Hlavní nádraží se po letech dočká zasloužené proměny. Rekonstrukcí projde nejen samotná odbavovací hala, ale i přilehlý park, který je dlouhodobě v neutěšeném stavu, a pohodlnější bude i cesta tramvají. „Díky návrhu bude mít Praha konečně důstojnou vstupní bránu do města a z Sherwoodu se znovu stanou Vrchlického sady, tedy noblesní a reprezentativní místo, kde lidé budou chtít trávit volný čas,“ uvádí náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček, který se projektu dlouhodobě věnuje. Dodává, že do deseti let bude celá oblast vypadat úplně jinak, než jak ji známe dnes – bude bezpečná, vizuálně zajímavá a přehledná.

Rekonstrukce zároveň počítá s výrazným nárůstem počtu cestujících, ke kterému by mělo dojít podle prognóz Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR). V současnosti projde odbavovací halou denně přes 90 tisíc osob. Podle prognóz by během příštích 30 let měl počet cestujících dosáhnout 200 tisíc. Narůst by měl i počet odbavených vlaků. V současnosti jich Hlavní nádraží odbaví 700, v roce 2050 by to mělo být 2 000 vlaků za den.

Hlavní nádraží by se v budoucnu mělo stát středobodem hromadné dopravy. Vedle vlaků, tramvaje a stávající linky metra C by zde měla být i stanice metra D a poblíž by měla vzniknout i stanice budoucí linky metra S.

Kdy se s pracemi začne?

V příštím roce by mělo dojít k dokončení architektonické studie. Vypracování projektu bude probíhat od roku 2025, zároveň se začne se získáváním stavebních povolení. Tento proces by měl trvat jeden až dva roky.

V roce 2027 by měl být vybrán zhotovitel, který bude provádět stavební práce. Samotná realizace projektu by měla začít v roce 2028.

Významný jako Kaplického chobotnice

Proměna Hlavního nádraží je extrémně důležitý projekt nejen pro Prahu samotnou. Svou důležitostí přesahuje hranice hlavního města. „Významem bychom ho přirovnali k projektu Národní knihovny na Letné neboli tzv. chobotnice Jana Kaplického. To byl projekt kontroverzní a v mnohém odvážný. Nepodařilo se ho prosadit, ale i tak dodnes žije v mysli mnoha lidí, což se řadě jiných staveb nepovedlo. Praha je krásné a historické město, ale je nutné, aby se dívala do budoucnosti, a vznikaly tu významné a moderní projekty 21. století,“ uvádí náměstek Hlaváček.

Revitalizace „Sherwoodu“

Vrchlického sady nejsou momentálně místem, kde by se většina turistů i Pražanů chtěla zdržovat déle, než je nutné. Proto projekt „Nový Hlavák“ počítá i s výraznou proměnou přilehlého parku. „Pražané získají funkční park v centru města, kde budou chtít trávit volný čas, nejen rychle přestoupit na vlak nebo MHD. Což je při dnešním stavu Sherwoodu představa skoro bláznivá. V budoucnu by se tu primárně měla zvýšit bezpečnost – ubude těžko kontrolovatelných zákoutí, vše, co se v parku bude dít, bude na očích,“ uvádí náměstek Hlaváček.

Zastávka tramvaje přímo před nádražím

Jednou z největších novinek bude nová tramvajová zastávka, která bude přímo před vstupem do odbavovací haly. Cestující tak nebudou muset chodit se zavazadly několik set metrů z tramvajové zastávky v Bolzanově nebo Jindřišské ulici.

Nová tramvajová trať povede z Opletalovy ulice, kde jsou koleje momentálně ukončeny úvratí, a u Národního muzea se napojí na trať ve Vinohradské ulici a na plánované koleje v horní části Václavského náměstí.

Schéma budoucího vedení tramvají u Hlavního nádraží
Autor: IPR

Proměna odbavovací haly

Rekonstrukcí projde i odbavovací hala nádraží. Řeč je především o prostoru nacházejícím se přímo u parku. Ikonickou podobu získal tento prostor během rekonstrukce v 70. letech. Autorkou typických prvků byla první dáma české architektury Alena Šrámková. Prostor od té doby prošel řadou úprav, ovšem i plánovaná rekonstrukce počítá se zachováním ikonických prvků, jako je podlaha v hale nebo oblouky nad vstupy do metra.

Přehlednější by v budoucnu mělo být i značení, aby se cestující rychle zorientovali, kudy se dát na metro, tramvaj, ale i na autobus. Konkrétně hledání autobusové zastávky, která se nachází na magistrále, dělá problém nejen zahraničním návštěvníkům.

Vítězný návrh

Nová podoba celého území bude představená v pondělí 27. listopadu, kdy bude na slavnostním večeru představený vítězný návrh spolu s vizualizacemi. Veřejnost se s tímto návrhem bude následně moci seznámit přímo v odbavovací hale, a také v rámci speciální výstavy „Praha zítra? Nový Hlavák“ v pražském Centru architektury a městského plánování (CAMP).

Fotogalerie
38 fotografií