Neděle 28. dubna 2024
Svátek slaví Vlastislav, zítra Robert
Polojasno 18°C

Největší letošní finty cestovek: Expert na problémy dovolených radí, jak se bránit

/
  • Jaké fígle si na nás letos cestovky připravily?
    8. září 2023 ● 13:02

    Zdražení zaplaceného zájezdu, změna vybraného hotelu nebo zpoždění letu jsou nejčastější problémy, se kterými se aktuálně potýkají milovníci dovolených. Co všechno si ale (ne)může cestovka dovolit?

    Letošní sezona zahraničních dovolených byla podle cestovních kanceláří rekordní. Jenže některé vychytralé cestovky na vysoký zájem a nedočkavost milovníků dovolených sázejí a zkouší různé triky, které můžou jejich zákazníky připravit o peníze. Nejčastější problémy odhaluje Mgr. Jakub Keresteši, ombudsman Blesku a garant projektu zkazenadovolena.cz.

    Ombudsman Blesku Mgr. Jakub Keresteši
    Autor: Tonda Tran

  • 1.

    Za změnu hotelu chtějte slevu

    »Overbooking«, to je slovo, kterým cestovní kancelář nejčastěji omlouvá skutečnost, že cestující neobdržel hotel, který vybral, objednal a zaplatil. „Jedná se o situaci, kdy hotel přijme více objednávek, než je schopen nakonec poskytnout pokojů,“ vysvětluje právník. Cestovní kancelář to obvykle vyřeší přesunem do jiného hotelu, někdy i horší kategorie. Často se pak brání odkazem na obchodní podmínky a změnu odmítá kompenzovat.

     

    Rada: Cestovka sice může hotel změnit, ale jen při splnění přísných podmínek a před zahájením zájezdu. Pokud se ale dozvíte o změně hotelu až po příletu do destinace, jedná se o nesplnění smlouvy a vadu zájezdu, kterou je cestovní kancelář povinna odškodnit. Obvyklá výše slevy se podle tzv. Frankfurtské tabulky (www.frankfurtskatabulka.cz) pohybuje od 10 do 25 % z ceny zájezdu.

     

    „Je dobré si všímat i ostatních vad, například zda je hotel dále od pláže nebo nedisponuje některým vybavením, které původní hotel inzerované měl, slevy podle Frankfurtské tabulky je totiž možno sčítat,“ doporučuje právník.

    Reklamujte hned

     

    Pro reklamaci je nejdůležitější rychlost. Proto vždy reklamujte hned! „Pokud není k dispozici reklamační formulář nebo jej cestovní kancelář odmítá poskytnout okamžitě, reklamujte například e-mailem přímo cestovní kanceláři nebo agentuře, která zájezd přeprodala, vždy však nějakou zachytitelnou formou. Prokazovat obsah telefonického hovoru je téměř nemožné,“ radí Mgr. Keresteši.

  • 2.

    Na zdražení zájezdu nemusíte kývnout

    Nalákala vás cestovka na skvělou cenu, ale po podpisu smlouvy cenu zvedla? „To naznačuje, že se snaží nalákat klienty na levný zájezd, který ovšem nemá k dispozici. Hned, jak klienta zaváže, navrhne mu zvýšení ceny, případně odstoupení vrácení peněz,“ vysvětluje podstatu fíglu Mgr. Keresteši.

     

    O zvýšení se ale musíte dozvědět nejpozději 20 dní předem. „Pokud cestovní kancelář doručí zákazníkovi návrh na změnu ceny méně než 20 dní před konáním zájezdu, pak takový návrh nemá právní účinky a zvýšení ceny možné není,“ zdůrazňuje právník.

     

    Navíc cenu nemůže cestovka zvyšovat neomezeně. „Změna je možná pouze do výše 8 % ceny zájezdu. Nad tuto výši má již zákazník právo se rozhodnout, zda bude navýšení akceptovat, nebo zda odstoupí od smlouvy. Pokud odstoupí, není povinen hradit storno poplatky. Když se nevyjádří, pak platí, že se změnou souhlasí,“ uvádí Mgr. Keresteši.

     

    Rada: Při zvýšení ceny můžete odstoupit od smlouvy a koupit si zájezd znovu za vyšší cenu. Pak můžete vyžadovat rozdíl oproti původní ceně jako náhradu škody. Nebo můžete doplatit požadovaný doplatek a pak jej soudně vymáhat zpět

  • 3.

    Za nesplněné sliby žádejte kompenzaci

    Těšili jste se na plážový bar, dětský animační klub nebo jste si doplatili za výhled na moře? Pokud hotelové služby nekorespondují se slíbenou nabídkou, můžete žádat o slevu z ceny podle Frankfurtských tabulek.

     

    Rada: Pokud je pokoj v hrozném stavu, nefunguje klimatizace nebo je strava nevyhovující, nebojte se to reklamovat. „Nezapomeňte na pořízení důkazů; fotografií, videí a v případě úklidu či stravy nejlépe i svědků,“ radí Mgr. Keresteši.

  • 4.

    Braňte se zkrácení zájezdu kvůli změně odletu

    Letový čas uvedený při objednávce zájezdu je jen předběžný a není možné na něj spoléhat. Ale změny po doručení pokynů (většinou 7 až 10 dní před odletem) už pro zákazníka znamenají problém. Odškodnění ale nečekejte od cestovky (i když máte letenku v ceně zájezdu), za zpoždění nebo zrušení letu odpovídá letecká společnost.

     

    „Cestující má nárok na kompenzaci, v rámci obvyklých destinací letních dovolených se může jednat o částku 250 nebo 400 eur, podle vzdálenosti,“ vysvětluje právník.

    Kdy je nárok na kompenzaci: 

     

    * pokud máte vlastní letenku a změna nebyla ohlášena ve lhůtě od dvou týdnů do sedmi dnů předem

     

    * změna je o více než dvě hodiny před plánovaným časem odletu a čtyři hodiny po plánovaném čase příletu 

     

    * změna je ve lhůtě kratší než sedm dnů před plánovaným časem odletu a je o více než jednu hodinu před plánovaným odletem a dvě hodiny po plánovaném příletu.

     

    Rada: Pokud se změnil čas zpátečního letu a vy se to dozvíte méně než sedm dní před odletem a jde o více hodin, požadujte náhradu po letecké společnosti. Náhradu je nutné požadovat do 6 měsíců po změně letu! U leteckých společností mimo EU (platí zejména pro lety z Tuniska, Egypta a Turecka) nemusí být podmínky pro nároky na odškodnění vždy splněny.

  • 5.

    Odstoupení od smlouvy po úhradě zájezdu

    Novinkou ve fintách cestovek je odstoupení od smlouvy o zájezdu pár dní před odjezdem a nabídka jiného, dražšího zájezdu. „Málokdo má zájem pár dní před naplánovanou dovolenou hledat jiný zájezd, a co je horší, při 14denní lhůtě pro vrácení peněz má málokdo naspořeny další desetitisíce, aby mohl uhradit nový zájezd a pak čekat na vrácení peněz,“ vysvětluje právník důvody, proč lidé často na dražší zájezd kývnou. „Skutečnost, že cestovní kancelář je navíc povinna vrátit uhrazené platby ve lhůtě 14 dní, dělá z klientů neplacenou záložnu,“ dodává právník.

     

    Rada: Bohužel, zákon nahrává cestovkám. Jedinou možností, jak se bránit, je požadovat náhradu újmy za narušení dovolené.

     

    Video
    Video se připravuje ...

    Turecko versus Chorvatsko: Expert řekl, co vyjde levněji. Dovolenkový ráj Čechů zdražil Andrea Ulagová

    Fotogalerie
    6 fotografií

     

     

Dnešní horoskopy