Politici z okolí Prahy 1 se obávají dopravního kolapsu kvůli objízdným trasám na jejich území. „Podle modelů Technické správy komunikací k žádné apokalypse nedojde,“ řekl Blesku radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola (59, ANO). Vrásky mu nedělají ani návrhy ze sousedních radnic, které se Blesku svěřily, že možná zpoplatní i své ulice. „Vhodnost všech takových návrhů se bude posuzovat celým zastupitelstvem hlavního města, především zda je možná jednoduchá objízdná trasa, zda je to ve veřejném zájmu a podobně,“ dodal Ryvola.

Jak spor začal?

Návrh opatření o zpoplatnění průjezdu téměř celou Prahou 1 v úterý zveřejnil šéf dopravního odboru Prahy 14 Petr Vomáčka, což vyvolalo hněv magistrátu. „Opravdu nevím, proč pan Vomáčka šíří tyhle bludy,“ řekl Zdeněk Hřib (42, Piráti). Poplatek 200 korun se bude týkat jen částí Malé Strany, Smetanova nábřeží a Křížovnické ulice. Přesnou podobu návrhu opatření magistrát představí v září.

Vojtěch Ryvola: Platit půjde i zpětně

Jak bude kontrolní systém fungovat? Zaměstnáte nové úředníky nebo rozšíříte agendu současným?

„Systém pracuje na porovnávání SPZ s databází STK. Zde dojde k rozšíření pouze o další uživatele vjezdu osvobozené od zpoplatnění. Po projetí bude určitý čas na zaslání poplatku, některé banky posílají až se čtyřdenním zpožděním. Odesílání výzev při nezaplacení bude automatické. Určitě bude potřeba úprav agendy naší městské části. Platba bude možná i dopředu, stejně jako u parkování.“

Jak vysoké budou pokuty? Jak často se budou lidem oznámení o nezaplacení zasílat?

„Maximální možná výše pokuty je pouze trojnásobek základní sazby, tedy 600 Kč. Doba sběru zatím není určena.“

Jak budou zóny značeny?

„Značení budou dostatečná a hlavně překlopná. Při haváriích nebo nečekaných událostech bude území volně průjezdné.“

Co když zajedu do ulice omylem, budu se muset otočit?

„Lidé, co vjedou omylem, se točit nemusí, neb už se zpoplatnili. Mohou tedy pokračovat v jízdě.“

Ekonom varuje: Modré zóny začaly stejně

Podle ekonoma Lukáše Kovandy se zavedení poplatků v centru Prahy rozšíří i jinam. „Nynější chlácholící výroky vedení Prahy, že poplatek se má týkat jen části historického jádra, jsou jen falešným uklidňováním veřejnosti. Mnohem spíše se jedná o součást salámové metody postupného zavedení speciálního zpoplatnění vjezdu do celé metropole či její podstatné části,“ řekl Kovanda Blesku. Situace je podle něj srovnatelná se zaváděním modrých a fialových zón placeného stání, které začalo na nábřežích Prahy 1 a rozšířilo se na většinu území.

„Pokud nedojde k vytvoření odpovídající záchytné parkovací a obchvatové či objízdné infrastruktury, je zavedení poplatku za vjezd do části Prahy 1 pouze alibistickým opatřením, které ve skutečnosti samo o sobě nic neřeší, ale jen přenáší – a dost možná v rámci přenosu ještě zvětšuje – dopravní problémy do jiných částí Prahy.

Motoristé tak mají platit 200 korun za každý vjezd, aniž by tento poplatek pro ně znamenal jakékoli zlepšení souhrnné dopravní situace. Vlastně je to tedy ve své podstatě poplatek „za nic“, který má zřejmě jen vylepšit stav erárních financí Prahy a zvýšit moc pražských politiků nad životy Pražanů a dalšími občany, kteří metropolí projíždí.    

Tento postoj ale poněkud rozladil náměstka Hřiba. „Lukáše Kovandu nepovažuji za ekonoma, ale za komika. Nicméně o tomto tématu povedeme intenzivní diskuzi s okolními městskými částmi. Úvahy o kolapsu dopravy už vyvrátila realizovaná rekonstrukce tramvajové trati na Malé Straně na začátku tohoto roku, která trvala více jak půl roku a žádný kolaps nenastal. Tranzit se přesunul převážně do tunelů, na které jsme ostatně dopravu také přesměrovávali. Totéž se dělo při krátkodobé uzavírce obou stran v roce 2019. To ale není žádné překvapení, protože právě z důvodu nutnosti regulace tranzitu Malou Stranou se v roce 2007 začala Blanka stavět. Kromě toho byly veřejně na zastupitelstvu prezentovány podrobné dopravní modely s odhady dopadů této změny a je zjevné, že apokalypsa nenastane.

Video
Video se připravuje ...

Řidičák pro sedmnáctileté: Hazard nebo prevence? Expert zmiňuje o třetinu nižší nehodovost Pavlína Horáková

Fotogalerie
20 fotografií