Stát a Praha budou na základě memoranda podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (ANO) řešit Pražský okruh, železniční trať mezi Prahou a Kladnem s odbočkou na letiště a také takzvané Nové spojení 2, které počítá s propojením hlavního železničního nádraží a Smíchova tunelem. Další společnou otázkou ministerstva a vedení Prahy je vysokorychlostní železnice a její zapojení do pražského železničního uzlu. Podle primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) by memorandum mělo být potvrzením, že se jedná o strategické stavby, o kterých se bude dále jednat. Součástí memoranda nebude vnitřní silniční okruh ve městě. O něm bude Praha jednat s premiérem Andrejem Babišem (ANO).

Obě strany memoranda se také dohodly na pravidelných setkáních, která by se měla konat každého čtvrt roku. Schůzek se bude účastnit ministr dopravy a primátor, případně vybraní vrcholní zástupci obou stran. Jednání by měla zhodnotit postup v přípravách dopravních staveb.

Stěžejní dopravní stavba

Pražský okruh je zatím dokončen zhruba z poloviny. Na přelomu let 2021 a 2022 by podle ministerstva měla začít dostavba úseku u Běchovic. V dalších částech jsou přípravy v méně pokročilé fázi. Na dvou částech byl nedávno zahájen proces vyhodnocení dopadů stavby na životní prostředí (EIA) a stavět by se mohlo začít nejdříve v roce 2026. U části okruhu u Veleni dosud proces EIA ani nezačal, ministerstvo musí ještě vyřešit některé technické vedení silnice.

K přípravě okruhu a dalších dopravních staveb by měla podle Kremlíka přispět také připravovaná novela zákona o urychlení dopravních staveb. Zrychlit by se měl především úřední proces před zahájením stavby. Novelu brzy projedná vláda.

Fotogalerie
8 fotografií