
Učitelka Katka (29) bere 18,5 tisíce čistého a říká: Každá firma by mi dala víc
Česko má nejnižší průměrný učitelský plat v celé Evropské unii. Své o tom ví i Kateřina Pelcová (29) z Rakovnicka, která učí pátým rokem matematiku a informatiku. Kdyby chtěla vydělávat, jde jinam, říká. Po zdanění a zaplacení pojištění jí zbude 18,5 tisíce korun. Může se těšit leda myšlenkou, že po 32 letech se podle tabulek dostane s platem na 29,5 tisíce hrubého. Podle ředitelky jedné z pražských základních škol by se měly platy učitelů navázat na růst průměrné mzdy v zemi.
Učitelka Katka ví, že by se snadno uchytila v soukromé sféře. Jako asistentka by brala už teď víc než za katedrou. Práce ve škole ji ale baví, a tak zatím na peníze nehledí. „Já učím momentálně pátým rokem a plat mám podle tabulky 23 100 korun. Osobní ohodnocení nemáme momentálně ve škole vůbec, ale třeba mám příplatek za třídnictví, což je 800 korun za měsíc,“ řekla Blesku mladá učitelka.
Každý měsíc má tak na živobytí 18,5 tisíce čistého. Až se její plat zvedne o vládou schválených 15 procent, dostane se na necelých 21 tisíc (26 500,- hrubého).
Podívejte se na reportáž:
„Kdybych chtěla pracovat pro peníze, tak půjdu kamkoliv jinam do firmy. Vzhledem k tomu, že učím matiku a informatiku, tak si myslím, že najít si práci ve firmě bych asi problém neměla,“ dodala Katka. Pomáhá jí, že se o náklady na domácnost může dělit s přítelem.
Ředitelka: Platy učitelů by měly být ve výši 130 % průměrné mzdy
Jak by měly platy učitelů vypadat, přiblížila Hana Vítová, ředitelka pražské základní školy Na Smetance. Podle jejího názoru by měly být navázány na růst či pokles průměrné mzdy v Česku.
„Všichni učitelé jsou vysokoškolsky vzdělaní, všichni jsou odborně vzdělaní a všichni musí mít pedagogické vzdělání. To samo o sobě jasně říká, že bychom se měli pohybovat na těch 130 % průměrné mzdy ve státě,“ míní.
To by v současnosti znamenalo, že by měli pedagogové brát v průměru přes 35 tisíc korun hrubého základní plat. Jejich průměrný plat se přitom pohybuje pod 29 tisíci, a to včetně veškerých příplatků, osobních ohodnocení a nadstandardní práce.
„Píšeme různé projekty, protože máme i cizince. Učitelé si pak mohou přivydělat svým způsobem tak, že po své pracovní době individuálně doučují dál žáky, kteří jsou z ciziny. Pak jako příspěvková organizace se snažíme přivydělat do fondu odměn pronajímáním budovy v době, kdy neprobíhá výuka,“ přiblížila ředitelka Vítová.
Nízké platy odrazují mladé
Absolventů pedagogických fakult, kteří nakonec zamíří do školství, je ale minimum. Důvodem mohou být právě nízké platy. A tak začíná ředitele v některých oblastech vzdělávání tlačit bota. Navíc to bude během následujících let podle Vítové ještě horší.
„Čeho určitě v současnosti se nedostává školám, to jsou aprobovaní učitelé prvního stupně,“ varuje už teď ředitelka. „U nás v ročníku je fakt, že těch lidí, co šli učit, opravdu moc nebylo. Jsou to jednotlivci,“ potvrdila Katka.