Hlavní nádraží je pro mnohé cestující to první, co vidí při návštěvě Prahy, a zároveň je to i to poslední co vidí, když ji opouštějí. „Hlavák“ ale nejsou jen nástupiště a odbavovací hala. Jsou to i Vrchlického sady, které zná většina Pražanů jako „Sherwood“. Všichni to tam známe, ale nechceme tam trávit více času, než je nezbytně nutné. Jedná se o místo, které je potřeba celé »překopat«. 

Nový hlavák = Šťastný hlavák

Vítězem soutěže, jejímž předmětem bylo navrhnout novou odbavovací halu, přivézt před ni tramvaj a oživit Vrchlického sady, se stal návrh dánského studia Henning Larsen Architects s názvem Šťastný Hlavák. Podle členů hodnotící komise harmonicky kombinuje architekturu, urbanismus, krajinářství i dopravní funkci. „Ačkoli se návrh zdá poměrně radikální, dobře se vypořádal s prostorem nacházejícím se v pražské památkové rezervaci. Zachovává historické architektonické prvky, které dále rozvíjí, a zároveň počítá s obnovením a oživením prostoru před Fantovou budovou," uvedl předseda komise, architekt Jaroslav Wertig.

„Naší ambicí je, aby nové nádraží bylo nejen udržitelným a funkčním centrem mobility, ale aby se zároveň stalo součástí každodenního života lidí a místem, kde se budou setkávat a trávit čas," uvedl ředitel pro globální trh vítězného studia Jacob Kurek. Cílem týmu podle něj bylo co nejlepší propojení haly, Fantovy budovy a parku do jednotného celku. To ocenil generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. „Co mě na návrhu zaujalo nejvíce, je komfortní propojení s Fantovou budovou," uvedl.

Prostor před novou odbavovací halou bude zcela otevřený. Zastřešovat ho bude vysoká konstrukce, která propojí nádraží s přilehlými Vrchlického sady. Monumentální konstrukce bude navíc ze dřeva. „Tím se podtrhne i ekologický aspekt veřejné hromadné dopravy, o kterou na tom nádraží jde především. Při příjezdu do Prahy vás přivítá jedna z největších dřevostaveb v České republice,“ sdělil Blesku dopravu Zdeněk Hřib (Piráti), náměstek primátora Prahy pro oblast dopravy.

Zlepšit by se měla i přehlednost, jelikož se odstraní řada vizuálních překážek. Cestující se tak budou moci rychle přesunout na spoj MHD, nebo pěšky přes park dále do centra. I cestu na autobus bude v porovnání s dneškem mnohem jednodušší najít, jelikož uprostřed zastřešeného „náměstí“ bude široké schodiště vedoucí před historickou Fantovu budovu. Na schodiště naváže nový přechod přes frekventovanou silnici směrem k historické Fantově budově.

Z tramvaje rovnou na vlak

Součástí proměny Hlavního nádraží je i výrazné přiblížení tramvajové zastávky k odbavovací hale. Cestující tak už nebudou muset chodit přes park na zastávku v Bolzanově ulici.

Nový úsek tramvaje povede od Národního muzea do Wilsonovy a Washingtonovy ulice k odbavovací hale. Tramvajová zastávka bude umístěna pod klenutou „střechou“ na jejím okraji. Tramvajová trať bude následně pokračovat Opletalovou ulicí do Bolzanovy ulice.

Je to právě nový úsek tramvaje, kterého bychom se z celého projektu mohli dočkat jako první. Podle náměstka Hřiba by se s jeho realizací mělo začít co nejdříve.

Anketa

Líbí se vám vítězný návrh nové podoby hlavního nádraží?

Líbí
Nelíbí

Z Sherwoodu důstojný park

Zatímco momentálně nejsou Vrchlického sady místem, kde by většina lidí chtěla trávit čas, tak podle náměstka pražského primátora pro územní rozvoj Petra Hlaváčka (STAN) se po uskutečnění návrhu nyní nepříliš oblíbený park promění v mnohem přívětivější místo. „Navíc (návrh) doplňuje řadu nových a pro návštěvníky atraktivních prvků jako vodní prvky nebo venkovní kavárny,“ uvedl.

Zvýšit by se měla i bezpečnost. Díky vybourání prostoru před odbavovací halou ubydou četná zákoutí, kam se většina lidí neodváží ani nakouknout. Zároveň by podle návrhu měl vzniknout prostor pro pořádání kulturních akcí nebo trhů.

Vrchlického sady nebudou zcela typickým parkem. Půjde o kombinaci parku a náměstí, jelikož je nutné prostor uzpůsobit pohybu velkého množství cestujících. Počítá se i s další výsadbou zeleně, která se lépe adaptuje na budoucí změny klimatu.

Co bude dál?

Vítězné studio nyní uzavře smlouvy se všemi třemi zadavateli soutěže, tedy s pražským magistrátem, Správou železnic a dopravním podnikem hlavního města. Následně architekti dopracují svůj návrh do podoby architektonické studie, ke které se bude moci na přelomu letošního a příštího roku vyjádřit i veřejnost. Poté studio připraví projektovou dokumentaci pro povolovací proces.

Pokud vše půjde dobře, tak s realizací projektu by se mohlo začít v roce 2028. Stavební práce by měly probíhat za plynulého provozu nádraží. Realizace projektu by měla trvat přibližně tři roky.

Fotogalerie
21 fotografií