„Počet automobilů, které přejíždí hranice Prahy, každoročně roste,“ všímá si Markéta Braun Kohlová z Odboru dopravy magistrátu hl. m. Prahy. V současné chvíli se jedná o 340 tisíc automobilů. Na základě čísel Českého statistického úřadu s dopočtem Technické správy komunikací roste každý rok tento počet o 2,6%, nebo v řeči čísel o 7 až 8 tisíc aut.
Ale parkoviště na okrajích Prahy nájezdy nezvládají. Město má momentálně 7 116 míst v P+R parkovištích. Ročně jejich počet roste o pouhých 700, aby byla situace udržitelná, potřebovalo bych se jich ročně vytvořit desetkrát tolik.
Vše začíná v domácnostech. Aktuálně vlastní pražské domácnosti, pod které v rámci statistiky spadají také firmy, celkem 510 000 aut. Navíc i jejich počet neskutečně roste. „Vidíme, že každý rok se vybavenost zvýší o 11 tisíc automobilů v domácnostech na území Hlavního města Prahy,“ dodává Braun Kohlová. Pražská infrastruktura nezvládá zabezpečit pro neustále rostoucí počet aut parkovací místa.
Nedostatek parkování a blokáda MHD
„Už v roce 2018 bylo ve všech městských částech vydáváno více parkovacích oprávnění, než je reálně parkovacích míst,“ upozorňuje Braun Kohlová. Dalším problémem jsou stále rostoucí nároky rezidentů na parkování na ulici. „Pokud někdo chodíte po ulicích Prahy a vidíte, jak auta parkují na chodnících, je to výsledek neblahého trendu nedostatku míst,“ uvádí. Nejhůře jsou na tom obyvatelé Prahy 1. Městská část vydá okolo 30% všech parkovacích oprávnění abonentům – firmám. Navíc každý rok přibyde 800 žadatelů o oprávnění.
Ropid požaduje, aby 85% tramvajových linek nepřijelo do zastávky později, než se tříminutovým zpožděním. V roce 2021 všechny požadavek splnily. „V roce 2023 už 2/3 linek nepřijíždí do zastávek včas,“ uvádí Braun Kohlová. Pokud bude aut ve městě přibývat, tramvaje naberou ještě větší zpoždění. Přesycenost auty vede k tomu, že j řidiči „trčí“ v zácpách a dorazí například do práce později, ale i cestující v MHD kolony aut zdržují, takže tramvaje nestíhají udržovat včasný standard dojezdu na zastávku a i cestující nestihnou přijet včas.
Hezky pěšky
„Když se podíváte na poměr přepravy do práce vyjde, že doprava autem tvoří 25%. Zbytek jezdí MHD, na kole nebo chodí pěšky,“ říká Gabriela Lněničková. Pouze 1 až 2% se do práce dopravuje na kole. A to v závislosti na počasí. Například ve Stockholmu jezdí do práce okolo 12%. A to i přesto, že město není rovina a navíc má drsnější počasí než Praha.
Aktuální pražské projekty: Více lamp pro elektromobily a nezbytné vybavení lodi Hermes pro lidi bez domova
Auta navíc zabírají nepoměrně hodně místa. „Na prvním místě by měla být pěší, poté cyklistická, pak MHD a nakonec automobilová doprava,“ myslí si Gabriela Lněničková. V budoucnu by se Praha rád a stala městem krátkých vzdáleností. Veškerá občanská vybacvenost by měla být v docházkové vzdálenosti od místa bydliště. Překážkou je monocentrický rozvoj centra v minulosti.
Zvládla by MHD nápor nových cestujících?
Rozšíření kapacit hromadné dopravy v centru města jsou omezená. „Některé linky jsou na hranici nebo za hranicí kapacity ve špičkách,“ říká pražská zastupitelka Gabriela Lněničková (Piráti). „Proto je důležité převést část cestujících na jiné způsoby cesty,“ odpovídá Blesku Markéta Braun Kohlová. Praha navrhuje jak řidičům, tak cestujícím v dopravních špičkách alternativní způsoby dopravy - kolo nebo chůzi. Jedná se však pouze o krátkodobé řešení.
Do budoucna Praha investuje ve velkém do MHD. Staví se metro D, připravuje se projekt nového okruhu, aby město umožnilo cestování mimo širší centrum. Když lidé z Bohnic chtějí do Dejvic, musí přey centrum. To by měla vyřešit nová okrajová linka tramvaje. Radní Prahy 1 pro oblast dopravy Vojtěch Ryvola (ANO) zase navrhuje připojit k tramvajím více vagónů. „Určitě nastal čas, aby se soupravy prodloužily,“ myslí si Ryvola. Ale zase by se kvůli tomu musely předělávat dopravní ostrůvky.
Zahájení provozu provozu nové tramvajové trati Sídliště Modřany – Libuš Anastazie Podhůrská