„Jak je všeobecně známo, na seniory se zaměřují také mnozí neseriózní obchodníci a škála jejich nástrojů je poměrně široká. Bohužel nejinak je tomu i v předvánočním období,“ říká Eduarda Hekšová. Nepoctiví prodejci před svátky vnucují zvláště osaměle žijícím důchodcům elektronické šunty či pamětní mince jako investici, díky níž jejich potomci zbohatnou – pozor, takřka bez výjimky se jedná o bezcenné kusy kovu bez sběratelské hodnoty. A začíná začarovaný kruh, protože si často na tyto předražené dárečky musejí vzít půjčku...

Stačí jeden hovor!

Senioři, kteří se většinou nedostanou tolik do obchodů, uvítají, když jim někdo nabídne »výhodný dárek« po telefonu. Podle Hekšové stačí jeden nečekaný hovor, souhlas se zasláním dárku v podobě mince či medaile a dotyčného člověka čeká jejich pravidelný přísun. „Cílem těchto obchodníků není zákazníky obdarovat, ale udělat z nich stálé odběratele svého zboží. Vylákají z nich totiž souhlas, který si nahrávají,“ vysvětluje Hekšová.

Elektroniku dětem

Časté jsou také nabídky různých služeb, třeba mobilních tarifů se zlevněnými telefony či tablety. Šmejdi tak zneužívají toho, že starší lidé nejsou v této oblasti tak dobře informováni. Vědí však, že mladí po těchto věcech touží... „Seniory to může být vnímáno jako zajímavá nabídka, třeba z důvodu, že by to mohli věnovat dětem či vnoučatům,“ potvrzuje šéfka dTestu.

Byť podle ní existuje obrana v podobě odstoupení od smlouvy, je lepší naučit se tyto nabídky rovnou odmítat.

Vzorečky lákají

Senioři jakožto spotřebitelé jsou méně důvěřiví, k novým produktům skeptičtější a nemají zrovna rádi riziko. Kladně tedy oceňují nabídky prodejců, jako jsou vzorky, čehož šmejdi hojně využívají, či možnost bezplatného vrácení výrobku. „Nutno ovšem dodat, že tuto možnost senioři často berou jako jakousi psychickou podporu a ujištění se, že nákupem nic neriskují. Ve skutečnosti ovšem od kupních smluv v možném termínu odstupují jen velmi zřídka a neradi," upozorňuje Hekšová.

Příliš drahé slevy

Zároveň před Vánocemi i na seniory působí lákání na výhodné nákupy. Slovíčko »sleva« často zní jako magická formule. Může být ale čistě iluzorní. Oblíbeným trikem totiž je ale nadhodnocování míry zlevnění zboží tím, že se počítá z přemrštěné základní ceny. „Než se spotřebitel nechá křiklavými procenty zlákat, měl by se porozhlédnout raději u jiných obchodníků. Dost možná zjistí, že se jedná o cenu relativně běžnou nebo jen lehce výhodnější,“ radí šéfka dTestu.

VIDEO: Pomoc pro týrané seniory: Advokát zdarma může tyrana dostat do i vazby.

Video
délka: 19:02.34

Pomoc pro týrané seniory: Advokát zdarma může tyrana dostat do i vazby  Markéta Volfová, Lukáš Červený