Praha má kritický nedostatek zkušebních komisařů, žáci autoškol čekají mnohdy na termín zkoušky delší dobu, než umožňuje zákon. Na závěrečné jízdy v autoškole čeká také Veronika V. (18), která úspěšně složila 2. 6. závěrečné písemné testy. „Do týdne bývá termín na jízdy,“ popsala praxi redakci Blesku.
Autoškola, kterou navštěvovala, ji ale nedávno místo termínu na závěrečné jízdy poslala jen email se zprávou, kdy vysvětluje, že poslední krok k získání řidičáku brzdí nedostatek zkušebních komisařů, které má zajistit pražský magistrát.
Tma a puch jak od ropuch: Péče o choromyslné v Praze připomínala vězení! Pomohl až „Kocourkov“ v Bohnicích

„Autoškola se mi ozvala s omluvným emailem s tím, že situaci řeší, ale míč je na straně magistrátu. Nedostatek instruktorů, je prý i kvůli novince v zákoně, kdy mohou do autoškoly už 17letí. Stát ale nenavýšil počty zkušebních komisařů,“ dodala Veronika, která tak o řidičáku zatím stále jen sní.
Těžké zkoušky, špatné podmínky...
Podobné zkušenosti mají i provozovatelé autoškol. Termínů zpravidla dostávají mnohem méně, než by potřebovali a přidělovat je žákům je velmi obtížné. Jeden z nich dokonce uvedl, že jako zkušební komisař dříve pracoval. Podle jeho slov jsou podmínky pro zkušební komisaře tristní. „Jsou tam poměrně těžké zkoušky. Navíc pobyt v tom samotném zařízení byl naprosto dehonestující. Už bych se tam vrátit nechtěl,“ popsal bývalý zkušební komisař.
Celý problém má ale hned několik příčin. Mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman pro Blesk uvedl, že v současné chvíli je na celou Prahu k dispozici pouze 13 zkušebních komisařů. „Proč o tuto práci není zájem, se mohu pouze domnívat. Snad to souvisí i s tím, že zkušební komisař nemůže vykonávat zaměstnání do té doby, dokud neprojde kurzem v délce osmi týdnů a nevykoná velmi těžkou zkoušku v teoretické i praktické části. Tuto zkoušku navíc opakuje každý pátý rok,“ říká mluvčí.
Hlavní město podle něj uspořádalo už několik neúspěšných výběrových řízení, až na jaře letošního roku se tři komisaře podařilo sehnat. Na jejich nástup se ale teprve čeká, jeden má podle Hofmana nastoupit letošního července a další dva v září.
V květnu a červnu je o zkoušky navíc největší zájem. „V rámci roku je největší zájem o zkoušky z odborné způsobilosti žadatelů o řidičská oprávnění v měsících květnu a červnu a poté mírně po prázdninách školáků a před vánočními svátky. Na přelomu roku je vždy zájem o zkoušky velmi minimální,“ říká mluvčí magistrátu.
Komisaři podle Hofmana v Praze ročně vyzkouší přibližně 13 000 až 14 000 žadatelů o řidičské oprávnění. Zkoušek je ale ve skutečnosti ještě více, jelikož ne všichni testem projdou na poprvé. „Magistrát hl. m. Prahy není pouze obcí s rozšířenou působností, ale je současně i Krajským úřadem a jako takový má další povinnosti vůči veřejnosti. Provádíme například zkoušky budoucích učitelů autoškol, vydáváme profesní osvědčení učitelům autoškol, vedeme jejich evidenci, spravujeme školicí střediska řidičů, vydáváme akreditace k provádění školení řidičů a vyšší akreditace střediskům bezpečné jízdy, a jako ORP ještě vydáváme registrace autoškolám a provádíme změny v jejich registracích, ale provádíme i zkoušky žadatelů o profesní osvědčení řidičů (profesionálů),“ dodává k tomu mluvčí.
Co na to ministerstvo?
Blesk se na řešení nedostatku zkušebních komisařů ptal i na Ministerstvu dopravy. Mluvčí ministerstva František Jemelka vysvětlil, že školení zkušbích komisařů má na starosti státní podnik CENDIS. „Ten v současné době již zvýšil kapacitu základních kurzů pro žadatele o průkaz zkušebního komisaře, kdy pro příští rok naplánoval 3 základní kurzy, přičemž základní a pravidelná školení budou i nadále realizovaná ve střediscích Pardubice, Brno, nebo České Budějovice,“ uvedl mluvčí.
Platové podmínky podle Jemelky pro své komisaře stanovuje Magistrát hl. m. Prahy.