Třaskavou debatu rozvířil na sociální síti X příspěvek náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba, který napsal, že by se do budoucna mohly změnit piktogramy na zastávkách městské hromadné dopravy. „Z hlediska jednotného vizuálního stylu dává smysl podobu označníků modernizovat. Moderní piktogramy se totiž běžně používají už v aplikacích, na mapách a brožurkách pražské integrované dopravy,“ napsal.
„Na druhou stranu tradiční podoba označníků je zažitá a jsou na ní vyobrazené siluety pražských dopravních ikon. Třeba oblíbená tramvaj T3 je nejvíce vyráběnou tramvají světa. Začala se vyrábět od 60. let a v novém provedení se vyrábí dodnes. Ve světě autobusů je zase legendou Karosa ŠM 11 z 60. a 70. let,“ doplnil.
»Skvělá doba«
A jak to tak na sítích bývá, okamžitě se do sebe pustili zastánci obou myšlenek. „Já jsem tak šťastnej, že jsou všechny problémy zažehnány a můžeme si hrát s obrázky na cedulích. Je navíc povzbuzující, že i ekonomické problémy jsou zřejmě fuč, když se za to dá vyhodit pár, nebo desítky milionů. Skvělá doba, ještě že v ní můžu žít,“ napsal sarkasticky Aleš. Hřib ale okamžitě kontroval: „Nikdo nikdy netvrdil, že nedělní víkendový tweet reaguje na řešení veškerých zásadních problémů Prahy.“
Objevily se i příčetnější názory. „Pane náměstku. Zaručeně obrázek vlevo, tedy ponechat klasický, zažitý označník. Ten vpravo je příšerný,“ myslí si další z diskutujících. „Byť se mi líbí ty nové modernější, tak bych nechal spíše ty tradiční,“ přidal se do diskuze Martin.
Nový navigační systém
Hřib se neptal jen tak zbůhdarma, Praha totiž připravuje jednotný navigační systém, který by se v budoucnu měl objevit po celém městě. Zatím se testuje na několika zastávkách metra i tramvají. Nový systém se začal připravovat už v roce 2017, v roce 2021 pak Praha, respektive ROPID (Regionální organizátor pražské integrované dopravy) vyhlásil mezinárodní soutěž na novou podobu jednotného informačního systému pro veřejnou dopravu a prostranství hlavního města Prahy. Výhercem se stalo grafické studio Side2 společně s ateliérem A69 architekti a typografickým studiem Superior Type.
„Nová podoba a funkčnost systému Čitelná Praha se bude testovat na pilotních projektech, necháme cestující se k němu vyjádřit a teprve poté ji budeme finalizovat. Pražané se tak s novým městským orientačním systémem začnou setkávat od roku 2023. Přitom nemáme v úmyslu všechny současné prvky vyměnit najednou a zbytečně plýtvat prostředky, naopak budeme preferovat jejich postupné nasazení tam, kde plánujeme rekonstrukce, nebo když původní prvky technologicky doslouží,“ uvedl už dříve Hřib. Nový informační systém můžeme vidět například na Palackého náměstí, u Štvanické lávky HolKa nebo v metru Palmovka.
Trolejbus Škoda 14 TrE, který jezdil v Daytonu v Ohiu, je k vidění v Muzeu MHD Veronika Foltová