Akce cílí na lidi, jejichž kytkám se v bytech či domech nedaří nebo na ty, kteří chtějí svou rostlinou potěšit ostatní. Výměnu věcí nebo služeb bez použití peněz – swap, zvládne každý. Uživatel nahraje fotky rostlin, které chce poslat dál. Prohlídne si fotky ostatních a když se dvěma uživatelům líbí navzájem rostliny, tak je Leepa propojí a oni si v chatu domluví, jak si rostliny předají. Mimo rostlin funguje na stejném principu výměna módy, knih, domácích potřeb a služeb s dovednostmi.

Rostoucí fenomén

Podle Davida Petrboka je takzvaný “swap” už dávno rozšířen ve skupinách na sociálních sítích. „Facebookové skupiny však nejsou na tak velký trh přizpůsobeny, není tam možná filtrace a do velkých skupin přibývají až stovky příspěvků denně. Stránka je proto nepřehledná a výměna se stává čím dál složitější,“ popisuje zakladatel. Proto chce rozšířit trh o webovou aplikaci, která nabízí uživatelům přehlednější prostředí s různými funkcemi jako je filtrování nebo hledání nejbližšího „swapu“. 

„Chceme tak ke „swapu“ přitáhnout širší veřejnost pomocí platformy, kde je výměna jednoduchá na pár kliknutí a poskytnout jí jako příjemnou alternativu k běžnému nákupnímu chování,“ dodává David Petrbok. Trh z druhé ruky zahrnuje jak „swap“, tak klasické second-hand obchody a mnoho dalšího. „Proto chceme do konce roku vystřelit další platformu – Leepa store. Půjde o agregátor prémiových značek na trhu z druhé ruky,“ popisuje zakladatel.

Sabotáž konzumního trhu

David Petrbok věří, že second hand trh velmi rychle roste a bude nedílnou součástí nakupování. Argumentuje daty z konzultační firmy McKinsey s celosvětovou působností, podle které bude do konce roku 2030 resale (prodej/výměna z druhé ruky, pozn. red.) větší než retail (prodej nové věci, pozn. red.). „Cítíme, že změna spotřebního chování ve společnosti je nevyhnutelná.“ Platforma má konkurovat velkým módním firmám, zaměřených konzumním směrem. 

Aplikaci dnes využívá přes 1900 registrovaných uživatelů. Jejich počet stále roste. David Petrbok očekává, že se v následujících dnech a týdnech číslo vyšplhá na dva tisíce. Téměř každý měsíc pořádá startup tematické digitální akce s ohledem na kategorie, ve kterých mohou uživatelé směňovat. „Největší výzvou pro nás je změnit percepci second hand trhu u širší veřejnosti a dát jasně najevo, že trh z druhé ruky je sexy,“ dodává zakladatel.

Zadarmo ani kuře nehrabe

Aplikace je nyní financována zakladateli ze svých vlastních zdrojů. Aktuálně zpoplatněna není, uživatelé mohou při registraci darovat dobrovolný příspěvek. Peníze mohou věnovat také při vstupu na tematickou událost jako je třeba digitální „swap“ rostlin Kytka za kytku. Do budoucna se však chystají prémiové služby zpoplatněny na odběratelské bázi. „Zároveň testujeme monetizační kanály, kdy připravujeme verzi aplikace šitou na míru přímo pro firmy nebo jiné instituce,“ dodává David Petrbok.

 

Historie aplikace

První nápad vznikl prý zhruba před pěti lety, kdy zakladatele uchvátil mechanismus v seznamovací aplikaci Tinder. Ve spojení s komunitním prostředím Orca v Praze, kde pracoval, přišel s aplikací na směnu přebytečných věcí a schopností. Startup byl založen v dubnu roku 2019. „První rok jsme k nápadu provedli důkladný datový výzkum a zjistili jsme, že ‚swap‘ v Česku již dlouho funguje a v čase roste. To pro nás byl správný signál pustit se do technologického vývoje.