Terminál Smíchov i rekonstrukce Masarykova nádraží: Jaké železniční stavby se v Praze plánují?
-
Praha se dlouhodobě snaží začlenit železniční dopravu do MHD, příměstské vlaky tak mohou obsluhovat okrajové části Prahy, které jsou v současné době špatně dostupné nebo pouze autobusy. I z tohoto důvodu došlo k celé řadě renovací nebo výstavbě nádraží nových. Mezi největší projekty patří rozhodně výstavba Terminálu Smíchov nebo kompletní rekonstrukce Masarykova nádraží. V procesu je i rekonstrukce ve Vysočanech. Co dalšího Pražany v železniční dopravě čeká?
- 1.
Terminál Smíchov
Takto podle vizualizací bude nejmodernější a největší dopravní terminál v Praze vypadat.Autor: Institut plánování a rozvoje hl. m. PrahySpráva železnic chystá kompletní přestavbu nádraží spolu s pražským magistrátem, který zde připravuje nový dopravní terminál. Železniční část projektu zahrnuje kompletní rekonstrukci stanice. V plánu je rekonstrukce nádražní budovy včetně odbavovací haly, dále nástupišť, podchodů, technologických zařízení či železničního spodku i svršku. Stanice včetně nástupišť by měla být kompletně zastřešená. Správa železnic počítá se zahájením stavebního řízení na přelomu 1. a 2. čtvrtletí roku 2023. „Rádi bychom, aby mohla být s vybraným zhotovitelem ještě letos uzavřena smlouva a začátkem roku 2024 už se mohly rozběhnout samotné práce,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Aktuální rozpočet je 4,18 miliardy korun.
- 2.
Masarykovo nádraží
Správa železnic získala pravomocné stavební povolení k modernizaci Masarykova nádraží v Praze. Na jaře vypíše výběrové řízení na zhotovitele, během letošního roku by pak měly začít i stavební práce. Hotovo má být v roce 2026. Odhadované náklady byly v prosinci stanoveny na 2,5 miliardy korun. Součástí projektu je rozšíření stávajícího počtu kolejí ze sedmi na devět, rekonstrukce všech nástupišť a vybudování nové platformy nad kolejištěm, která odstraní bariéry v území, umožní přístupy na jednotlivá nástupiště a nabídne přímý přestup na linku metra B.
- 3.
Nádraží Vysočany
Stará budova vysočanského nádraží šla k zemi, do konce příštího roku ji nahradí zcela nové nádraží, které bude odpovídat těm nejmodernějším standardům. V současné době už funguje nová odbavovací hala se zázemím pro cestující. Ve výstavbě jsou aktuálně další dvě nástupiště. Veškeré práce na zprovoznění všech tří nástupišť a šesti nových kolejí skončí v květnu příštího roku.
- 4.
Nový železniční most
Vizualizace k nové podobě Vyšehradského železničního mostu. Postaven by mohl být do roku 2028. Spolu s mostem se počítá i se zachováním lávek pro pěší a cyklisty, nebo dokonce se zřízením nové železniční zastávky hned za mostem.Autor: 2T engineeringŽelezniční most propojující smíchovskou stranu se stranou pod Vyšehradem je dlohodobě v dezolátním stavu. Správa železnic proto koncem roku představila novou podobu mostu, který by ten současný měl nahradit. Kvůli obrovskému vytížení je především nutné most rozšířit a udělat z něj tříkolejný. I když nová podoba mostu z toho starého v lecčems vychází, ne všem se líbí. Vznikla dokonce i petice za zachování půvoního mostu. Podle dosluhujícícho náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) Praha nechala udělat studii, která potvrzuje, že most lze opravit. Pokud by zůstalo u nového návrhu, Správa železnic počítá, že stavět by se mohlo na začátku roku 2026.
- 5.
Vlakem na letiště
Správa železnic 12. ledna zahájila modernizaci části tratě na pražské ruzyňské letiště mezi Bubny a Výstavištěm. Výše nákladů dosahuje 2,96 miliardy korun. Jako první přijdou na řadu přípravné práce a současně se postaví provizorní kolej pro zachování provozu vlaků ve směru na Kralupy nad Vltavou. Největší stavební objekty, kterými jsou tři mostní estakády a nová nádražní budova v Bubnech, přijdou na řadu letos v květnu. Hotovo bude v roce 2025. Projekt modernizace železnice z Prahy do Kladna s připojením Letiště Václava Havla je rozdělen na více než desítku staveb. Od roku 2025 se pak plánuje přestavba tří úseků mezi novou zastávkou Praha-Výstaviště a stanicí Praha-Ruzyně.
- 6.
Metro S
Správa železnic společně s Ropidem a Institutem plánování a rozvoje (IPR) ve čtvrtek představily plány na projekt s názvem Metro S. Mělo by se jednat o nové tunelové propojení pro městské a příměstské vlaky pod centrem Prahy včetně plánů na zaústění budoucích vysokorychlostních tratí a dalšího zkapacitnění pražského železničního uzlu. Praha proto letos nechá vypracovat studii, která posoudí technické možnosti i ekonomickou náročnost tohoto projektu. Kudy by nová příměstská železnice měla vést, zatím není jasně dané, uvažuje se ale o zastávkách na Smíchově, Karlově náměstí nebo u Státní opery. Řeší se i zastávka Florenc a na náměstí Bratří Synků, kudy by vedla trať směrem na Benešov. Stavět by se mohlo v roce 2035.