Praha získá další prvenství. Trolejbusy Škoda–Solaris 24 m o celkové délce 24,7 metru budou nejdelšími trolejbusy v republice využívanými pro přepravu cestujících v rámci městské hromadné dopravy. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) objednal 20 vozidel v celkové hodnotě 620 milionů Kč. Trolejbusová linka č. 59 by měla nahradit stávající autobusovou linku č. 199, která kapacitně nestačí pro přepravu cestujících mezi zastávkou metra Nádraží Veleslavín a Letištěm Praha.
Na letiště od března
Předtím, než začnou trolejbusy vozit cestující mezi městem a letištěm, musí se otestovat v běžném provozu. „Pevně věřím, že se výrobci i nám podaří získat všechna nezbytná povolení, abychom jej na přelomu listopadu a prosince mohli poprvé vypravit, zatím na již dokončenou trolejbusovou trať z Palmovky do Čakovic a Miškovic, a zahájit tak první etapu homologace vozidla. Nejdříve bez cestujících, během které je nutné najezdit 5 tisíc kilometrů. Po dosažení této mety se vozidlem budou moct svézt první cestující. Začne totiž druhá etapa homologace, tj. provoz vozidla s cestujícími, kdy je nutné najezdit až 15 tisíc kilometrů. Abychom to vše stihli, v lednu předpokládáme nasazení také druhého vozidla,“ popisuje testovací provoz Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
„Pokud vše dopadne podle plánu, v polovině února bychom si měli převzít všech 20 trolejbusů a následně v průběhu března 2024 zahájit jejich provoz již na lince č. 59 na letiště,“ dodává Witowski.
Více místa, méně nafty
„Nové tříčlánkové trolejbusy přinesou Praze a na linku mezi Nádražím Veleslavín a Letištěm Praha několik vylepšení ve srovnání se stávajícím stavem, kdy na ní jezdí kloubové naftové autobusy. V první řadě výměnou stávajících autobusů za velkokapacitní trolejbusy navýšíme na lince přepravní kapacitu minimálně o čtvrtinu až 30 %. Zvýšíme tím pohodlí pro cestující, kteří budou mít také více prostoru pro svá zavazadla,“ uvádí Zdeněk Hřib (Piráti), 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy.
Zároveň náměstek Hřib uvedl, že ročně by se mělo díky trolejbusům ušetřit zhruba 960 tisíc litrů nafty a emise CO2 by měly klesnout o zhruba 1850 tun. Jde tak o další krok směrem ke snižování emisí, jež vznikají v důsledku automobilové dopravy.
Co s trolejbusy, až se postaví vlak?
„Preferovaným výhledovým řešením je samozřejmě vybudování železničního spojení na pražské letiště,“ uvádí Hřib. Trolejbusy jsou tedy dočasným řešením, než se postaví vlakové napojení na letiště, které bude zdaleka nejpohodlnější a nejrychlejší.
Až se Praha dočká vlaku na letiště, tak se velkokapacitní trolejbusy přesunou na jinou linku. Zdeněk Hřib novinářům sdělil, že jednou z variant je dnes velmi vytížená autobusová linka č. 136.