Výuka na Instagramu? Na UMPRUM o domácích úkolech hlasuje veřejnost

Autor: veef - 
13. května 2020
17:30

Poněkud netradiční způsob učení v době koronaviru zvolili kantoři z Ateliéru průmyslového designu na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Výuku kompletně přesunuli na Instagram, kde studenti pomocí krátkých videí, takzvaných instastories, každý týden „odevzdávali“ své průběžné práce k zadanému tématu Karanténa. Pomocí hlasování pak dostávali studenti od veřejnosti zpětnou vazbu a své návrhy upravovali. Jak instavýuka vznikla?

Za standardní situace je podstatnou součástí vzdělávání dialog s lektorem. A to nejen mezi studenty a kantory ale i v rámci celého ateliéru. To ale karanténní nařízení zcela znemožnilo. „Krátce poté, co byly školy kvůli pandemii uzavřeny, měli studenti odevzdávat průběžné práce. Ale nikdo nic neposlal, přitom všichni sdíleli na Instagramu, co právě dělají. Rozhodli jsme se proto pro tento experiment,” přiblížil nápad vedoucí ateliéru Ivan Dlabač.

Studenti každý týden pomocí stories odevzdávali hotové části svého projektu. „Pomocí jednoduchých anket, který Instagram umožňuje, studenti do svých prací úplně poprvé v historii školy mohli zapojit i veřejnost a přiblížit jí tak nejen svoji práci, ale práce celého ateliéru,“ vysvětlil Dlabač. Experimentální výuka začala 17. března a účastní se jí 6 studentů z různých ročníků Ateliéru průmyslového designu. Škola stále funguje jen v omezeném režimu, takže výuka přes Instagram probíhá i nadále.

Umělecká karanténa

Napadlo mě, že na téma Karanténa navrhnu obytňák. Ten může sloužit jako druhý domov a zároveň funguje jako „pojízdná karanténa“. Původně jsem se chtěl zaměřit pouze na jeho exteriér, ale sledující mi dali jasně najevo, že by stáli spíše o návrh interiéru, a tak jsem musel své plány trochu pozměnit,“ vysvětluje Matěj. Výsledkem je lehce postapokalyptický obytný vůz v čistých liniích a černé barvě, kde jsou k dispozici dva pokoje a koupelna.

Z úplně jiného úhlu téma pojal Aidan Zukowski „Chtěl jsem vymyslet způsob, jak navrátit lidem v těchto těžkých časech pocit komunity, který jim chybí. Italové to řeší třeba zpíváním na balkónech, mě napadlo, že bych vytvořil virtuální realitu, která by lidem dávala pocit, že jsou venku s přáteli.“ Aidan tedy navrhl netopýří dron. Ten už ze své podstaty odkazuje na původce nebezpečného viru, na druhou stranu by se lidé díky němu a 3D brýlím mohli ocitnout ve virtuální realitě a připomenout si, jak vypadá svět venku.

Další se zajímavých projektů je futuristická lavička Chain (anglicky řetěz, pozn. red.) Matěje Kepeně. Ta plní především podmínku sociální distance a je určená do veřejných prostranství. Výsledkem je naddimenzovaný řetězec, který vypadá jako obří skulptura s užitnou funkcí. Symbolizovat má nejen pevnost, ale i dílčí část jakožto součást zmíněného řetězu.

Johana Koudelová zase svůj projekt zaměřila na problematiku zerowaste a upcyklace, kdy pomocí jednoduchých střihů a návodů přetváří roušky na plavky, topy nebo jiné kusy oblečení.

Jestli bude ateliér v podobném stylu výuky pokračovat i po skončení pandemie není zatím jasné. „Chceme si vše vyhodnotit, až se situace ustálí. Promluvit si i se studenty, jak tuto netradiční formu vnímali a jestli jim byla přínosem. Za sebe mlhu říct, že v zásadě nejsem proti,“ uzavřel vedoucí Ateliéru průmyslového designu Ivan Dlabač.

frantacizek ( 13. května 2020 18:12 )

viru jen jeden termín zkoušky??

frantacizek ( 13. května 2020 18:11 )

pro umělecké školy je tahle doba jako dělaná, horší je to pro podobné ale technické školy, kde se rýsuje.. Každopádně na uměleckých školách ta iniciativa maturantů, kteří chtějí žalovat kolegu ministra školství Plagu za to, že nemohli připravit na zkoušku dospělosti dostatečně online výukou, nevznikla. A já že ta online výuka je super.. Ten feedback dostanete od studentů vždy v momentu, kdy se má psát závěrečná práce, nebo konat závěrečná zkouška. Do té doby to berou jako pohodu, jako byste soudruzi taky nestudovali, přesto se necháte ukolébat a ty školy ještě nejsou dokořán. Každopádně studentům fandím, maturita měla být letos úřední. Vy jste hovořili o tom, že se horší student nebude mít šanci zlepšit. Ale nyní to vypadá, že dobrý student bude mít slušnou šanci na to se podstatně zhoršit, pokud si vytáhne něco, co se probíralo nedokonale v rámci online výuky. I tohle nahrává tomu zprůměrování, což je ostatně věrný obraz o dlouhodobá práci studenta v rámci studia..
Studenty bych chtěl ale uklidnit, pač u školních maturit je to počítám stále o vztahu učitele a studenta, tzn. i kdyby vybouchl, počítám, že propadnout jej nenechají a odejde s konsensem v podobě trojky. Většina vysokých škol absolutně nepříhlíží k výsledkům maturit, i když nám na čt vytrvale někteří moderátoře kladou otázky tímto směrem. Pro VŠ jsou podstatné jejich přijímací zkoušky, popř. scio, pak následují olympiady a pak až někde u některých ten průměr a aktivita v rámci vztahu k oboru (u žurnalistiky - aktivita jako redaktor v rámci třeba lokálních periodik). Pan kolega Plaga to neskutečně neulehčuje kantorům, ale i studentům, protože za ty termíny maturit, které by byly zrušeny měl krásnou volbu termínů pro 2. kolo přijímacích zkoušek na střední školy. Absolutně diskriminuje žáky 9. ročníků a mělo by se o tom mluvit, protože je to přelom studia související s budoucím výběrem povolání, minimálně směru studia. Ale obecně lze zůstat u té otázky - proč by měli mít součásní deváťáci kvůli nějakému vi

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud