Stavitelé během víkendu usadí osm zbývajících betonových segmentů Štvanické lávky z Holešovic do Karlína. Poprvé by se po ní pražané měli projít v první polovině letošního roku. Na tiskové konferenci to ve čtvrtek novinářům řekli náměstek primátora Zdeněk Hřib, projektový manažer společnosti Skanska Michal Kunc a architekt Petr Tej. Stavební práce započaly začátkem loňského roku a v současnosti jsou již plně dokončeny přístupy z karlínského břehu a ostrova Štvanice. Cena stavby se pohybuje zhruba kolem 300 milionů korun.

„Pokračujeme v rekordním investičním tempu do dopravních infrastrukturních staveb a Štvanická lávka je jednou z nich. Lávka navazuje na Žižkovský tunel a vytváří propojení Holešovic a Karlína. Zároveň je to důležitá stavba i pro cyklistickou infrastrukturu, protože propojí dvě klíčové cyklostezky, které vedou po obou březích Vltavy. Doufám, že se podaří v první polovině tohoto roku lávku zprovoznit a otevřít veřejnosti,“ řekl dnes novinářům na tiskové konferenci náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.

Posledních pár kroků

Samotná lávka už téměř stojí, po usazení posledních osmi segmentů už stavitele čekají jen dokončovací práce. „Máme zde na pomoc dva jeřáby, které segmenty zvednou z auta a naloží je na jednom břehu na loď. Ta obepluje celý ostrov Štvanice, zde jej zdvihne druhý jeřáb na pontonu, který jej následně usadí na konstrukci,“ řekl novinářům projektový manažer společnosti Skanska Michal Kunc. Lávka se podle něj Holešovického břehu dotkne nejpozději do soboty. Následovat bude už jen slepování všech segmentů dohromady, jejich vyztužení a odstraňování podpůrné konstrukce.

Poslední segment, který se přímo dotýká Bubenského nábřeží, je oproti těm ostatním výrazně těžší. Je totiž vybaven kloubem a konstrukcí, díky které se v případě nebezpečí povodně dokáže zvednout do bezpečné výšky. „Celá lávka je instalovaná tak, aby byla nad úrovní povodně z roku 2002. Část, která vede do Holešovic je ale svažitá k nábřeží, aby na něj mohla být plynule napojena. Za posledním pilířem je kloub a v holešovické opěře je píst, který tuto poslední část dokáže v případě povodně zdvihnout o tři metry a zase zpět,“ popsal pro Blesk architekt Štvanické lávky Petr Tej.

Český vynález

Se složitými manévry s těžkými betonovými segmenty pomáhá český vynález, který si už našel i cestu do světa. Na vodě operují plavidla složená ze speciálních pontonů, která stavařům práci značně usnadňují. Díky nim totiž mohou několika set tunové jeřáby operovat přímo na hladině vody, což významným způsobem šetří čas i peníze.

Dokončení stavebních prací na Štvanické lávce se blíží, hotovo by mělo být během první poloviny letošního roku
Autor: David Malík

„Na vodě operuje náš pontonový systém, jednak je to český výrobek a český patent a jednak je unikátní tím, že každý jednotlivý ponton se dá převézt na kamionu, aniž by překračoval předepsané limity. Dá se z nich složit libovolně velká plocha, a proto mají i libovolně vysokou nosnost, dokážeme na nich převézt i celý most,“ vysvětlil Blesku Vladimír Toman, jednatel firmy Lodě Helios, která má práce na vodě ve své režii.

Fotogalerie
19 fotografií