Drážní promenádu město už několik let plánuje na místě zrušené železniční trati v Praze 10 mezi Vršovicemi a Zahradním Městem. Má tam vzniknout odpočinková oblast se zelení a pěší a cyklistické spojení v délce přes čtyři kilometry. Územní rozhodnutí k projektu magistrát získal v roce 2023.
K zahájení stavby se město musí dohodnout se SŽ, která drží potřebné pozemky a po zahájení přípravy záměru města přišla s plánem na jejich části vést vysokorychlostní železnici z Vršovic do Běchovic, která bude součástí trati ve směru do Ostravy, do Hradce Králové a Polska. Do záměru promenády zasahuje podle schváleného usnesení zejména plán správy vybudovat odstavné nádraží.
Spolupráci města se SŽ má zajistit memorandum, které v pondělí radní schválili. „Je dalším krokem k naší snaze využít velkých dopravních staveb jako příležitosti k rozvoji pěších a cyklistických tras v jejich okolí,“ řekl primátorův náměstek Zdeněk Hřib (Piráti). Kromě promenády má dohoda také zajistit koordinaci s dalšími záměry magistrátu, jako je budování nové čtvrti na brownfieldu Bohdalec-Slatiny a související stavba tramvajové trati.
Hřib dodal, že město už zadalo vypracování projektu pro stavební povolení promenády a jedná se SŽ o odkupu potřebných pozemků. „Máme nějakou konkrétní nabídku a já bych byl rád, aby se to zpracovalo co nejdříve,“ řekl. Doplnil, že transakci by rád dokončil ještě v tomto roce. Magistrát podle náměstka plánuje do finální podoby dokončit ty části promenády, které nejsou ve střetu s plánovanou vysokorychlostní tratí. Zbytek bude v provizorní podobě, kterou následně upraví a dokončí SŽ při stavbě železnice.
Původní železniční trať přes Strašnice zanikla koncem roku 2020 po vybudování nového železničního koridoru se zastávkami Eden a Zahradní Město. Za urychlení výstavby promenády vznikla petice, kterou online podpořilo přes 2000 lidí.