Plná parkovací místa v „modrých zónách“, kroužení kolem bloku a komplikované podélné parkování, protože za půl hodinu to je jediné stání, které se uvolnilo. S takovými problémy se setkávají obyvatelé Prahy téměř denně. Město je přecpáno automobily. Vše začíná v domácnostech. 

Aktuálně vlastní pražské domácnosti, pod které v rámci statistiky spadají také firmy, celkem 510 000 aut. Navíc i jejich počet neskutečně roste. „Vidíme, že každý rok se vybavenost zvýší o 11 tisíc automobilů v domácnostech na území Hlavního města Prahy,“ sdělila na diskuzním semináři na začátku léta Markéta Braun Kohlová z Odboru dopravy magistrátu hl. m. Prahy. 

Roste také počet automobilů, které přejíždí hranice Prahy. V současné chvíli se jedná o 340 tisíc automobilů. Na základě čísel Českého statistického úřadu s dopočtem Technické správy komunikací roste každý rok tento počet o 2,6 %, nebo v řeči čísel o 7 až 8 tisíc aut.

Krátkodobé parkování

Zaparkovat na pár hodin v centru nebo periferii Prahy není doménou pouze lidí dojíždějících do města za prací nebo typických výletníků, také držitelé dlouhodobého parkovacího oprávnění se občas rozhodnou opustit svůj „rajón“ a parkovat mimo své bydliště nebo místo podnikání.

Centrum

Pokud potřebuje řidič nutně zaparkovat v centru města takzvaně „na skok“, může si vybrat jedno z placených a hlídaných parkovišť. Celkem 6 má na starost Technická správa komunikací (TSK). Jedno z nich se nachází například na Hlavním nádraží. Řidiči zde za každou započatou hodinu stání zaplatí 60 korun. Seznam parkovišť zde.

Pokud je člověk dostatečně šikovný, může i v centru najít soukromá parkoviště. Jedno takové se nachází například u žižkovského nákladového nádraží. Zde se platí dvacet korun na hodinu. Ale čím déle tu auto stojí, tím laciněji ho jedna hodina vyjde. Za 24 hodin platí cena pouze 150 korun.

V Praze se dokonce nachází specializované parkoviště pod názvem K+R (Kiss & Ride). Nabízí bezplatné zastavení za účelem nástupu a výstupu spolucestujících na nezbytně nutnou dobu, která je v některých případech omezena dopravním značením na max. 3 / 5 minut. Jejich seznam zde.

Speciální nelegální kategorii pak tvoří parkování na brownfieldech, nebo takzvaná „černá parkoviště“. Donedávna se jedno nacházelo vedle Negrelliho viaduktu. Minimálně jeden takový plac mohou Pražané najít také v Praze 11 u metra Háje. Na hliněném plácku tu bezpečně parkuje přes 50 aut zdarma. Parkování na těchto místech se nedoporučuje jak kvůli tomu, že není povoleno a majiteli auta hrozí nepříjemnosti, tak kvůli krádežím.

Centrum, širší centrum a periferie (po celé Praze)

Pokud má člověk štěstí, může narazit také na místa, kde zatím neplatí parkovací zóny, například některé ulice na území Rajské zahrady. Ve většině ulic však platí striktní parkovací zóny. Pro lepší přehlednost je TSK označila modrou, fialovou a oranžovou barvou. Každá zóna má svůj režim a podmínky parkování, které řidič najde na dopravní značce, případně na parkovacím automatu.
-Modrá zóna rezidentská: Označuje časově neomezené parkování pro obyvatele, podnikatele, zaměstnance a vlastníky nemovitostí v dané městské části, kteří jsou držiteli dlouhodobého parkovacího oprávnění. 
-Fialová zóna smíšená: Označuje placené úseky, kde může na časově omezenou dobu uvedenou na dopravní značce zaparkovat každý návštěvník Prahy.
-Oranžová zóna návštěvnická: Označuje úseky, kde může na časově omezenou dobu uvedenou na dopravní značce zaparkovat každý návštěvník Prahy. 

Širší centrum a periferie

P+R parkoviště na území hlavního města Prahy.
Autor: Mapy.cz

Na území Prahy se nachází 22 funkčních P+R (Park & Ride) záchytných parkovišť, která nabízejí snadný přístup k MHD. Celkem sedm jich je bezplatných. Ve zbytku zaplatí řidič za prvních 24 hodin buď 50, nebo 100 korun. A teď pozor! Za každou další hodinu po vyčerpání jednoho celého dne doplácí 10, nebo 20 korun za hodinu. Člověk může z parkoviště vyjet kdykoliv, musí však předtím zaplatit. Pokud se po opuštění parkoviště znovu, například večer, vrátí, začne se mu počítat nových 24 hodin. Seznam P+R parkovišť i s ceníky zde.

Dlouhodobé parkování

Stejně jako u krátkodobého parkování, i u dlouhodobého může řidič nechat auto v ulicích na dvou zónách.
- Modrá zóna rezidentská: Označuje časově neomezené parkování pro obyvatele, podnikatele, zaměstnance a vlastníky nemovitostí v dané městské části, kteří jsou držiteli dlouhodobého parkovacího oprávnění. 
-Fialová zóna smíšená: Označuje placené úseky, kde může na časově omezenou dobu uvedenou na dopravní značce zaparkovat každý návštěvník Prahy.

Dále TSK nabízí 27 placených a hlídaných parkovišť po celé Praze. Tyto jsou určeny k dlouhodobému stání od jednoho měsíce. Například za jeden měsíc stání na Hlavním nádraží zaplatí řidič 3 400 korun. Seznam parkovišť uvádíme zde.

Pokud člověk hledá dostatečně dlouho, může, stejně jako u krátkodobého parkování, narazit na soukromá parkoviště s přijatelnými cenami, třeba i na několikaměsíční parkování. Již výše zmíněné parkoviště na Žižkově chce za měsíční parkování pro osobní automobil 1 500 korun.

Samostatnou kapitolu poté tvoří pronájem parkovacích a garážových stání od městských částí nebo soukromých subjektů. 

Fotogalerie
21 fotografií