První modré čáry se objevily v centru v roce 1996, do roku 2016 placení parkování kontrolovali strážníci. Pak dohled převzala společnost hlavního města Technická správa komunikací (TSK), která si nyní najímá vozy s kamerovým systémem od soukromé firmy za 2,5 milionu měsíčně. Včera městská policie udělala výjimku a na povel radního pro dopravu Prahy 1 Vojtěcha Ryvoly (ANO) zkontrolovala v Nerudově ulici přes 90 vozidel.

„Zjistili osm aut bez oprávnění zde parkovat. Byly jim nasazeny technické prostředky, takzvané botičky a řidičům uděleny pokuty,“ sdělila jejich mluvčí Irena Seifertová. Předpokládané žně na pokutách se nekonaly a ukázalo se, proč je Královská cesta, kde trvale žije naprosté minimum obyvatel, zasekaná auty. Stojí tam na přenosné parkovačky s nimiž se kšeftuje.

„Přenosných oprávnění, která nejsou vázána na jednu registrační značku, je v Praze 1 asi 1300. Z naprosté většiny je využívají hotely, které je za pro ně výhodnou úplatu poskytují hostům, či firmy, které s nimi kšeftují a přeprodávají je,“ konstatoval Ryvola. „Turista si přijede. Připlatí si a pak může na modré zóně parkovat nejen před hotelem, ale kdekoliv v Praze 1. Taková věc je v centru evropské metropole naprosto ojedinělá. Tato praxe by se musí zrušit,“ doplnil.

Přes půl milionu na jedné kartě, vydáno je 1300 kusů

Za přenosnou parkovačku hotel nebo firma zaplatí městu 36 000 Kč ročně, když částku vydělíte počtem dnů za rok, vyjde je na 99 Kč za den. Podle informací Blesku ji ale hostům nabízejí za i cenu kolem 2000 Kč za den. A počítejme: 365 dnů x 2000 Kč (parkování pro hosty) = 730 000 Kč – 36 000 Kč (cena karty) = 694 000 Kč. Ano, na jedné kartě dokážou hotely a spekulanti získat přes půl milionu!!!

Pokud se částka vynásobí počtem karet, tak pozor… JDE O 902 MILIONŮ! Kšefty s kartami jsou sice zakázané, na to je však jednoduchá klička. Na faktuře pro klienty není položka označená jako »parkovné«, ale úplně jednoduše jako »služby«. A výsledek: Ulice plné aut, rezidenti mají problém zaparkovat, město nevydělá takřka nic, jen spekulanti si mastí kapsu.    přeborníkem mezi držitely přenosných parkovacích oprávnění je v Praze 1 hotel, který jich má dokonce 126?

Jak je možné rychle měnit značky?

Přenosné oprávnění funguje úplně jednoduše. Parkovačka platí vždy pro vozidlo s registrační značkou, která je v daný okamžik zapsána v tzv. databázi parkovacích oprávnění. To lze udělat na internetu a klidně několikrát denně.

 O »flek« bývá rvačka

V Praze 1 je asi 7600 parkovacích míst. Přetahuje se o ně ale 7800 rezidentů, 2600 abonentů (vlastník nemovitosti, podnikatel) a k tomu navíc i 1300 přenosných parkovaček.

Na magistrátu už přemýšlí

Na magistrátu začali v reakci na články Blesku chystat nové pořádky. Zóny placeného stání (ZPS) probírala tento týden Komise Rady hl. m. Prahy pro parkování a silniční dopravu. „Řešila se nová možná pravidla ZPS. Co se týče vymáhání pokut, bude zřízena pracovní skupina, která se bude zabývat možným vylepšením legislativy,“ řekl Blesku bývalý magistrátní radní pro dopravu a nynější stálý host komise Adam Scheinherr (36, Praha Sobě).

A problémem se zabývá i primátor Bohuslav Svoboda (79, ODS). „Parkování je jedním z témat, které probíráme na pravidelných schůzkách s vedením Městské policie a prvním náměstkem primátora pro dopravu Zdeňkem Hřibem. Věřím, že řešení se najde, a budu tuto věc bedlivě sledovat,“ uvedl.

Víte, že... Na problém modrých zón upozornil Blesk před týdnem, kdy z 24 zkontrolovaných vozů ve Vězeňské ulici v Praze 1, nemělo zaplaceno 9, tedy 37,5 %.

Fotogalerie
4 fotografie