažila dostat na odběrové místo drive-in Vinohradské nemocnice.
Vojtěch: Kapacity navýšíme, ale nechoďte zbytečně
Přetíženost hygien a odběrových míst pozoruje i vláda. Podle ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha (za ANO) se budou rozšiřovat počty testovacích míst a kapacity se tak budou navyšovat, jak bude potřeba.
Ministr ale zároveň vyzval lidi, aby nechodili na testy, pokud je skutečně nepotřebují. „Někteří lidé na testy chodí, jen aby se ujistili, jestli mají nemoc nebo nemají,“ řekl. Na test by tak ideálně měli chodit tací, kteří jsou vytrasováni jakožto kontakt s nakaženým, ti kteří jeví známky onemocnění covid-19 a takový postup mu doporučil lékař a ti lidé, kteří potřebují negativní test při cestách do zahraničí.Premiér Andrej Babiš (ANO) dodal, že samoplátců je nyní 40 procent. Cena testu je pak 1 756 Kč.
Nové odběrové místo si pak od úterý chystá Thomayerova nemocnice. Podle mluvčího Petra Sulka bude nové odběrové pracoviště určeno dětem.
„Odběry jsou v pohodě, ale lidé jsou hloupí“
Odběr jako takový díky zarezervování proběhl v pořádku. Podobně hovoří i oslovení lidé, kteří rovněž podstoupili odběr. „Žluté lázně super! Lidi se žádankou stojí sice frontu, ale ta odsejpá jak blázen, samoplátci se rezervují na čas a neustále to tam někdo hlásí, takže je vše přehledné a rychlé,“ zmiňuje například Dominika.
Podobně to podle čtenářky Veroniky funguje i v Thomayerově nemocnici v Praze. „Bylo tam méně lidí, ale někteří jsou vážně hloupí a nezodpovědní. Když nás sestřičky poslaly do místnosti před odběrovou ordinaci, tak si tam lidi sundavali roušky, aby si mohli povídat a děti tam lítaly bez roušky. Pracovníci se tam opravdu snažili, ale ti, co šli na odběr, už ne,“ popsala.
O chování některých testovaným mluví i další lidé. „Já jsem šla na odběrové místo, když začalo pršet. Nebylo se kam schovat, kromě malých stanů u odběru, takže se tam lidé nacpali bez rozestupu. Jak se to bude řešit, až bude zima, to fakt netuším,“ zmiňuje Andrea a dodává, že to bylo před dvěma týdny a v tu dobu se ještě neřešily žádanky a čekací lhůty na test byly delší.
Čekací lhůty jsou nicméně dlouhé i teď. Na Bulovce si nyní vyčkají samoplátci a v nejvíce frekventovaných odběrových míst si můžete i přes objednaný termín počkat i několik hodin.
„Hodně nám pomáhá, že se lidé objednávají v systému. Pokud přijde několik set lidí z ulice, jako například minulý týden, tvoří se fronty. Pokud se lidé objednají, jde to plynule,“ dodává k tomuto mluvčí Bulovky Krautová pro iDnes.cz.
Odběrová místa na jedné webovce
Některé nemocnice, které hlásí přehlšel testovaných, se nyní kromě oficiálních stránek ministerstva zaregistrovalo i do startupu Reservio. Patří k ním právě Nemocnice Na Bulovce, FN Olomouc nebo i síť soukromých laboratoří Agel.
„Online rezervaci využívá zatím zhruba 15 % testovaných napříč celou Českou republikou, což je vzhledem k nerovnoměrnosti vytížení jednotlivých center veliká škoda,“ dodává k tématu Bošiak s tím, že řada lidí i online objednání „vzdala“, protože některé rezervační systémy nejsou uživatelsky přívětivé.