Nová dráha má být o kilometr a půl blíže centru Prahy než ta stávající, to považuje Petr Hlubuček za hodně problematické. „Pokud se tak stane, tak bude přibližně 50 tisíc obyvatel Prahy postiženo nadměrným hlukem,“ poznamenal s tím, že hluk dosáhne například až na Českou zemědělskou univerzitu v Suchdole nebo i zoo v Troji. Kromě toho podle něj ovlivní každodenní život lidí, kteří v okolí letiště bydlí.

Letiště nicméně s rozvojem počítá a ve své strategii rozvoje uvádí, že budoucnost patří letecké dopravě a rozvoj letiště je tedy nutný. Do budoucna nemá vzniknout jen nová vzletová dráha, ale počítá se i s řadou dalších budov. Jednou z prvních etap je rozšíření Terminálu 2. „Letiště Praha se v tuto chvíli nachází na hraně svých provozních kapacit,“ upozornil již dříve šéf pražského letiště Václav Řehoř.

Komu to prospěje? 

Hlubuček na to namítá, že se chce ptát, komu vlastně více cestujících prospěje. V Praze je teď sice pouze zlomek turistů oproti běžnému stavu, ale i tak se potýká s tzv. overtourismem a nikdo mu podle něj neodpověděl, k čemu budou další kapacity letiště sloužit. Plány na rozvoj Letiště Václava Havla jsou však rozsáhlé a počítají se vznikem například různých administrativních center, hotelů nebo sportovišť. Plány slibují více peněz pro státní kasu i nové pracovní příležitosti. Jako jednu z výhod paralelní dráhy letiště omezení provozu v nočních hodinách. Celá tato vize se nazývá Airport City Sever a Jih a počítá se celkovým rozvojem veřejného prostoru. 

Náměstek ve svých připomínkách také namítá, že trendy ve světě jdou dnes jiným směrem, než stavět letiště co nejblíže centru města. Jako příklad dává Berlín, kde bylo letiště Tempelhof, které bylo 5 kilometrů od centra už zrušené, nebo Istanbul, kde se minulý rok otevřelo nové letiště 35 kilometrů od centra. „Když se někde staví dráhy, tak se staví daleko za obydlenými oblastmi,“ říká.

Raději vlakem

Praha by mohla argumentovat také tím, že v Evropě je trend utlumovat leteckou dopravu na krátké vzdálenosti a staví se spíše moderní rychlovlaky, která propojí centra měst. Hlubuček upozornil, že Evropská komise plánuje zavést spotřební daň na letecký benzín, což povede ke zdražení letenek.

Zastupitelé Prahy 6, které se ze všech městských částí se letiště nejvíce týká, vyloženě neřekli paralelní dráze ne. Požadují však, aby se před samotnou stavbou vyřešilo mimo jiné napojení na železnici nebo koordinace stavby se silničním okruhem.

Dá se stavbě zabránit?

Hlubuček připustil, že na až tak razantním odporu proti rozšíření letiště nepanuje u Spojených sil shoda. Nesouhlas či alespoň zdrženlivost k výstavbě již dříve dali najevo koaliční Piráti a Praha Sobě. On sám zastupuje hnutí STAN, jeho kolegové z TOP 09 plán na rozšíření tak zásadně neodmítají.  „Není to o tom, že by došlo k bezhlavému rozšiřování letiště. Pokrok nezastavíme, je nutné, aby letiště prošlo modernizací a odpovídalo 21. století především s ohledem na bezpečnost cestujících,“ říká Jiří Pospíšil (TOP 09).

Pokud by radní města stavbu usnesením odmítli, mohlo by město změnit svoje zásady územního rozvoje (a územní plán tak, aby výstavbu neumožňoval. Tím by se však vedení Prahy dostalo do konfliktu a územní politikou státu, což by bylo minimálně problematické. Podle náměstka jsou nicméně i jiné možnosti, jak může dát magistrát najevo svůj nesouhlas. „Je to o nějaké, já nechci říci zdržovací taktice, ale možnosti tu jsou,“ dodal Hlubuček. 

Podívejte se, jak to právě teď vypadá na letišti v Praze:

 

Takto představuje rozšíření ranveje Letiště Václava Havla ve svém propagačním videu:

Pražské letiště Václava Havla informovalo na tiskové konferenci 13. listopadu 2019 o budoucím rozvoji letiště. K největším projektům patří především stavba nové paralelní dráhy (na vizualizaci). Její stavba by podle dřívějších plánů měla začít v roce 2025 a trvat by měla zhruba tři roky.
Autor: Letiště Václava Havla

Fotogalerie
8 fotografií