Překvapení se skrývalo v kulturním sále výpravní budovy. „Podařilo se ho objevit až v průběhu stavby pod několika vrstvami nátěrů, kterými byl za dob minulých režimů překryt. Původní projekt s takovým nálezem nepočítal,“ řekla Blesku mluvčí Správy železnic (SŽ) Nela Friebová.

Nejstarší část pražského hlaváku se rekonstruuje od roku 2012. Po opravené Fantově kavárně se loni budova dočkala nové vnější fasády. „Nynější rekonstrukce se týká sloupového sálu, kulturního sálu a sálu s budoucí kavárnou pro veřejnost. Dokončení prací předpokládáme v létě. Asi tři měsíce potrvá kolaudace. Pak by se prostory měly zpřístupnit veřejnosti,“ upřesnila Friebová.

Cestující v nich najdou kavárnu, restauraci, čekárnu, dětský koutek či VIP salonek. Vznikne také multifunkční prostor pro pořádání společenských akcí.

Nejstarší část nádraží

Výpravní budova architekta Josefa Fanty byla postavena v secesním stylu mezi lety 1901 až 1909 na místě výpravní budovy z roku 1871. Je největší secesní památkou v Česku. K odbavování cestujících sloužila 150 metrů dlouhá stavba až do otevření nové podzemní hlavy v roce 1972.

Umělecké skvosty

Interiéry historických sálů zdobí například secesní mozaiky výtvarníků Jana Beneše a K. L. Klusáčka. Zobrazují např. kvetoucí strom, cyklus ročních dob, alegorii lovu, rybářství či polní a hospodářské práce.

Umělecká díla prošla pečlivou obnovou.
Autor: Renata Matějková

Už finišují

Restaurátorské práce na budově jsou hotové z 90 procent. V kulturním sále se pokládají parkety. Ve sloupovém došlo k demontáži lešení. V prostorách kavárny se pracuje na přípravě schodiště. Na konci chodby se připravuje osazení eskalátoru.

Víte, že...

Prostory bude moci obdivovat ještě před finálním dokončením? 1. dubna plánuje SŽ den otevřené stavby.

Video
Video se připravuje ...

Hlavní nádraží v úterý 4. 10. 2022. Jan Dařílek

Fotogalerie
38 fotografií