Křídlo z uhlíku je poháněno čtyřmi motory. Rossy díky němu letěl z francouzského Calais do anglického Doveru a vzdálenost asi 35 kilometrů překonal za necelých deset minut.

letec
Autor: AP

Z letadla vyskočil ve výšce 2500 metrů sedm minut po 14.00 SELČ, aby se vydal trasou, již letecky poprvé překonal Francouz Louis Blériot před 99 lety. Do 14:15 byl s pomocí padáku zpět na zemi, nedaleko bílých útesů doverských.

Trysky Rossy zažehl ještě na palubě letadla a křídla rozvinul až po chvíli volného pádu. Směr letu může korigovat pouze pohybem těla a hlavy, podobně jak to dělají ptáci.

Bývalý švýcarský vojenský pilot odešel před 20 lety z armády a dva roky pak létal pro civilní letectvo. Věnoval se nejrůznějším a povětšinou rizikovým sportům a aktivitám jako bungee jumping nebo sjíždění ledovcových řek na raftu.

Raketový muž
Autor: YouTube

Jeho snem ale bylo zkonstruovat křídla s tryskovým pohonem tak, aby unesla tělo letce. Podařilo se mu to před pěti lety, avšak začátky byly poznamenány neúspěšnými pokusy o let a bezpečná přistání. Až roku 2006 vznikla křídla se čtyřmi motory, která ho při prvním úspěšném letu s kontrolovaným přistáním udržela ve vzduchu skoro šest minut. Letos v květnu pak poprvé svůj vynález veřejně otestoval.

Yves Rossy alias Jet-man coby novodobý Ikaros dokáže s pomocí svých křídel s třímetrovým rozpětím letět rychlostí až 300 kilometrů v hodině. Jako pohon používá letecký benzin s příměsí oleje a má-li natankováno, nese na zádech asi 55 kilogramů. Ve vzduchu může zůstat zhruba deset minut.

YVES ROSSY
Autor: ČTK/AP/ALASTAIR GRANT