Pražané se v posledních měsících čím dál, tím častěji nejen na sociálních sítích dotazují, kdy už se budou moci projít po Štvanické lávce. Po měsících odkladů se konečně dočkali. Od pátku se chodci i cyklisté mohou pohodlně pohybovat mezi Holešovicemi, Karlínem a ostrovem Štvanice. Tři sta metrů dlouhá lávka z vysoce kvalitního bílého betonu na Bubenském nábřeží ústí přímo před brány Holešovické tržnice, na karlínské straně lávka zase navazuje na páteřní cyklostezku. Její stavba přišla městskou kasu na 352 milionů korun.

 „Vzniká tady nové propojení pro pěší, cyklisty eventuelně bruslaře mezi Karlínem a Holešovicemi i s rampou na Štvanici. Kvůli tomu jsme sem přidali i ten nový městský navigační systém, jehož prototyp je k vidění na holešovické straně, abychom podpořili pěší pohyb po městě, protože pěší pohyb je přecijen ten nejpřirozenější způsob pohybu,“ řekl Blesku náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti). Na ostrově Štvanice je potřeba dodělat ještě několik úprav, na místě je ještě několik kusů techniky a zbývá osít trávníky. Všechny úpravy by podle náměstka Hřiba měly být hotové do konce prázdnin.

Bílá minimalistická linka nad Vltavou je devatenáctým přemostěním řeky v celé její šířce. Doplní jí dvě ozdoby, u nástupu z ostrova Štvanice stojí socha od Jana Hendrycha, kterou příhodně pojmenoval řeka. Druhým ozdobným prvkem je bronzové zábradlí od Aleše Hvízdala. Na každém ústí lávky se na koncích zábradlí nachází vždy dvojice bronzových zvířecích hlav, které odkazují na minulost těchto míst. U tržnice, kde dříve byla jatka, zábradlí zdobí býk, na karlínské straně s odkazem na bývalou jízdárnu je zase kůň, pro štvanici zvolil Aleš Hvízdal zajíce.

Štvanická lávka je od pátku v provozu. Tři sta metrů dlouhá betonová konstrukce spojuje Holešovice a Karlín
Autor: David Malík

Pokorná k panoramatu Prahy

„Konstrukci jsme navrhli jako minimalistickou městskou sochu, je to bílá linka, která se vineměstskou krajinou. Je to minimalistická jednoduchá geometrická konstrukce,“ vysvětlil Blesku architekt lávky Petr Tej. Jeho kolega a spoluautor lávky Marek Blank prozradil, proč podle něj nejspíš jejich návrh uspěl v architektonické soutěži: „Řekl bych, že jsme v té soutěži zvítězili, protože ta lávka se chová velmi pokorně k městu. Nevytváří výškovou dominantu. Díky parapetním nosníkům zůstává nízko nad vodou, tak aby splnila protipovodňové požadavky. Je skutečně velmi ohleduplná a nezasahuje do panoramatu Prahy.“

První nápady na lávku pro pěší mezi Karlínem a Holešovicemi se objevovaly už před rokem 2000. Město tehdy vysoutěžilo architekta i dodavatele, povodně v roce 2002 její realizaci ale odložily. Kvůli nim musel být předělán i celý návrh tak, aby lávka byla o tři metry vyšší, než se původně plánovalo. V prosinci roku 2006 město od stavby zcela upustilo. Současná podoba lávky vzešla ze soutěže vypsané v roce 2017. Stavba pak v roce 2021 získala stavební povolení a začátkem roku 2022 už na místě pracovaly první bagry. Její dokončení o několik měsíců zdržely komplikace s podložím na dně řeky a místo plánovaného jara tak otevření připadlo až na polovinu prázdnin.

Video
Video se připravuje ...

Štvanická lávka je od pátku v provozu. Tři sta metrů dlouhá betonová konstrukce spojuje Holešovice a Karlín Blesk

Fotogalerie
84 fotografií