„Kulaťák“ neboli Vítězné náměstí v Dejvicích, objezd na Opatově mezi ulicemi Türkova a Hviezdoslavova nebo „kruhák“ u obchodního centra na Chodově mezi ulicemi Roztylská a Ryšavého. To jsou příklady kruhových objezdů se dvěma pruhy, které se nacházejí na území našeho hlavního města.

Mají v takovém prostředí opodstatnění? Podle dopravního odborníka Roberta Vacka nikoliv. „Řidiči často na takových objezdech zmatkují, do vnitřního pruhu nechtějí vjíždět, protože se obávají, že je nikdo nepustí k výjezdu. Navíc jsou tyto naše objezdy příliš krátké,“ shrnul expert. Podle něj má taková dopravní stavba opodstatnění v mnohem větším měřítku kdesi mimo města u dálničních nájezdů nebo na obchvatech, kde lokalita bez městské zástavby poskytuje velkorysý prostor.

Právě menší průměry kruhových objezdů jsou dalším důsledkem toho, proč vnitřní pruhy využívá minimum řidičů. „Proč by dovnitř měli vjíždět, když za pár vteřin zase vyjíždějí? V kontextu českých měst taková stavba nemá smysl. Důležitější je bezpečnost a to, aby lidé nezmatkovali,“ dodal Robert Vacek.

Jak správně projet?

Pravidla silničního provozu jsou uvnitř „víceproudých kruháků“ vlastně stejná, jako kdybyste jeli po klasické víceproudé silnici. Řidič tak v takovém případě nesmí omezit auto jedoucí v pruhu, kam odbočuje. Musí také signalizovat změnu směru jízdy. Pokud jsou šoféři ve vnitřním pruhu a nemohou se bezpečně dostat k výjezdu, musejí správně chtěj nechtěj absolvovat ještě minimálně jedno kolečko.

Kruhový objezd se dvěma pruhy na Opatově.
Autor: Jiří Černohorský

Studie odhaluje i přínosy

Průzkum americké organizace Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) se fenoménu kruhových objezdů věnoval ve své nedávné studii. Přestože se institut ztotožňuje s tím, že řidičům takové křižovatky mohou přidělat pár vrásek na čele a jedoucí auta na nich častěji mívají tendenci přehlédnout chodce, našla se i některá pozitiva.

Zásadním přínosem je skutečnost, že se na „víceproudých kruhákách“ dle pozorování po čase snižuje nehodovost. Dle statistiky, kterou institut na vybraných objezdech vypracoval, se každým rokem počet bouraček snížil o 9 procent, z čehož se dá usuzovat, že šoféři si zkrátka na toto netradiční dopravní opatření postupně zvykli.

Fotogalerie
10 fotografií