DOTAZ: Zdravím poradnu TipCars.com, mám na Vás velkou prosbu. Chtěl bych se zeptat, zdali bych měl volit raději automat nebo manuál u BMW E39 530D, s najetými 175000 km a více. Já sám bych radši volil automat nežli manuál. Nevím jak dlouho vydrží automatizovaná převodovka a jestli není lepší investovat a vyměnit setrvačník u manuálu, než se pouštět do oprav případné poruchy automatické převodovky, proto žádám o radu co je při koupi vozu vhodnější zvolit, děkuji za radu.
Odpověď: Váš dotaz zní podobně, jako kdyby jste se rozhodoval mezi benzínovým a naftovým motorem. Zkrátka zde opět záleží na Vaší finanční situaci, stylu jízdy (sportovní, jízda s rodinou) nebo místu jízdy (město, okreska). Uvědomte si, že tento vůz má bezmála 2,2tuny. Připravte se tedy na spotřebu zhruba 9-10litrů nafty při jízdě po městě, na okreskách je pak apetit přijatelných 7-7,5 litru.Údržba automatu je vcelku nákladná, olej se dle výrobce doporučuje vyměnit po 180ti tis. Km a v neautorizovaném servisu počítejte až 10tisíc Kč. Automat má ale jednu výhodu a tou je větší bezpečnost. Při prudkém brzdění si velice účinně podřadí a brzdná dráha je opravdu minimální v jakékoli rychlosti. S manuálem pro takto rychlé podřazení nemáte nejmenší šanci a vše je na úkor destiček a kotoučů potažmo výbavy Vaší peněženky. Podle Jakuba Havránka z TipCars.com je dobré se při volbě automatu rozmýšlet i nad novějším modelem e60. „Jedná se sice o nákladnější investici, nicméně věřím, že velice výhodnou. Výhodnou hlavně proto, že do nových modelů byly montovány převodovky s mnohem chytřejším systémem řazení a rozdíl u stejného modelu na spotřebě /město/ je téměř o litr menší. Ještě bych dodal několik shrnutí ohledně e39ky. Jedná se skutečně o luxusní a prestižní vůz. Na své staří svým vzhledem jistě nikoho neurazí a sametově tichým chodem zpříjemní každou cestu. Možná jedinou‚ skrytou vadu bych viděl v turbu.“ Je velice důležité právě u tohoto modelu, byť s novým nebo repasovaným turbem, nechávat turbínu ‚docházet‘ a to přibližně 2 minuty. Autor připomíná: „Může se totiž stát, že krátce po teplém startu se nedochladilo turbo dokonale a velmi citelně ztratí výkon, což nás přirozeně nutí šlapat více na plyn a spotřeba v tomto případě je rozhodně daleko přes 12 litrů. Pokud to však uděláte, turbo se vrátí při dalším studeném startu do normálu, nicméně i obecně se radí nechávat turbínu dobíhat pro větší životnost ložisek.“ Dodává Havránek z TipCars.com
Manuální převodovka, je dle našeho názoru také dobrou volbou, neboť právě u dieselu se zařazením vyššího stupně dá jezdit velice úsporně a náklady na údržbu převodovky jsou minimální.
Více informací zde.