První týden v prosinci na půdě Senátu České republiky proběhla odborná debata na téma památkové ochrany železničního mostu pod Vyšehradem, kterou iniciovali senátoři Marek Hilšer (MHS), Hana Kordová Marvanová, Jan Pirk (TOP 09), Václav Láska (SEN 21) a Adéla Šípová (Piráti). Senátoři společně se zástupci památkářů a spolkem Nebourat se na debatě shodli, že zbourání železničního mostu by bylo v rozporu s platnou legislativou, a je tedy nezákonné.

„Železniční most pod Vyšehradem je významnou památkou a musí zůstat zachován ve své původní podobě. Správa železnic zadávací dokumentací nerespektovala stanovisko NPÚ, které požadovalo takové řešení, které bude respektovat oba veřejné zájmy – kapacitní dopravu i uchování památkových hodnot. Navíc Správa železnic dodnes spolehlivě nevyloučila možnost opravy mostu,“ řekla na setkání generální ředitelka Národního památkového ústavu Naděžda Goryczková.

„Pokud byl most před téměř 20 lety prohlášen za významnou kulturní památku, není možné tento fakt ignorovat a chtít jej odstranit,” myslí si Kordová Marvanová. „Správa železnic by měla respektovat opakovaná rozhodnutí Ministerstva kultury, které odmítlo sejmout památkovou ochranu a vydalo doporučení, jak zachovat památkovou hodnotu mostu, ale zároveň jej zrekonstruovat podle potřeb železniční dopravy. Bohužel vítězný návrh vzešlý z architektonického dialogu je podle stanoviska Národního památkového ústavu v rozporu s platným zákonem o státní památkové péči.“

Debaty se zúčastnil i ministr dopravy Martin Kupka (ODS), který na vystoupení ředitelky NPÚ reagoval, že se ještě nic definitivně nerozhodlo. Spolek Nebourat navíc poslal ministrovi další otevřený dopis, ve kterém požaduje, aby byly okamžitě zastaveny kroky v soutěžním dialogu, vypsala se nová soutěž na rekonstrukci mostu a prověřilo se fungování Správy železnic.

Hrozí úplná uzavírka?

Jenže mezi tím most dále chátrá a Správa železnic prohlásila, že od neděle 10. prosince na něm bude muset snížit intenzitu dopravy, což se dotkne především vlakových linek S7 a S65. „Naší prioritou je zajištění bezpečné, funkční a dostatečně kapacitní železniční dopravy. Bohužel, vzhledem k výsledkům měření na mostě bylo nutné zavést značná omezení provozu. Nepotěšíme zejména cestující na západ od Prahy, ale chceme-li zajistit jejich bezpečnost, nemáme jinou možnost,“ uvedl Pavel Paidar, ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic.

Pro cestující to znamená, že SŽ na mostě zakáže míjení dvou vlaků a snížení povolení rychlosti ze současných 40 km/h na 20 km/h. Intenzity železniční dopravy se na mostu sníží o zhruba dvě třetiny. To znamená, že výtoňský most bude moct využívat výrazně méně vlaků a de facto žádný nákladní vlak. Dále to postihne zejména vlaky linky S7 na trase Praha hlavní nádraží – Praha-Radotín/Řevnice, které budou ukončeny na Smíchově. Jedná se o 59 spojů za den. Základní vlaky linky S7 Praha – Beroun přes výtoňský most i nadále pojedou.

Zkrátí se také trasa vlaků na lince Praha hlavní nádraží – Hostivice – Rudná u Prahy, stejně jako v předchozím případě budou ukončeny na Smíchově. Zde se jedná o 35 spojů za den. „Tato situace bude výhledově pro cestující ještě méně příjemná ve chvíli, kdy začne rekonstrukce smíchovského nádraží, kdy se dají čekat další výluky,“ doplnil Paidar.

Jak to bude dál, není v tuto chvíli zcela jasné, podle SŽ hrozí, že ke konci roku bude zbytková životaschopnost mostu vyčerpaná. „Výsledky těchto přepočtů pak mohou vést k dalším provozním omezením, v krajním případě i zastavení provozu,“ uzavřel Pavel Paidar.

Video
Video se připravuje ...

Nejkrásnější železniční tratě Česka: Nejkrásnější výhledy i přejezdy přes skály Videohub

Fotogalerie
35 fotografií