Představa realizace platby 200 korun za vjezd do centra Prahy okamžitě nejen mezi Pražany vyvolala smršť otázek. „Praha 1 ve spolupráci s magistrátem hodlá od 1. 1. 2024 zavést mýtné! Mýtné by mělo zasáhnout celou oblast Prahy 1 mimo magistrálu a cena bude stanovena jen za celodenní průjezd ve výši 200 Kč. Poplatek se bude kontrolovat speciálními vozy obdobnými těm na zóny placeného stání. O způsobu platby i výjimkách zatím není rozhodnuto,“ napsal včera na svůj facebookový profil Petr Vomáčka k mapě s vyznačením oblasti. Bývalého experta BESIPu a současného vedoucího odboru dopravy Prahy 14 ale i po dotazech Blesku „setřel“ magistrátní radní pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).

Je to lež!

„Opravdu nevím proč pan Vomáčka šíří tyhle bludy. Včetně toho s kontrolou autíčky. Opravdu nevím, kde tenhle nesmysl vzal,“ sdělil Hřib Blesku a slova o tom, že má být zpoplatněna celá oblast Prahy 1, označil přímo za lež. „Nic takového se nechystá. Bavíme se jen o části Malé Strany a Smetanově nábřeží s přilehlými vedlejšími uličkami / náměstíčky. Rezidenti i podnikatelé v místě mají samozřejmě vjezd gratis, což vyplývá ze zákona,“ dodal.

Řešení podle něj do budoucna třeba zamezí zpožďování tramvají. Další dotčené ulice pak Blesku doplnil radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola (ANO). „Divadelní, Křižovnická, Smetanovo nábřeží, Újezd, Karmelitská,“ řekl.

Nejčastější otázky

Hádka na sítích mezi Hřibem a Vomáčkou především zmátla veřejnost, která se začala děsit, jak za každou návštěvu babičky, nemocnice a podobně bude muset platit vysoký poplatek. Blesk vybral ty nejčastější dotazy, na které odpověděl radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola (ANO).

1. Když pojedu na nákup do Palladia, zaplatím 200 Kč?

Podle toho, odkud pojedete a jak budete spěchat. Když budete mít čas, tak nic. Když pojedete ze severu, tak nic. Když budete spěchat a pojedete Karmelitskou nebo Divadelní, tak 200 Kč. 

2. Povezu rodinu na vlak na Masarykovo nádraží, taky zaplatím?

Stejná odpověď jako 1.

3. Pokud se stane na magistrále nehoda a bude nehybná, za objezd boční ulicí si zaplatím?

Ne. 

4. Jestli budu muset autem na Václavské náměstí, zaplatím vjezd a ještě parkovací poplatek?

Viz odpověď č. 1.

5. V oblasti jsou úřady, distributoři energií, kteří mají parkovací místa pro klienty, i ti budou muset platit?

Ano, když nebudou vyjmuti ze zpoplatnění. 

6. Jak budou řešeni rezidenti? Budou platit, aby se dostali domů? Budou mít speciální sazbu, jako je parkovací karta?

Ne, nebudou platit nic. 

7. Rodina mívá více aut, bude rezident platit za každé?

Rezident s úlevou nic. Rezident z Prahy mimo zóny za všechna vozidla. 

8. Bydlím u Palackého náměstí a jezdím po nábřeží, to už bez poplatku nepůjde? Jsem obyvatel Prahy 2.

Ano. 

9. Mám v oblasti příbuzné, kteří se neobejdou bez pravidelné péče. Taky každou cestu zaplatím? Někdy jedu i 2x denně.

Ne. Neplatím jako osoba blízká. 

Video
Video se připravuje ...

Řidičák pro sedmnáctileté: Hazard nebo prevence? Expert zmiňuje o třetinu nižší nehodovost Pavlína Horáková

10. V lokalitě, která je zpoplatněna, jsou lékaři a nemocnice. Pokud mám praktického lékaře v nemocnici pod Petřínem, která má parkoviště pro pacienty, každou návštěvu zaplatím?

Ne. 

11. A co když pojedu vyzvednout příbuzného do nemocnice, povezu ho na vyšetření, tramvají jet ze zdravotních důvodů nemůže. Opět zaplatíme?

Ne. 

12. Jak se budou řešit svatby? Zaplatit, nebo tramvají?

Ano. 

13. Pokud povezu do školy/na kroužek děti a chci pokračovat do práce -pokud nebudu chtít platit, odstavím auto před zónou a pak se k němu budu vracet? Zaparkuji tam?

Na fialovou zónu, kde mě parkovné bude stát stejně, jako když pojedu do zpoplatněného území. 

14. Vozím každý den syna s postižením 50 km do školy Jaroslava Ježka do Loretanské ulice. Budu platit 4000 Kč měsíčně, aby dítě mohlo do školy?

Ne. 

15. Jak se dostat z Prahy 2 do Prahy 5, aniž bych zaplatil (průjezd Žitnou a Jiráskův most tam spadá)?

Neplatíte nic. Zpoplatněny jsou ulice Divadelní, Křižovnická, Smetanovo nábřeží, Újezd, Karmelitská. 

16. Ke Hradu se nově dostanou lidé pouze tramvají? Pohořelec a okolí do zpoplatněné lokality spadá také?

Ne, nespadá. 

17. Co podnikatelé, kteří do centra jezdí autem?

V případě provozovny neplatí. 

18. Taxikáři budou mít nějakou speciální sazbu?

Ne. 

19. Co firmy mající provozovnu v Praze 1, ale sídlo jinde?

Neplatí. 

20. Jak to bude s turistickými autobusy? Firmy budou muset platit?

Ano, zaplatí. 

21. Jak se dostat do hotelu, ubytování na Praze 1, aniž bych musel platit?

Jako dnes. 

22. Jde o všechny druhy motorových vozidel, tedy i motorky, elektrokoloběžky?

Všechna vozidla s SPZ. 

23. Jak se bude vjezd do lokality platit? Kdo a jak bude dodržování hlídat?

Hlídá kamerový systém, platit se bude bankovním převodem, aplikací, složenkou, na pokladně P1. 

24. Budou existovat nějaké formy předplatného – měsíční, roční, týdenní?

Zatím ne. 

25. Jaké budou sankce, co když nezaplatím a projedu oblastí?

Vymáhání poplatku běžnou cestou. 

26. Jak budou řešena místa, která jsou na rozhraní MČ, například Vítězná ulice je z poloviny v Praze 1 a v protisměru v Praze 5. Podobně křižovatka U Bulhara.

Vítězná je osvobozena až po Botanickou. U Bulhara je velmi daleko. 

27. Poplatek se bude týkat i Těšnovského tunelu a napojení na magistrálu?

Ne. 

Vše ještě projedná magistrát

Ke zmatku ohledně mýta se v úterý v podvečer vyjádřil i primátor Bohuslav Svoboda (ODS). „Zavedení mýtného, tedy zpoplatnění dopravy v celém centru či historických částech města, je v řadě evropských měst standardní a nejspíš se o něm bude jednou uvažovat i v Praze. To ale bude možné až po vyřešení okruhů. Musím také konstatovat, že hovoříme o něčem, co zatím nebylo na magistrátu schváleno.“ Hřib také závěrem dne potvrdil, že finální návrh zpoplatnění vjezdu do vybraných částí centra není hotový.

Fotogalerie
12 fotografií