Šéf dopravní policie pro Blesk: Vyšší pokuty v roce 2024? Řidiči jsou v údivu! A žádné pivo za volantem
Od ledna se českých řidičů týká zcela nový soubor pravidel, který by měl zvýšit bezpečnost na silnicích. Ne všechny změny ale „voněly“ dopravní policii, jak v Hráčích prozradil její šéf Jiří Zlý (50). A nastínil, jak se jeho lidé poperou s vyšší rychlostí na dálnicích. Vedle toho byla řeč i o alkoholu za volantem a také vyšších pokutách v novém roce 2024. Řada řidičů prý byla nad výší pokuty v údivu a dopravní policisté zaznamenali u řidičů velké překvapení.
Jací jsou Češi řidiči, třeba i s ohledem na jiné národy? Lze to srovnat?
„Říkat, že nějaký národ řídí líp a jiný hůř, je zavádějící. Češi jsou standardně úplně stejně dobří řidiči, jako jsou lidé v okolních zemích. Jen je tady otázka mentality a nějakého nastavení hodnot. Stejně tak, jako je normální jít do obchodu a nic neukrást, by mělo být standardní dodržovat pravidla silničního provozu.“
Implikujete, že jsou v tomhle Češi neukázněnější?
„No, slyším někdy řeči, že za hranicemi budou dodržovat pravidla silničního provozu, a u nás ne. A nechápu to.“
Není to třeba výší pokut?
„Jistě, v některých zemích jsou ty pokuty razantně vyšší než v naší republice, každopádně od 1. ledna platí novela zákona, která je razantně zvyšuje. A za těch několik dnů už dopravní policisté zaznamenali u řidičů velké překvapení, dokonce údiv nad výší pokuty.“
Bude to mít efekt?
„Nejsem prorok, můžu se jen domnívat a doufat, že se naplní to, co říkají dopravní psychologové, tedy že i hrozba přísnou sankcí je sama o sobě represí. A musíme si uvědomit další věc: poslední úprava sankčního systému byla v roce 2006 a píše se rok 2024! Ať už si to chcete, či nechcete připustit, jsme ekonomicky někde úplně jinde.“
Existuje dopadová studie, která by říkala, že díky novele se zabrání tolika a tolika nehodám a do státní pokladny přiteče o tolik víc peněz?
„Ne. To nelze predikovat. V loňském roce jsme řešili více než půl milionu dopravních přestupků. Uvidíme, jestli bude pokračovat trend té nekázně, anebo to bude klesat, což by pak svědčilo o tom, že účastníci silničního provozu zareagovali. Ale po pár dnech fungování novely si netroufám říkat žádné hodnocení.“
Policie loni na pokutách vybrala asi 355 milionů korun, což je takřka o 50 milionů víc než v roce předtím. Je tohle nějak motivační pro vaši práci? Vybrat státu co nejvíce peněz?
„V žádném případě a nedovolím, aby se o tom byť spekulovalo! Prioritním úkolem dopravního policisty je dohlížet na dodržování zákonů, které se vztahují k dopravě. A to, že bylo zjištěno o 40 tisíc přestupků meziročně víc, mě vůbec netěší, protože to svědčí o tom, že se dějí a že lidé porušují pravidla. Policisté to jen řeší a dokumentují.“
Nově přijatá legislativa umožní zvýšit rychlost na některých úsecích dálnic až na 150 km/h. Co podle vás tohle opatření přinese? Protože znáte to: když je povoleno 130 km/h, jezdí se 150 km/h. Když bude 150 km/h, pojedou lidé 170 km/h…
„Děkuji, že jste to formulovala správně. Protože ta novela nehovoří o tom, že se na dálnicích bude jezdit 150 km/h, ale že půjde zvýšit rychlost až o 20 kilometrů v hodině. To znamená na 140 i 150 km/h. Dálnice musí splňovat konstrukční vlastnosti, aby se o rychlejším úseku dalo uvažovat. Další nezbytnou záležitostí je proměnné dopravní značení, které bude umožňovat nejen zvýšit, ale i snížit rychlost v závislosti na povětrnostních podmínkách i intenzitě provozu. No a pokud jde o ten lidový úzus, že když je povolených 130 km/h, tak se jezdí 150 km/h, to bude policie řešit. A můžu jedním dechem dodat, že úseky, kde bude stopadesátka, budou vybaveny automatizovanými technickými prostředky na detekci rychlosti.“
Ty budou na všech těchto úsecích bez výjimky?
„Ano, takto jsme na toto téma hovořili na ministerstvu dopravy.“
Když se ta stopadesátka diskutovala, celá řada odborníků říkala, že to nepřinese žádné velké benefity, ale že to bude mít negativní dopad na bezpečnost provozu. Jak to vidíte vy?
„Já to nebudu v současné době hodnotit. Policie se v rámci legislativního procesu na gesčním ministerstvu, což je v tomto případě ministerstvo dopravy, k návrhům vyjadřuje vzhledem k plynulosti a bezpečnosti silničního provozu.“
A jak jste se vyjádřili?
„Nějakým způsobem jsme to (zvýšení povolené rychlosti – pozn. red.) zpochybnili. Druhá věc ale je, že když už ten návrh projde legislativním procesem, stává se platnou právní normou a policie je v roli toho, kdo dohlíží na dodržování zákona, ne toho, kdo komentuje, co už bylo schváleno. My se ovšem budeme vyjadřovat k úsekům, kde to bude (zrychlení – pozn. red.) navrhováno, z hlediska dopravního, inženýrského, bezpečnostního, z hlediska plynulosti…“
Tedy můžete shledat, že žádný ze zvolených úseků není k tomuto zvýšení rychlosti vhodný?
„Když budou naplněny všechny podmínky, nevidíme důvod, proč bychom měli mít negativní stanovisko.“
Účastníky silničního provozu jsou také cyklisté. Přesto nemusejí mít od 18 let povinně helmu. Proč tohle nelze prosadit?
„Máte pravdu, není to jednoduchá záležitost. 72 procent usmrcených cyklistů loni při dopravních nehodách nemělo na hlavě přilbu – to je víceméně dlouhodobá statistika. Studie Centra dopravního výzkumu v Brně ukazují, že kdyby na hlavě tu přilbu při pádovém mechanismu té konkrétní nehody měli, téměř 50 procent z nich mohlo přežít. A každý zmařený život při dopravní nehodě je nejen osobní, ale i společenská ztráta.“
Proč tedy politici tohle neposlouchají a mluví o jakémsi právu osobní volby?
„Na prosazení některých právních úprav je prostě potřebný čas. Zákony schvalují námi zvolení zákonodárci a vím, že celá řada z nich na to má kladné, ale i negativní stanovisko. A jestliže dnes není na programu dne povinné nošení přilby, není nikdy vyloučeno, že nebude zítra nebo příští rok.“
Velkým tématem je alkohol a jiné návykové látky za volantem. Jsou v Česku tresty dost motivační?
„Současná novelizace výši sankcí zpřísňovala. Hrozí zákaz činnosti až na tři roky a myslím si, že aktuální právní úprava je dostatečná i dostatečně odrazující od takového jednání. Problém alkoholu není aktuální jen v České republice, je to celosvětový celospolečenský problém.“
V Polsku ho budou řešit i tak, že řidiči, kterému naměří přes 1,5 promile, zabaví provždy auto, stejně jako při alkoholové recidivě. U nás se naopak koketuje s tím, že se povolí jedno pivo za volantem. Na jaké straně téhle škály stojíte vy?
„Policie České republiky vždycky byla a vždycky bude proti jakékoliv toleranci alkoholu. Buďme za ni rádi a celá řada zemí, mluvím teď zejména o jižních zemích, nám ji závidí, protože oni s tolerancí mají obrovské problémy.“
A sebrat opilému řidiči vůz je něco, co je hodno inspirace?
„Jestliže si to Polsko s ohledem na své nějaké vnitřní problémy vyhodnotilo jako účinný nástroj boje proti alkoholismu za volantem, tak si to za nějakou dobu necháme vyhodnotit a vyměníme si s kolegy z Polska zkušenosti. Ne všechno, co je v zahraničí přijato, je ale pro Česko aplikovatelné – a obráceně.“
A pokud mezitím politická reprezentace schválí, že povolí jedno pivo za volantem, tak to budete respektovat a vymáhat?
„Myslím si, že jsou takové nápady spíše ojedinělé. Nemyslím, že by stávající většina, ať už Sněmovny, anebo Senátu, byla pro zavedení tolerance.“
Mladých lidí se nově týká možnost řídit od 17 let s dohledem mentora. Legislativně je to ošetřeno, ale zajímá mě, jestli zde není nějaká obava z toho, že mentora může dělat i sváteční řidič?
„To je správná otázka. Já se vás ale zeptám jako rodiče: vy byste pustila svého sedmnáctiletého syna nebo dceru s takovýmto mentorem do silničního provozu?“
Já ne, ale rodiny i rodiče jsou různí...
„Konstrukce toho zákona má svoji logiku a určitě je tam velká zodpovědnost zákonných zástupců mladých řidičů. A teď je otázka, jestli takové případy, jako jste popsala, nastanou, nebo ne. Zkušenosti ze zahraničí, kde tato legislativa je platná, jsou veskrze pozitivní.“
Dotknou se dopravní policie úsporná opatření, která od ledna začínají na celostátní úrovni?
„Obecně se úsporná opatření dotýkají všech, ale musím jednoznačně deklarovat, že nebude nijak omezován či krácen výkon služby. Naopak bude prováděn tak, jak byli dosud zvyklí všichni dopravní policisté, a tak, aby byla zajištěna bezpečnost silničního provozu.“
Jsou nějaké nákupy, na které jste si v uvozovkách brousili zuby a které budou muset být odsunuty na nějaké fiskálně lepší období?
„Aktuálně ne, protože jsme v uplynulých letech docela hodně sanovali techniku a vozidla dopravní policie. Nemůžeme si stěžovat. A kdo jiný by měl být vybaven nejmodernější technikou než dopravní policie, která musí držet krok s tzv. silničními piráty?“
A daří se vám to? Často se informuje o závodech v centru metropole – nedávno i Blesk psal o zlaté mládeži, která se Prahou projížděla rychlostí přes 120 km/h. Proč se tohle pořád děje?
„Úzce spolupracujeme v rámci celé policie, a pokud kolegové, kteří monitorují (sociální – pozn. red.) sítě, zjistí plánování nekalé akce, která by výrazným způsobem omezila plynulost silničního provozu a ohrozila bezpečnost, ty poznatky nám předají a my reagujeme. Byli jsme tak schopni v minulosti zasáhnout u spousty tunningových srazů.“
Nelze některé ty lidi stíhat po akci? Zejména když pak vše publikují na sociálních sítích?
„Určitě ano, existují na to samozřejmě různé vyšetřovací postupy a metody. Ale o tom tady nemůžu hovořit.“
Jak moc pak pomáhá to pověstné policejní ferrari? Zasahuje vůbec někde?
„Zasahuje. Je zařazováno do běžného výkonu služby a prioritně plní úkoly na dálniční síti a řeší běžně zadokumentované přestupky, které by řešila jakákoliv jiná hlídka v jakémkoliv jiném vozidle.“
Pouze rychleji.
„Obdobných rychlostí dosáhnou i vozidla BMW, která jsou pořízena pro dálniční oddělení. Čili jen ta značka Ferrari budí dojem exkluzivity. To vozidlo je výnosem z trestné činnosti a policie do jeho pořízení neinvestovala ani korunu. V rámci dohod se zástupcem značky Ferrari pro ČR jsme pak řešili uvedení vozidla do služební verze a servis je zcela běžný jako u jiných vozidel.“
Tak mi popište klasický úkol, který ferrari řeší.
„Dohlíží na bezpečnost a plynulost silničního provozu, takže je nasazováno například i do akcí, kde řešíme porušování zákazu předjíždění nákladních vozidel. Je nasazováno do akcí, kde řešíme právě zneužívání levých jízdních pruhů na dálnicích. No a pak s ohledem na exkluzivnost toho vozidla je v rámci propagace činnosti policie používáno jako statická ukázka na různých akcích policie v rámci celé republiky.“
Zasahování policie a současné vlády do práva řidič jezdit podle toho jak se cítím, je skoro zločinné jednání a rozhodně to není demokratické.