Předmětem soutěže je návrh designu dvou vozů lanové dráhy s kapacitou až 120 cestujících v každém z nich. Soutěžící budou navrhovat podobu karoserie a interiéru. Podoby zastávek, nástupišť a kolejí lanovky se zmíněná soutěž netýká. Stejně jako výroby samotných vozů. Na tu podnik vypíše samostatnou veřejnou zakázku podle vítězného designérského návrhu. Vítěze vybere komise složená z odborníků.

Na Petřín jezdí v podstatě repasované vozy z roku 1931, které byly opraveny v roce 1985. Vozy jsou částečně deformované, materiálově nestabilní a celkově zkřivené. Navíc mají nouzové brzdění na lano a takové vozy již nikdo nevyrábí.

Lehčí materiál

Systém lanovky a výhybky zůstanou stejné, což znamená, že nové vozy musí být těžké maximálně jako ty současné. Vyrobeny budou ale z jiných, lehčích, materiálů, tím pádem se do nich vejde více cestujících. „Rádi bychom kapacitu zvýšili ze 100 na 120 osob,“ řekl v lednu náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Lanová dráha se poprvé rozjela v létě 1891 u příležitosti Jubilejní zemské výstavy. Za svoji existenci měla dvě dlouhé odstávky. V roce 1916 se zastavila kvůli světové válce, provoz byl obnoven v roce 1932. V roce 1965 rozsáhlé sesuvy půdy trať zničily a lanovka se znovu rozjela v roce 1985. Na přelomu let 2015 a 2016 se dočkala výrazné opravy trati.

Fotogalerie
29 fotografií