„Reklamujte zboží navzdory lockdownu,“ radí právník. A přidal rázné varování
Už rok se Češi s nákupem velkého množství zboží musejí spolehnout na e-shopy. Ty se tak staly během pandemie koronaviru jistou spásou a jejich využití u nás rekordně vzrostlo. Pozor si ale zákazník musí dát na to, od koho zboží skutečně kupuje, a za jak dlouho ho obdrží. Právník Lukáš Zelený v pořadu Epicentrum také odrazuje od odkládání reklamací na dobu, kdy se obchody znovu otevřou.
„Všeobecně pandemie a vládní opatření úplně neprospívají tomu, jak reklamace řešit. Za ten rok je tu spousta speciálních zákonů, ale na reklamace nikdo nemyslel,“ vysvětluje právní zaměřující se na ochranu spotřebitele. Všeobecně radí s reklamací neotálet a klidně ji uskutečnit emailem, telefonicky, či dopisem. Pokud obchodník přijde s prosbou o vstřícný krok a vyčkat na vyřízení reklamace do doby, než se obchody znovu otevřou, je potřeba nenechat se odbýt a nechat si vystavit nějaké potvrzení.
Za potíže, které zatěžují nákupy v době pandemie, ale z velké části mohou podle Zeleného weby, které se tváři jako prodejci, ale ve skutečnosti jde pouze o zprostředkovatele. Typickým příkladem byla situace z minulého jara, kdy byl na českém trhu nedostatek roušek: „Ta situace byla naprosto šílená. Nebyl problém najít deset respirátorů za dva a půl tisíce korun a podobně. To byla práce právě zprostředkovatelů. Až když u nich zákazník zaplatil, zjistil, že nakupuje od čínského prodejce a zboží přijde možná za šest týdnů.“
Zavádějící je na e-shopech také slůvko skladem. Podle právníka může u každého prodejce znamenat něco jiného, a proto se také nemůžeme vždy spoléhat na to, že lhůta dodání bude nutně kratší než týden: „Je o férovosti obchodu, aby pravdivě informoval o tom, kdy bude zboží doručeno.“ Ve chvíli, kdy jde ale například už o čtrnácti denní lhůtu, jde podle Zeleného o jistou formu klamání zákazníka a v takovém případě by zvážil kontaktování České obchodní inspekce.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.