Úterý 19. března 2024
Svátek slaví Josef, zítra Světlana
Oblačno 8°C

Spoření i vyklízení skříní: Za lockdownů se rozmohly online second handy i charita

Autor: BBC, mav - 
25. července 2021
18:39

Obchody zavřené, a lidé doma taky… Mnozí čas v karanténě věnovali probírání se skříněmi a vyřazováním nepotřebného oblečení, nádobí a dalších věcí. A jiní naopak chtěli šetřit. Oba trendy se setkaly na internetových bazarech, tržištích a second handech, píše BBC.

Sayantani Mitraová (28) z Oxfordu před pandemií chodila „vše kupovat do charity shopů, ať už nábytek, oblečení, nebo kabelky a doplňky“, svěřila se BBC. V Británii nejsou tak běžné second handy jako u nás, časté jsou naopak charity shopy – do obchůdků lidé také odnášejí své přebytečné věci, ale nic za ně nechtějí, výnosy z prodeje jdou na dobrou věc.

Jenže lockdown zavřel jak obchodní domy, tak charitativní obchůdky. A tak se Sayantani začala rozhlížet po internetu. Chodí na aukční portál eBay i servery specializované na oblečení jako Vinted a Vestiaire. Nejvíc jí ale vyhovuje služba Marketplace (Tržiště) na sociální síti Facebook, které dává důraz na nabídky z blízkého okolí. Prý tam dokáže procházet nejrůznějšími nabídkami i celé hodiny.

Nákup z druhé ruky v sousedství

„Je to vzrušující, nacházet tam něco unikátního,“ přiznává se s tím, že už si přes Facebook koupila lednici, stojany na květiny a jídelní stůl. „Praktické je, že si to můžu vyzvednout blízko. Doslova jsem si takhle kupovala věci za rohem.“

Službu Facebook spustil roku 2016, po dvou letech měla 800 milionů uživatelů. A letos koncem dubna firma informovala, že přesáhla miliardu uživatelů, uvedl server Tech Radar.

Pro uživatele i prodejce je inzerce na Facebook Marketplace zdarma, sociální síť vydělává jen na reklamách, které se jim u toho zobrazují. Vedle ní ale od loňska zavádí i platformu Facebook Shops, která má zprostředkovávat byznys obchodům. I té se za lockdownů dařilo. „Investujeme do budování budoucnosti obchodu,“ hlásil šéf Facebooku Mark Zuckerberg. „Moderní systém přivede dohromady řadu oblastí, kde už buď máme silnou pozici, jako reklamy, komunitní nástroje a posílání zpráv, s oblastmi jako prodejny a platby.“

Nárůst prodejů z druhé ruky hlásí i portál eBay, kde mohou jak obchody, tak jednotlivci dražit nové i staré věci. „Vůbec první položka, pořízená na našem globálním tržišti, bylo rozbité laserové ukazovátko, jemuž někdo chtěl dát nový život,“ vzpomíná portál v reportu o předprodeji. „Studie ukázala, že Američané doma mají v průměru 36 nevyužívaných věcí, které lze přeprodat, v hodnotě 3675 dolarů.“

Nakupovat ekonomicky i ekologicky

Víc než dvě třetiny britských uživatelů eBay si prý za pandemie uvědomily, že mají doma něco navíc, a prodaly to kvůli finančnímu přilepšení.

„Mnozí lidé byli doma, obklopení svými věcmi, na které se koukali každý den, a začali přemýšlet, zda je potřebují – i že by za ně mohli dostat nějaké peníze,“ řekla BBC Emma Grantová z britské pobočky eBay. Portál rovněž apeluje na zákazníky, kteří o nákupech uvažují z ekologického pohledu: „Je to mýtus, že musíte kupovat ekologicky přátelštější věci, které jsou často dražší. Ve skutečnosti je pro spotřebitele dbajícího na klimatickou krizi nejefektivnější strategií kupovat použité zboží.“

Se svou kůží na trh

Někteří si přeprodejem použitých věcí mohou i vydělávat. Třeba Lapoze McTribouyová (27) z Londýna. Na aplikaci a webu Depop už tu a tam něco prodala od roku 2013. Vystudovaná ilustrátorka ale za pandemie ztratila práci, tak z hobby udělala obživu. Prohlíží se nabídky charitativních obchodů, eBay i dalších portálů a přeprodává se ziskem. „Vkládáte do toho svou kreativitu – jak je to stylizované, na jakém pozadí…“ prozrazuje svou přidanou hodnotu. Na zavedených portálech i na své vlastní webové stránce nabízí například módu v africkém či retro stylu, kterou zpravidla předvádí sama na sobě.

„Chtěla jsem se do toho pustit naplno. Byla to vhodná doba,“ pochvaluje si rozhodnutí. Teď prodá kolem šesti položek týdně, mnohé jí vynesou až 150 liber (4500 Kč). „Už se tím uživím. Ale nebyl to snadný proces, několik měsíců jsem závisela na svém partnerovi.“

Nepřišel boom online bazarů na úkor tradičních charity shopů? „Všechny naše prodejny byly za lockdownů zavřené a nepřijímaly dary,“ řekla BBC Lorna Fallonová, retailová ředitelka Oxfamu.

Charitativní organizace bojující zejména proti globální chudobě (a hladu, žízni, za práva žen či proti klimatickým změnám a nově i koronaviru) patří k nejznámějším provozovatelům charity shopů; první otevřela v Oxfordu roku 1947 a dnes jich provozuje jen v Británii přes 700. „Ale lidé byli potom velice nápomocní. Co se obchody zase otevřely, dostávali jsme nadprůměrný objem darovaného zboží,“ dodává ředitelka.

Jiné charity shopy se k boomu online tržišť přidaly, portály jejich zboží nabízí ve zvláštních sekcích, třeba i vedle nového oblečení. „Jak lidé stále více kupují módu z druhé ruky na internetu, je tu prostor pro spolupráci charitativních prodejců s módními značkami,“ konstatuje pro BBC Tamara Senderová, specialistka na módu z analytické firmy Mintel.

Video  Módní návrhář Miroslav Bárta tvrdí: V pandemii všichni přibrali, tak se zbavují spousty oblečení!  - Markéta Reinischová
Video se připravuje ...

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi