„Správa železnic zaslala městu Úvaly žádost o zrušení přejezdu P4933 a na základě této žádosti proběhlo místní šetření se zástupci samosprávy. Jde o standardní postup, který aplikujeme podle platných pravidel po celé síti,“ uvedl Nevola. Součástí žádosti o zrušení podle něj musí být stanovisko obce, správního řízení se pak účastní všechny dotčené subjekty. „Pokud úřad rozhodne kladně, samotné rozhodování se přesouvá na Drážní úřad,“ doplnil Nevola. Doba od prvotní žádosti po zrušení přejezdu podle něj může v jednoduchých případech trvat několik měsíců, u složitějších déle.

Důvodem návrhu ke zrušení přejezdu v Úvalech je odstranění potenciálně rizikového místa, kterým přejezd na nejvytíženějším koridoru v zemi bezesporu je,“ řekl Nevola. Jde podle něj zatím o první krok. „Rozhodně nelze říci, že přejezd bude zrušen. Nadále zůstáváme v kontaktu se všemi partnery a budeme hledat konsenzus na možných řešeních,“ doplnil mluvčí.

V Úvalech by měli návrh SŽ a další postup města projednat zastupitelé, zatím neformálně. „V tuto chvíli ještě nejsme v situaci, kdy bychom měli stanovené nějaké lhůty pro připomínky. Jak jsme byli zástupci SŽ ujištěni, zatím je vše v rovině úvah,“ řekla starostka Markéta Rydvalová. Město podle ní zváží zpracování urbanistické studie, která by navrhla, jak uzavření přejezdu řešit. „Urbanisticky by to byl určitě velký zásah do území. Ale zatím nemáme nic, na základě čeho se rozhodovat, zda ho nechat otevřený, nebo zavřít,“ doplnila Rydvalová. Uvedla, že závory jsou v některých částech dne většinu času zavřené a tvoří se kolony přes celé náměstí.

Rušilo se víc než 30 přejezdů

V celém Česku byly letos zatím zrušeny přes tři desítky železničních přejezdů, loni za stejné období to byla necelá padesátka. „Za celý rok 2023 nicméně očekáváme v souhrnu podobná čísla jako za rok loňský, kdy byl počet zrušených přejezdů zatím nejvyšší a překročil stovku,“ doplnil Nevola. Nejvíce přejezdů se loni zrušilo při modernizaci 4. koridoru.

Nejčastěji se přejezdy ruší na málo využívaných silnicích, zejména na polních a lesních cestách, kde je může nahradit přijatelná objízdná trasa. „Z loni zrušených 102 přejezdů se drtivá většina nacházela na účelových komunikacích nebo silnicích III. třídy. Na silnicích I. třídy šlo pouze o jeden a na silnicích II. třídy o dva železniční přejezdy,“ řekl Nevola. V místech s vysokou intenzitou dopravy se správa snaží nahrazovat křížení silnice a železnice nadjezdy nebo podjezdy.

Česká republika má proti jiným evropským státům v přepočtu na kilometr trati neobvykle vysoký počet přejezdů. Na železniční síti jich je přibližně 7600, délka tratí je přes 9300 kilometrů. Do roku 2030 by mělo zaniknout dalších pět procent přejezdů.

Na železničních přejezdech ve středních Čechách loni zemřelo při nehodách šest lidí, stejně jako letos do konce října. Mimořádných událostí na přejezdech bylo do října stejně jako loni za stejné období, a to 21, vyplývá ze statistik Drážní inspekce.