„Lidé jsou agresivní, bojí se i do Krkonoš,“ tvrdí hygienici a prosí: Buďte trpěliví

Autor: Nikola Forejtová - 
10. března 2020
18:52

Češi propadli panice z šíření koronaviru a hygienické stanice zažívají v posledních dnech obrovský nápor. Denně vyřizují tisíce telefonátů, které jsou mnohdy zdlouhavé a pořádně nepříjemné. Na již tak přetížené linky totiž volají mnohdy agresivní lidé, kteří se ptají i na drobnosti. „Volají i kvůli návratu z Krkonoš,“ řekla Blesk Zprávám mluvčí středočeské hygieny Dana Šalamunová. Někteří lidé zase popisují, že mají problém se vůbec dovolat, zmiňují mnohdy přetažené operátory, kteří je neustále přepojují.

Hrozba nákazy novým typem koronaviru způsobila v ČR pořádnou paniku, zmiňují hygienici. Dokládají to pak především velkým množstvím telefonátů, které denně vyřídí na svých pobočkách. „Opravdu vidíme, jak stoupá nervozita,“ řekla Blesk Zprávám Šalamunová z krajské hygienické stanice Středočeského kraje. 

Přetížené pak nejsou jen speciální linky zřízené kvůli koronaviru. Lidé totiž volají v podstatě na jakékoli číslo, které je na stránkách hygieny k dispozici. „Linka pro koronavirus je permanentně obsazená. Nemůžu mluvit za protiepidemiologické oddělení, protože tam je situace stokrát horší, ale i já mám na sekretariátu jeden telefon za druhým,“ dodala také zaměstnankyně z jihomoravské pobočky.

Volají agresivní lidi, a to i kvůli hlouposti

„Já mám tu zkušenost, že za dvě hodiny jsem si volala s 30 lidmi. Nemluvím o telefonátech, protože mnohdy zavolá člověk dvakrát,“ pokračuje Šalamunová. Denně pak operátoři vyřídí i na tisíce hovorů. „Někdy chtějí drobnost, někdy jsem s člověkem na telefonu i deset minut,“ dodává. 

Práce je to pak repetitivní. Často operátoři odpovídají na stejné dotazy několikrát za sebou. „Je to velmi obtížné. Zkrátili jsme kvůli tomu pracovní intervaly. Lépe se komunikuje se slušným člověkem, ale kolegyně se setkaly i s agresí. Opravdu stoupá panika,“ konstatovala Šalamunová. 

Na hygienické stanice jsou odkazováni především cestovatelé a lidé, kteří prokazatelně přišli do kontaktu s nakaženým člověkem. Stále více lidí se ale obrací na experty i s drobnostmi, které jsou lehce dohledatelné. „Volají nám i kvůli cestě do Krkonoš,“ zmiňuje mluvčí. 

Všechny krajské hygienické stanice mají na svých stránkách základní informace o koronaviru – tedy jak se nemoc projevuje, jaká je nejvhodnější prevence a na jaké speciální linky se lze kvůli koronaviru dovolat. Čtenářka Blesku nám prozradila, že jí trvalo půl hodiny, než jí někdo telefon zvedl, a poté ji čekalo nepříjemné překvapení. Byla neustále přepojována a mnohdy i na místa, která už měla po pracovní době. 

Správné mytí rukouSprávné mytí rukou | Státní zdravotní ústav

„Byla jsem boxovací pytel pro přetažené operátory“ 

Čtenářka se obávala nákazy, kvůli jednomu studentovi ze zahraničí, který byl odvezen na testy. Ptala se tak na rizika, která můžou hrozit ostatním studentům. „Na první lince zněl paní případ závažně. Dostala jsem tak číslo na nonstop linku na epidemiologa. Tam ale byla hlasovka. Za dalších x pokusů jsem se dovolala zpátky na hygienu. Tam mě přepojili jinam, kde mi ale řekli, že volám na špatné číslo. Další telefonát jsem absolvovala s nepříjemnou paní, která se do mě pustila, že i já vím více než ona a že mám zavolat na městské části hygieny – na ty ale nejsou dohledatelné kontakty,“ popsala. 

Zmiňuje pak, že většina operátorů byla přetažených a mnohdy i neinformovaných. „Dokonce mě odkázali na 112, ale četla jsem, že to se nemá. Zavolala jsem tak radši do Nemocnice na Bulovce. Tam mě odkázali zpět na hygienu a také na 112,“ dodává. 

Hygiena se brání. Nespočetné množství telefonátů téměř nejde korigovat a denně rozšiřují počet operátorů a zvyšují počet linek, kam může člověk v případě nutnosti zavolat. Mluvčí středočeské hygieny pak apeluje: nevolejte kvůli hloupostem.

„Lidé by měli být v klidu. Volat by pak k nám měli, pokud se vrací z rizikové oblasti nebo prokazatelně přišli do kontaktu s přenašečem. Určitě ne kvůli cestě do Jeseníku nebo Krkonoš. Pokud mají zdravotní potíže, měli by se už obrátit – telefonicky – na svého lékaře,“ zdůrazňuje Šalamunová. 

„Občané musí být trpěliví. Snažíme se vše zvládnout a většinou se lidé dovolají, jen to chce čas. Dáváme jim navíc pět až šest čísel i na jiné experty,“ dodává k tomu zaměstnankyně jihomoravské hygienické stanice.

Video Koronavirus ohrožuje sport: Dohraje se extraliga? Fotbal v Teplicích bez diváků. - iSport TV

Celostátně jsou k dispozici dvě telefonní linky, a to: 724 810 106 a 725 191 367. Na webových stránkách ministerstva zdravotnictví jsou pak i čísla mobilů na krajské hygieny. 

 

zdenekksevratiI ( 10. března 2020 21:29 )

viIda696 ( 10. března 2020 20:17 )

Myslím, že tam není a hodně dlouho nebyl.

wp2t ( 10. března 2020 20:09 )

Sorry very moc, ale tohle si nemůžu odpustit. To my nemůžeme vědět jestli ty ho tam už máš nebo ne. Ještě jednou sorry.

vendulala ( 10. března 2020 19:12 )

Vždyť byli všichni lyžaři siláci ještě před pár dny a teď se bojí a panikaří?
To nechápu. Teď už jen čekat. Mám ho tam?

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud