Vytrvalé úsilí sběratele bylo korunováno nedávno úspěchem. „Detaily neřeknu, to si každý sběratel hlídá. Ale jsem šťastný, že tenhle skvost můžu ukázat,“ usmívá se pyšný majitel. Vůz legendární značky proslavil vedle seriálu Chalupáři také film Adéla ještě nevečeřela, kde ho v jedné ze scén proháněl i Miloš Kopecký.

„Herci, kteří si zkusili řízení, prý neskrývali nadšení,“ prozradil Drozd. Hned v sousedství této ozdoby celé sbírky stojí druhý top přírůstek. Vůz KAN z královéhradecké automobilové továrny z roku 1911. „Existují už jen dva exempláře. Jeden mám já, druhý je v Německu,“ pochlubil se sběratel.

Motoristický nadšenec se o muzeum stará se svou rodinou. Stovky unikátů sestěhoval do bývalé vodárny na okraji Znojma a v roce 2008 přivítal první návštěvníky. Dnes jeho expozice zahrnuje předválečné automobily, motocykly, jízdní kola, traktory, parní stroje, zkrátka vše, co se k motorismu 19. století a počátku 20. století váže.

Video
délka: 03:51.98
Video se připravuje ...

Sběratel Jan Drozd ve svém království. Muzeum motorismu otevřel ve Znojmě v roce 2008. Zdeněk Matyáš

Unikát z roku 1905

Laurin & Klement, typ voiturette, je dvoumístný automobil. Motor byl vidlicový dvouválec, nacházel se za přední nápravou a poháněl zadní kola. Jeho výkon byl 7 koní, objem 1005 kubických centimetrů. Vůz dosáhl nejvyšší rychlosti 40 kilometrů za hodinu.

Dar pro novomanžele

Laurin & Klement Voituretta z roku 1905 si zahrál v posledním díle seriálu Chalupáři, kdy dá Josef Hlinomaz Jiřímu Schmitzerovi a Haně Maciuchové jako svatební dar veteránské auto, které jelo naposled „po světové válce, té první“. Je to první automobil z Mladé Boleslavi, Laurin & Klement Voiturette typ A. Ve filmu Adéla ještě nevečeřela pro změnu zahradník (Miloš Kopecký) uniká v závěru filmu v tomto voze před svými pronásledovateli.

Fenomén KAN

Pod značkou KAN se skrývá podnikatel Alois Nejedlý, který v roce 1911 založil továrnu na výrobu automobilů značky KAN ( Kuklenská automobilka Nejedlý, později Královéhradecká továrna automobilů Alois Nejedlý). KAN vyráběla malé automobily po jednotlivých kusech, později v malých sériích.. V letech 1911-1914 produkovala voituretty typ A, tedy dvousedadlové, a od roku 1912 čtyřsedadlové pod označením S s dvouválcovým motorem. Podnik zanikl po roce 1918.

Fotogalerie
22 fotografií