Kontrolní vozy Technické správy komunikací (TSK) sice neplatiče odhalí, okamžitou nápravu ale nezajistí. To mohou jen strážníci, kterým však byla povinnost kontrol odebrána s nástupem vozů TSK v roce 2016. Byť městská firma jejich efektivitu vynáší do nebes, druhým dechem přiznává, že kontrolují zóny vlastně jen napůl. „Ve standardním režimu je každé parkovací místo kontrolováno minimálně 12 až 18krát měsíčně, v závislosti na provozní době,“ řekla Blesku mluvčí TSK Barbora Lišková s tím, že v místech s vysokou obsazeností a nízkou respektovaností pravidel jejich 16 vozidel projede častěji.

Všechny ulice v ZPS se ale denně nehlídají. „Ani to není třeba,“ tvrdí Lišková. Magistrátní radní pro dopravu Zdeněk Hřib (42, Piráti) k tomu dodal: „Městské části si samy určují, jakou kapacitu a kolik přestupků jsou schopné zpracovat. V tuto chvíli jsme na rekordním množství kontrol.“ Nepoctiví řidiči i přes ně bez placení parkují, kde se jim zlíbí. Že budou nachytáni, není stoprocentní. Tím, kdo může řešit nešvary pokutami, odtahem nebo botičkou ihned, jsou právě strážníci. Není čas je do hry vrátit? „Jen primátor Bohuslav Svoboda (79, ODS) určuje, čemu se budou prioritně věnovat,“ upozornil Hřib. „Problém je jedním z témat, která probíráme na pravidelných schůzkách s vedením Městské policie. Věřím, že řešení se najde,“ dodal Svoboda.

Kontrolují i, kde se neparkuje?

Auta TSK sice nezkontrolují denně každé parkovací místo ZPS, parkovačky ale jezdí ověřovat i tam, kde téměř nikdo neparkuje. Například v kontrolním úseku U Třebešína v Praze 3 na 24 místech placeného stání parkovalo jediné auto. U Nákladového nádraží, kde je 43 parkovacích míst, kontrolní auta našla stát jen 8 vozů. Jediné auto parkovalo i U Císařky na Praze 5, kde je celkem 71 stání. Vyplývá to z dat sesbíraných letos mezi květnem a srpnem, která Blesku společnost poskytla. 

Městské části nestíhají

Průtahy a dlouhá doba od spáchání prohřešku do jeho pokutování jsou podle radních i TSK zcela v rukou městských částí (MČ). Data nasnímaná přes den kontrolními vozy se přes noc vyhodnocují, pak zamíří na příslušné odbory MČ, které rozesílají úřední dopisy s pokutou. Pokud řidič nesouhlasí, může se odvolat a podat vysvětlení. V ulicích se zatím nedá parkovat, úředníci nestíhají. „Navíc od 1. července příštího roku kvůli změně zákona budou MČ řešit i další dopravní přestupky, nejen ty za parkování,“ dodal Hřib.

Blesková zpráva

Že se problémem budou vážně zabývat, slíbil Blesku primátor Svoboda a za Komisi Rady hl. m. Prahy pro parkování a silniční dopravu bývalý magistrátní radní Adam Scheinherr (36, Praha Sobě).

Fotogalerie
8 fotografií