Roboti, trasování i rozpoznávání klientů »po hlase«! Expert prozradil, jak banky pomáhaly v krizi

Vladimír Staňura, hlavní poradce České bankovní asociace (ČBA), vysvětlil, jak banky pomáhaly v krizi.  (Autor: scom)
Autor: Radka Růžičková - 
21. června 2020
21:44

Epidemie koronaviru ovlivnila život na všech frontách. Různá omezení a zákazy zasáhly napříč obory i profesemi. Málokdo tuší, že abychom se snadno dostali ke svým penězům, museli být »nasazeni« do předních linií i zaměstnanci bank. 

Banky se v době krize maximálně snažily usnadnit svým klientům život. Zatímco některá pomoc byla »povinná« a určuje ji zákon (například odklad splátek spotřebitelských půjček a hypoték), další bonusy a vychytávky ale byly jen a jen iniciativou samotných bank. Jakou cestu zvolily, pak už záviselo na konkrétním bankovním domě.

Odklad splátek hypoték a půjček

Ještě dřív, než to nařídil zákon, začaly banky svým klientům odkládat splátky úvěrů. „Jde především o spotřebitelské úvěry, ty představují cca 60 % žádostí. Dále jsou to hypotéky, cca 30 % žádostí. A zbývajících 10 % jsou firemní úvěry,“ vypočítává Vladimír Staňura, hlavní poradce České bankovní asociace (ČBA).

Vladimír Staňura, hlavní poradce ČBAVladimír Staňura, hlavní poradce ČBA | Scom

Nasazení robotů

Tisíce žádostí o odklad splátek hypoték a úvěrů zahltily banky, které se snaží na žádosti reagovat buďto obratem, nebo v řádu dní. Zvládat co nejrychleji všechny žádosti o odklady hypoték a úvěrů v situaci, kdy byla většina zaměstnanců bank doma na home office, nebylo nic snadného. Řada bank tak problém řešila nasazením robotů, kteří začali pomáhat především s administrativními procesy.

Rychlé doplňování peněz

Tisíce klientů bank se po vyhlášení nouzového stavu rozhodly udělat si doma zásobu peněz v hotovosti. Banky proto začaly důsledně a pečlivě sledovat své bankomaty, aby kdokoliv, kdo bude potřebovat, si mohl peníze vybrat. „V prvních dnech a týdnech po vyhlášení nouzového stavu došlo opravdu ke zvýšeným výběrům peněz z bankomatů,“ potvrzuje poradce Staňura.

Karta až do domu

Řada především starších lidí dává před platebními kartami přednost hotovosti. Nejen v době pandemie jsou ale karty pro placení bezpečnější. Některé banky tak samy oslovovaly klienty s nabídkou karet.

„Mezi našimi seniory máme stále řadu klientů, kteří při placení nevyužívají možnost platit bezhotovostně. Přitom je to nejvíce bezpečný a hygienický způsob při placení, kterým se eliminuje riziko nákazy koronavirem. Klientům jsme aktivně volali, abychom jim umožnili platit v následujících dnech bezkontaktně,“ potvrzuje Jan Hailich, manažer pro platební karty v České spořitelně. Pro kartu lidé nemuseli osobně na pobočku, ale banka jim ji doručila až k nim domů. 

Okamžité proplácení faktur

Kvůli zmírnění dopadů krize na své dodavatele služeb a produktů zavedly některé banky okamžité proplácení faktur svým dodavatelům. Bankovní převody pro dodavatele provádějí okamžitě po přijetí faktury a splnění všech standardních kontrol.

Sázka na moderní technologie

Karanténa urychlila zavádění moderních technologií. Pro řadu klientů se základním kanálem, přes který ovládají své bankovní služby, stal mobil. Výhodou mobilních plateb je především fakt, že v mobilu nejsou uložena data o kartě. Každá platba chytrým telefonem navíc musí být autorizována. To probíhá pomocí PIN na smartphonu nebo použitím biometrických údajů, např. Face ID nebou Touch ID.

S mobilem nelze zaplatit bez kódu nebo skutečného majitele, jehož biometrický údaj je v telefonu uložen. Pokud je telefon ztracen nebo ukraden, držitel karty by měl kontaktovat svou banku, která může okamžitě zablokovat specifický platební token, který telefon používal. Karta samotná zablokována být nemusí,“ vysvětluje Marcel Gajdoš z Visa.

Hlasová biometrie umožňuje ověření identity klienta po telefonu pouze na základě uloženého hlasového vzorku, klienti nemusí uvádět žádné další údaje.Hlasová biometrie umožňuje ověření identity klienta po telefonu pouze na základě uloženého hlasového vzorku, klienti nemusí uvádět žádné další údaje. | Scom

Pomoc proti podvodníkům

Především v poslední době se vyrojila řada podvodných e-shopů. Jejich podvodným praktikám věnují banky zvýšenou pozornost. „Cílem těchto e-shopů je sběr citlivých dat o platebních kartách klientů bank, které jsou následně zneužity. Při online nakupovaní je proto nutné kontrolovat zabezpečení platební brány (např. zabezpečení 3D Secure apod.),“ radí poradce Staňura. Banky svoje klienty na tyto praktiky upozorňují a varují je.

Chytrá karanténa

Zásadní je pomoc bank v projektu Chytré karantény. Řada klientů bank používá elektronické platební prostředky. Jejich prostřednictvím (samozřejmě se souhlasem klientů) lze s mobilními operátory trasování umožnit a usnadnit. „Znamená to velký posun ve prospěch celé společnosti. Banky intenzivně spolupracují na možnosti tzv. trasování, tj. zjišťování toho, kdo kde byl a koho mohl nakazit,“ vysvětluje Vladimír Staňura. 

Klienty poznají »po hlase«

Kontakt s bankou pomocí telefonu usnadňuje hlasová biometrie. Je možné ji zřídit po telefonu a úplně se vyhnout návštěvě pobočky banky. „Hlasová biometrie umožňuje ověření identity klienta po telefonu pouze na základě uloženého hlasového vzorku, klienti nemusí uvádět žádné další údaje,“ vysvětluje Filip Zeman, šéf digitálního bankovnictví v České spořitelně.

Podle něj službu využívají zejména starší klienti bez počítače či chytrého telefonu. „Po telefonu si snadno aktivují službu pro ověření pomocí hlasu a jednoduše provádí standardní operace s telefonním bankéřem. Mohou tak bez nutnosti osobní návštěvy pošty nebo bankovní pobočky zaplatit například nájem, měnit trvalé příkazy a inkasa či zjišťovat zůstatky na účtu,“ vysvětluje Filip Zeman.

Jak funguje hlasová biometrie

Hlasová biometrie využívá jedinečnosti lidského hlasu (stejně jako u otisků prstů) a slouží k jednoznačné identifikaci. Technologie snímá hlas volajícího, porovnává ho s jeho hlasovým vzorkem pořízeným dříve a následně určí, jestli jsou oba hlasy shodné. Hlasový vzorek obsahuje více než 100 unikátních charakteristik, např. délku hlasivkové štěrbiny, nosního průchodu, ale také výšku hlasu, tempo, akcenty apod.

Pomoc s programy COVID

„Výraznou pomocí bank je také zprostředkování státní pomoci, kterou stát poskytuje firmám v programech COVID I, COVID II a COVID III,“ vysvětluje Vladimír Staňura z ČBA. Podmínky pomoci určuje stát a využívá k tomu také Českomoravskou záruční a rozvojovou banku. V případě COVID II a III komerční banky ve spolupráci se státem a Českomoravskou záruční a rozvojovou bankou tyto žádosti posuzují a vyřizují.

Bankomaty dostaly antivirotickou ochranu

Některé bankomaty dostaly komplexní antivirotickou ochranu, která se skládá z vyčištění celé skříně včetně koše a opláštění, odmaštění povrchu a aplikace antivirotického ochranného filmu. Prostředek s patentovanou technologií by měl na bankomatech vydržet s účinností 99,9 % po dobu 21 dní. Vyčištěné bankomaty jsou označené samolepkou. 

Výběry z bankomatů zdarma

Některé banky mají bezplatné výběry z bankomatů zavedené běžně. Další je ale zavedly nyní, po dobu epidemie koronaviru, aby svým klientům usnadnily život.

Video Prymula o rouškách, druhé vlně, cestování i o tom, proč nespí. - Blesk TV

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud