Oblast ohraničená Pařížskou ulicí, Dlouhou ulicí, Revoluční a Dvořákovým nábřežím je tedy od čtvrtka mezi desátou večer a šestou hodinou ranní neprůjezdná pro všechny kromě místních, taxikářů a vozů dopravní obsluhy. Poměrně zásadní opatření ale překvapilo úplně všechny, dokonce včetně policie. Podle mluvčí pražské městské policie Ireny Seifertové se o zákazu dozvěděli strážníci z médií a čekali na potřebnou dokumentaci.

Tu dostali v pátek. „Dnes jsme dokumentaci obdrželi a provedli fyzickou kontrolu dopravního značení. V rámci instalace dopravních značek jsme zjistili zásadní nedostatky, proto nebudeme do doby nápravy kontroly provádět. Konkrétně bylo zjištěno, že chybí dopravní značka v křížení ulic Králodvorská a Rybná, tedy tímto místem se dá do oblasti, která má být uzavřena, vjet,“ popsala Blesku Seifertová.

Video
Video se připravuje ...

Od čtvrtka platí na Starém Městě noční zákaz vjezdu. Opatření má místní chránit před hlukem. Blesk

Radní Prahy 1 pro dopravu Vojtěch Ryvola (ANO) uvedl, že o opatření radnice Prahy 1 rozhodla již v červenci. O tom, že Technická správa komunikací už na příslušná místa instalovala dopravní značení, se ale prý z médií dozvěděl i on. Uvedl, že počítal s tím, že jim dá TSK vědět a Praha 1 na to konto rozešle do světa tiskovou zprávu třeba týden dopředu.

Podle mluvčí TSK však městská firma radnici Prahy 1 o instalaci značek vyrozuměla již 16. listopadu: "Technická správa komunikací hl. m. Prahy  instalovala dopravní značení na základě rozhodnutí, které vydal příslušný silniční správní úřad - odbor dopravy MČ Praha 1. Plánovaný termín realizace byl stanoven ihned po převzetí rozhodnutí, nejpozději do 30.11.2023. Informaci o probíhající instalaci DZ dostal odbor dopravy MČ Praha 1 písemně dne 16.11.2023," uvedla pro Blesk Barbora Lišková

Překvapený byl také pražský magistrát. „Jedná se o aktivitu městské části Praha 1, protože stanovení k tomu vydal jejich odbor dopravy. Oblasti, které to postihuje, nejsou na místních komunikacích I. třídy, a tak ani neexistuje žádný způsob, jak bychom do tohoto procesu z pozice města mohli formálně vstupovat,“ uvedl jeho mluvčí Vít Hofman.

A primátor Bohuslav Svoboda (ODS) na sociální síti X vzkázal Praze 1, aby své jednání vysvětlila. „O zákazu nočního vjezdu automobilů do značné části Starého Města nebylo vedení Prahy oficiálně informováno! Důrazně požaduji po starostce a radním pro dopravu Prahy 1 vysvětlení jejich konání. Není akceptovatelné, aby se takto zásadní rozhodnutí Pražané a zástupci Prahy dozvídali z médií,“ napsal.

Zneplatnění?

Na zasedání sněmu starostů městských částí pak dodal, že značky, které vjezd zakazují, nechá zneplatnit přeškrtnutím. Zákaz chce nechat prozkoumat magistrátním odborem dopravy. Magistrát si už podle zastupitele a předsedy dopravního výboru Martina Sedekeho (ODS) nechal poslat z Prahy 1 spis týkající se opatření. Podle Sedekeho radnice účelově využila silniční zákon.

Redaktor Blesku hned první večer, kdy zákaz začal platit, vyrazil do terénu, aby se řidičů dotázal, jak zákaz vnímají. Hned první krátce po desáté hodině večer zaparkoval před jednou z restaurací V Dlouhé ulici, o zákazu podle svých slov neměl ponětí. „Mám kamaráda, který pracuje tady v restauraci, čekám, až skončí, abych ho nabral, a pak pojedeme domů,“ vysvětlil Blesku Max (27), kterého se zákaz vjezdu týká. „Přiznám se, že jsem o nočním zákazu netušil, je divné, že to nikdo neohlásil s předstihem, ale opatření vlastně chápu. Sám bydlím v centru a vím, jak můžou být některá auta hlasitá,“ řekl Max Blesku.

Ať se přestěhují!

Naopak Valerie (27), která bydlí v zóně, kde zákaz vjezdu platí, nechápavě kroutí hlavou: „Nesouhlasím s tím. Bydlím tady dlouho, ale bydlím v centru a chápu, že je s tím spojený hluk. Lidé, kterým se to nelíbí, se můžou přestěhovat někam, kde je klid,“ říká Valerie na dotaz, jak zákaz vnímá.

Zákaz podle ní nic nevyřeší a místním zkomplikuje život: „Nebudou za mnou moci přijet známí a já, kdybych tady neměla trvalé bydliště, bych potom večer ani nemohla přijet za rodiči, kteří také bydlí poblíž. Přijde mi to na hlavu,“ říká Valerie. O zákazu se prý dozvěděla díky sociálním sítím: „Dozvěděla jsem se to jen díky Instagramu a přijde mi to hrozně sprosté, měli by to oznámit dopředu, ať se s tím lidé mohou nějak popasovat.“ Za většinu hluku podle ní navíc nejsou zodpovědná auta, ale především návštěvníci místních podniků. „Víc lidí sem bude jezdit taxíkem, ten hluk není o autech, ale o lidech, co postávají na ulici a hlasitě se baví,“ dodává Valerie.

Video
Video se připravuje ...

Zákaz vjezdu do centra Prahy, 23. listopadu 2023 Blesk.cz - David Malík

Její názor ale nesdílí Milena (60), ta naopak podle svých slov slaví: „Dneska jsem si to přečetla na internetu a jsem naprosto šťastná. Ti, kdo z toho radost nemají, zřejmě nezažili závody burácejících motorů. Občas se tady vyloženě nedalo existovat, nejhorší to je v létě,“ říká Milena. Žádné komplikace to pro ní prý nepředstavuje: „Ti, kdo zde bydlí, se sem dostanou úplně normálně, dokonce by tu mělo být méně aut. Když za námi někdo bude chtít přijet, tak hold zaparkuje někde jinde, na to už jsme stejně zvyklí, že tu nikde není místo.

V Praze 1 vládne koalice ODS, TOP 09, ANO, Rezidentů 1 a klubu bývalých Pirátů, které strana kvůli účasti v koalici vyloučila. V opozici je Praha 1 Sobě a My, co tady žijeme (STAN, KDU-ČSL, Iniciativa občanů). Všechny strany v zastupitelstvu dlouhodobě prosazují řešení nočního hluku v oblasti Dlouhé ulice. V minulém volebním období již radnice pod vedením tehdejšího starosty a nynějšího opozičního zastupitele Petra Hejmy (STAN) zákaz vjezdu do Dlouhé a některých okolních ulic testovala, a to od 22:00 do 03:00 a po dobu dvou víkendů. I když tehdejší vedení radnice uvedlo, že se opatření osvědčilo, dále na něj nenavázalo.