První soukromá česká dálnice D4 otevře před Vánoci. Ředitel pro Blesk: Na kolik vyšla miliard?
První soukromá dálnice v Česku by měla být otevřena již 17. prosince. Na lyžovačku do Rakouska si tak budou Češi moci dojet už po nové D4. 32 kilometrů na Příbramsku a Písecku bude sledovat 195 kamer a desítka dispečerů. Jak to bude s měřením rychlosti? Jak funguje financování PPP projektů? Kolik dálnice stála? A bude se v Česku platit mýtné? Nejen na to jsme se v Epicentru ptali generálního ředitele Vinci Construction CS, Martina Borovky.
Dálnice D4 je prvním PPP projektem svého druhu v České republice. Stát nemusí na výstavbu a údržbu dálnice vydávat prostředky z rozpočtu najednou, ale postupně během 25 let.
„Je to stejné, jako když si kupujete auto na leasing. Buď máte peníze v hotovosti, nebo investujete do něčeho, co budete splácet postupně. Po těch 25 letech dálnici vrátíme státu v přesně definovaných technických standardech,“ vysvětlil Borovka a dodal, že tento model umožňuje státu investovat volné prostředky do jiných oblastí, jako je školství či zdravotnictví. Výstavba dálnice stála přibližně 11,5 miliardy korun. Projekt zahrnuje 32 kilometrů nové dálnice a opravy dalších 16,5 kilometru.
„Stát bude splácet zhruba 1,3 miliardy korun ročně, včetně údržby, provozu a financování,“ uvedl Borovka. V rámci PPP projektu je důraz kladen nejen na kvalitu ale také rychlost výstavby.
„Banky, které tyto projekty financují, na nás vytváří tlak, aby stavba probíhala efektivně a včas. Navíc musíme dálnici udržovat ve sjízdném stavu, protože naše platby jsou závislé na tom, že po ní řidiči mohou jezdit bez překážek,“ uvedl.
Bezpečnost na dálnici D4 bude zajišťovat 195 kamer. Tyto moderní technologie jsou schopné identifikovat potenciální problémy na vozovce.
„Kamery jsou primárně kvůli bezpečnosti provozu. Pokud například zastaví auto, systém automaticky upozorní dispečink, který může situaci okamžitě vyhodnotit a reagovat,“ popsal Borovka. Přestože jsou kamery technicky schopné měřit rychlost, Borovka zdůraznil: „O žádném úsekovém měření zatím nevím, žádné cedule jsme k tomu neobjednávali.“
130 nebo 150 kilometrů za hodinu?
Na novém úseku se zřejmě bude muset jezdit nejvyšší povolenou rychlostí 130 Km za hodinu. „Musíme si říct, že ta dálnice už je doprojektovaná a postavená. Zadání, že dálnici máme upravit na 150, měla bohužel přijít před třemi lety. Je to o zabezpečení dálnice, o křivkách poměru atd. já si myslím, že ta diskuze je trošku pozdě. Jsou tam úseky, kde by to asi šlo, ale ten pokyn musí přijít z Ministerstva dopravy a hlavně k tomu musí dát souhlas Policie České republiky,“ vysvětlil ředitel Vinci Construction.
Mýtné a porodní bolesti
Stát bude vybírat klasické mýtné pro kamiony a dálniční známky. „Pro běžného obyvatele nebude rozdíl mezi dálnicí provozovanou Ředitelstvím silnic a dálnic a touto soukromou dálnicí patrný,“ uvedl.
Na závěr Borovka přiznal, že tento projekt provázely i určité porodní bolesti: „Museli jsme se naučit spolupracovat. Na začátku byly určité problémy, kdy úředníci měli snahu povídat do věcí více, než bylo ve smlouvě. Ale všichni jsme se to nakonec naučili,“ uzavřel Borovka s tím, že tento projekt představuje důležitý krok ve spolupráci mezi veřejným a soukromým sektorem