Dojde-li dnes k nepředvídatelné mimořádnosti na tramvajových kolejích, ať už z důvodu dopravní nehody, poškozeného trakčního vedení, prasklé koleje, či jaké jiné události, musí dotčené tramvaje jezdit přes výlukové trasy. V praxi to znamená, že několik tramvajových zastávek zůstane neobslouženo, a v přilehlých oblastech tedy nastává dopravní kolaps, protože tramvaje uvízlé na jedné koleji mají problém se někde otočit. Těmto situacím by do budoucna měly zamezit nově zřízené odstavné koleje a smyčky.
Více kolejí v centru?
„Centrum města je jedním z nejzatíženějších tramvajových průjezdů v rámci celého světa,“ upozornil Scheinherr s tím, že dokonce dvě nejvytíženější tramvajové křižovatky se nachází v Lazarské a na Karlově náměstí. „V rámci stabilizace a zvýšení operativnosti tramvajové sítě jsme se proto rozhodli zadat Dopravnímu podniku hl. m. studii, aby vyhledal vhodná místa, obzvláště v centru města, kde by bylo možné umístit nové tramvajové smyčky,“ sdělil novinářům Scheinherr.
Za rok by mělo být jasno
Jejich počet bude určen tím, kolik kritických míst DPP vyhodnotí a jak bude možné tramvajovou infrastrukturu přizpůsobovat. Stěžejní by podle náměstka mělo být centrum Prahy, kde v současné době funguje prakticky jediné obratiště, a to Těšnov nedaleko Florence.
Operativně využitelná obratiště se jinak nachází v relativním povzdálí od zhuštěného centra – ať už to je břevnovský Dlabačov, Výstaviště Holešovice, Palmovka nebo Podolská vodárna. Podle náměstka by dopravní podnik měl studii zpracovat do konce příštího roku. „Ihned po jejím vyhotovení by dopravní podnik mohl zpracovávat projektovou dokumentaci,“ uvedl Scheinherr.Cestování v létě bude pohodlnější
Náměstek se dále nechal slyšet, že hlavní město nechá kompletně klimatizovat svou „flotilu“ tramvají Škoda 15T ForCity. Těch má Praha nyní 250, přičemž 126 z nich je klimatizováno úplně, zbytek disponuje pouze klimatizací v místě řidiče. Cestující se dosud musejí spokojit pouze s ventilací, což podle Scheinherra během vysokých letních teplot není ideální.
„Praha, která má největší počet tramvajových vozů, má jeden z nejmenších podílů tramvají s klimatizací pro cestující ze všech srovnatelných měst ČR a okolních zemí provozujících tramvajovou dopravu,“ uvádí náměstek. Ten tak věří v to, že zřízení klimatizačních jednotek do 124 tramvají by statistiku mohlo rapidně vylepšit – a nejen tu – především komfort cestujících.
„Dovybavení klimatizací bude mít plně v kompetenci dopravní podnik,“ vysvětlil Scheinherr s tím, že se tak bude dít za běžného provozu v rámci normálních údržbových prací. Dopravní podnik by měl být schopen „vylepšit“ dvě až tři tramvaje týdně. „Samotná instalace by tak měla trvat přibližně rok s tím, že začít by měla v roce 2020,“ sdělil náměstek. Celkem by se mělo jednat o investici ve výši 398,7 milionu korun, přičemž z hlediska provozních nákladů lze klimatizací očekávat nárůst o 235 tisíc korun ročně.