Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Oblačno, déšť se sněhem 9°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

„Tankodrom“ D1 a spol.: Jak chtějí politici zlepšit výstavbu českých dálnic?

Autor: Jakub Veinlich - 
15. října 2017
13:35

Tankodrom. Jinak se snad dálnici D1 u nás ani neřekne. Nejpoužívanější tepna České republiky je už řadu let terčem nejrůznějších posměšků a kritiky. V současné době prochází rekonstrukcí celkem 6 úseků, sedm jich je už po opravách zprovozněných. Podle kandidátů na poslance by se ale měla výstavba i oprava důležitých dopravních staveb zrychlit. Někteří by k tomu přijali další zákon. Debata o dopravě byla v Blesk Volebním souboji 2017 plná pestrých nápadů. 

„Je jasné, že musíme postavit nové dálnice, je potřeba opravit ty stávající a tady si myslím, že je velký problém v koordinaci těch oprav, která je nedostatečná,“ řekl v diskuzi Blesku na téma Život v Česku poslanec KDU-ČSL Jaroslav Klaška.

Nespokojenost s rychlostí i průběhem oprav silnic a dálnic je skutečně velká. Ukázal to i průzkum agentury Phoenix Research, který jsme politikům během debaty ve studiu ukázali.

39 procent dotázaných je přesvědčeno, že tempo výstavby pozemních komunikací rozhodně není uspokojivé. K tomu dalších 27 procent lidí odpovědělo, že „spíše není“ s rychlostí spokojeno. 28 % respondentů má za největší problém pomalé tempo oprav na D1.

Dálnice podle zákona

Co s tím? Na to se Blesk.cz zeptal politiků. „Ano, budeme muset mít na to další zákon, abychom jasně řekli, jaká budou pravidla hry, kdo co může povolit, za jakých podmínek, co bude dělat ministerstvo a tak dál,“ navrhl v diskuzi poslanec Klaška.

Podle ministryně pro místní rozvoj Karly Šlechtové (za ANO) žádný nový zákon ale potřeba není. Prý postačí nedávná novela stavebního zákona, která má proces výstavby urychlit. „Tady je důležité říci, že některá povolení na dálnice trvala 13, 15 let. To je opravdu nehorázné,“ reagovala na zdlouhavé procesy při přípravě staveb ministryně. Ve stavebním zákoně jsou kvůli těmto případům podle Šlechtové výjimky, které řeší výjimky okolo obchvatů, čímž se úřední mašinérie zkrátí často až o dva roky. „Nemusí se měnit územní plán a další věci,“ dodala šéfka rezortu.

Chybí 12 miliard

Příští rok přitom bude ministerstvu dopravy chybět oproti letošnímu roku v rozpočtu asi 12 miliard korun. Ministr Dan Ťok proto uvažuje nad tím, že si na některé výstavby půjčí peníze na úvěr.

Rychlejší výkupy

Podle náměstka pražské primátorky a také lídra ČSSD v Praze Petra Dolínka je ale problém při zdlouhavých výstavbách především v tom, že nemá jasné financování Státní fond dopravní infrastruktury, kde nejsou ani žádné velké rezervy. Dolínek by bez ohledu na nový či stávající zákon chtěl především urychlit vykupování pozemků v místech nové výstavby.

Debata Blesk Volební souboj 2017 na téma Život v Česku. Debata Blesk Volební souboj 2017 na téma Život v Česku. | JAKUB POLÁČEK Jakub Poláček / Paparazzi

„Potřebujeme tu možnost, že u veřejně prospěšných staveb lze stavět, i když majitel nechce prodat pozemek a následně přes soud určit cenu pozemku,“ nastínil možné změny Dolínek.

Polsko jako vzor

Zástupce KSČM Daniel Pawlas v debatě naznačil, že by byl pro otevření diskuze, aby se zrušily dálniční známky a zavedl by se elektronický systém dálničních poplatků. V místech s dlouhodobou opravou by pak řidiči podle Pawlase nemuseli za použití dálnice platit.

Jako vzor pro české dálnice dal kandidát na poslance příklad z Polska, kde nemají s výstavbou na rozdíl od nás podle Pawlase žádný problém a dálnice jsou navíc rovné.

„V Polsku do toho totiž vstupuje zahraniční kapitál, jsou tam efektivnější výběrová řízení, nejsou tam takové složitosti jako u nás, my bohužel hodně úřadujeme a málo činíme. Takže musíme zjednodušit výběrová řízení, musíme zjednodušit EIA a pak si myslím, že to půjde rychleji,“ doplnil bývalý primátor Havířova.

Video  Politici o kvalitě života v Česku: Polsko nám znečišťuje vzduch a ještě nás ignoruje  - Blesk Zprávy
Video se připravuje ...

„Musím říct, že se v historii dařilo mnohem více investovat do komunikací a do dálnic, než se to bohužel podařilo této vládě,“ opřel se do končící vládní koalice 9 dní před volbami místopředseda ODS Martin Kupka, který má z minulosti také zkušenosti z ministerstva dopravy.

Nekompetentní ministerstva

I občanští demokraté by ale po volbách uvítali speciální zákon – bez něj se prý nikam v Česku nepohneme. „Zákon, který by řešil tyto konkrétní vytipované stavby, protože pokud něco takového nevznikne, tak se dál nepohneme. Pořád se budeme dohadovat, tak jak jsme tady byli svědky o tom, kde je vlastně chyba, jestli bylo míň peněz, nebo víc peněz,“ dodal Kupka v debatě.

TOP 09 ale nevidí problém zrovna v nedostatku financí. Předseda poslaneckého klubu Michal Kučera poukázal na to, že hlavní potíží je především to, že ministři současné vlády pozastavili přípravu některých prací na výstavbě nových úseků. „To znamená, že ministr Prachař, jako první ministr dopravy z hnutí ANO, zastavil dvě stavební sezóny a po té ministr životního prostředí Brabec svým rozhodnutím o novém posuzování vlivu na životní prostředí de facto opět zastavil výstavbu, takže tohle je problém,“ dodal Kučera, který viní ministerstva z nekompetentnosti.

Debata Blesk Volební souboj 2017 na téma Život v Česku Debata Blesk Volební souboj 2017 na téma Život v Česku | JAKUB POLÁČEK Jakub Poláček / Paparazzi

Že se Česko obejde při výstavbě dálnic bez nového zákona, je přesvědčený Mikuláš Ferejnčík za Piráty. Uvítal by spíš, kdyby prý fungovaly především státní instituce, které mají výstavby pod sebou. A kvůli kterým dochází podle Piráta k častým soudům, a tedy zdržení. „Ty základní státní organizace – jak Ředitelství silnici a dálnic, tak Správa železniční a dopravní cesty tak i Státní fond dopravní infrastruktury nefungují – ten důvod proč tomu tak je, je, že prostě nedokážou připravit podklady v souladu se zákonem a soudy to ruší. Ty soudy si to nevymýšlejí,“ je přesvědčený Ferjenčík.

Problém s mýtem

V diskuzi Blesk.cz otevřel také problém s výběrem mýta. Ministr dopravy Dan Ťok totiž podepsal s firmou KAPSH bez dalšího řízení prodloužení smlouvy, které firmě zaručuje bez výběrového řízení na další roky výběr poplatků za používání dálnic. A to kvůli tomu, že se nestihl vypsat řádný tendr, který by určil nového správce mýtného systému. To kritizuje od samého počátku hnutí Starostové a nezávislí, které dokonce podávalo podnět k prošetření u antimonopolního úřadu.

„Domníváme se, že tady přeci byla desetiletá doba na to, aby vláda a kterýkoliv ministr dopravy mohl přijít na moment, že po ukončení smlouvy není přechodná doba řešena. A úřad jednoznačně řekl, že ministerstvo porušilo zákon, že jednací řízení bez uveřejnění nebylo legální,“ přidal kritiku na adresu ministerstva dopravy Vít Rakušan, který kandiduje za Starosty a nezávislé jako jednička ve Středočeském kraji. Připomněl, že ministerstvo za takové jednání dostalo milionovou pokutu.

VŠE O PARLAMENTNÍCH VOLBÁCH 2017 ČTĚTE ZDE

KOMPLETNÍ KANDIDÁTKY PRO VOLBY 2017 NAJDETE ZDE

VÝSLEDKY SNĚMOVNÍCH VOLEB 2017 NAJDETE ZDE

Vše o parlamentních volbách 2017 čtěte zde

Rozbory volební situace a autorské komentáře čtete na Reflex.cz

Doporučujeme
brezovakroman ( 15. října 2017 17:59 )

Ať se současní politici poptají bolševiků jak se tenkrát dělaly silnice a dálnice za nich to šlo a najednou to nejde.

kiwi65 ( 15. října 2017 16:39 )

 Stavíme nejdražší silnice a dálnice na světě za nejdelší dobu s nejnižší kvalitou.Taková je realita.Pokud budou u vesla podvodníci typu Tik ťak ťok nic se nezmění.Jen tak mimochodem,kolik mu asi přistálo na účtě za smlouvu s Kapschem,ktdyž zdržoval výběrový řízení tak dlouho až to zase musel uzavřít s Kapschem????

agfor ( 15. října 2017 16:17 )

Úkoly pro pluk kulometčíků.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa