Očekává se, že Výbor světového dědictví UNESCO ve středu v Paříži na závěr svého 47. jednání potvrdí závěry prosincové mise UNESCO v Praze. Výbor má hlasovat podle Českého národního komitétu (ČNK) ICOMOS, poradního orgánu UNESCO, o jednoznačném usnesení. Podle jeho textu má požádat ČR, aby zachovala a obnovila vyšehradský železniční most na jeho současném místě.

Kupka má k dispozici dva návrhy. Projekt nového mostu od české společnosti 2T engineering, který vzešel ze soutěžního dialogu Správy železnic. Projekt obnovy od britských a švýcarských mostních expertů ministrovi poskytl Nadační fond pod Vyšehradem.

Mezi nimi má ministr rozhodnout. „Stane se to do konce volebního období. Podmínil jsem další kroky právě názorem UNESCO a také studií HIA, i na základě konzultace s ministerstvem kultury. Výsledky studie HIA, tedy výsledky posouzení významnosti památkové péče v případě tohoto mostu bychom měli mít v průběhu následujících měsíců,“ odpověděl na dotaz ČTK Kupka.

Sněmovní volby prezident Petr Pavel vyhlásil na 3. a 4. říjen. „Pevně doufám, že se podaří opravdu na základě všech vstupních informací představit řešení pro Prahu a zároveň ohleduplné k té historické památce,“ doplnil ministr.

Na vytvoření HIA, prvního takového posouzení v ČR, se předloni domluvila Správa železnic právě s UNESCO. Jeho pařížská centrála navíc loni 11. a 12. prosince poslala do Prahy misi, aby si vytvořila svůj názor. Pokud Výbor světového dědictví UNESCO ve středu definitivně závěry pražské mise schválí, měl by podle prezidenta ČNK ICOMOS Martina Horáčka následovat jasný postup.

Skutečně není jiná možnost než vyšehradský most opravit na stávajícím místě. Tímto jsou vyloučeny varianty stavby nového mostu i přesun současného na jiné místo, pokud Česká republika nehodlá riskovat problémy se zápisem Prahy v UNESCO,“ uvedl v tiskové zprávě Horáček.

Současný železniční most na Výtoni je z roku 1901. Podle odborníků je významnou technickou kulturní památkou v pražské památkové rezervaci, jeho nýtovaná konstrukce je památkově chráněná. Podle kritiků z iniciativy Nebourat most trpí zanedbáním údržby. Kvůli špatnému stavu je provoz vlaků na mostě několikátým rokem výrazně omezen, podle dřívějších vyjádření Správy železnic je nutné ho nahradit kvůli výrazné korozi. Podle Nadačního fondu Vyšehradský most lze zkorodované prvky vyměnit při zachování technologie nýtování, rychlejším a levnějším provedení.

Video
Video se připravuje ...

Vlaky se po železničním mostě prakticky plouží. Mohou jet jen 20 km/h Veronika Foltová

Fotogalerie
24 fotografií