1. Poznejte sami sebe, a podle toho vybírejte aktivitu

Jste spíš samotáři, nebo vás baví týmové sporty? Jste zapálení do novinek ve fitness centru, nebo vám stačí běh za domem? Všichni dnes sice pějí ódy na jógu, ale proč se do ní nutit, když vás nebaví?

„Vyrazte do fitness centra a dejte si tour po skupinových lekcích. Vyzkoušejte různé styly, časy, instruktory, a pak si vyberte, co vám bude nejvíc vyhovovat,“ doporučuje Jana Havrdová z Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz.

Jana Havrdová, prezidentka České fitness komory
Jana Havrdová, prezidentka České fitness komory
Autor: Česká fitness komora

2. Mějte fitko nadosah

Obecné pravidlo říká, že fitness centrum by nemělo být dál než deset minut od místa, kde bydlíte nebo pracujete. Ideální je napojit pohybovou aktivitu na cestu mezi prací a domovem, neboť takhle už máte z poloviny vyhráno.

3. Nepřepalte začátek

Člověk by se měl hýbat denně, ale ze začátku to nepřežeňte – platí, že cvičení dvakrát v týdnu je lepší než žádné. Navíc je to cíl, který se dá splnit. Přidávat můžete vždycky.

4. Vyberte si parťáka, který drží disciplínu

To většinou nebývá nejlepší kamarádka, která říká: „Dnes si dej pohov, zasloužíš si to.“ Ne! Poslechnete jednou – a víckrát už cvičit nepůjdete.

5. Pořiďte si vybavení

Investujte do kvalitního oblečení, krokoměru a dalších pomůcek. „Doporučuji sestavit si svůj wishlist, co byste si chtěla pořídit. Rodina bude mít inspiraci, co vám nadělit k narozeninám či svátku, a vy motivaci pokračovat,“ radí Jana Havrdová.

6. Mějte, na co se těšit

Cvičení nemusíte bezmezně milovat od začátku do konce, ale je dobré mít něco, co vám při něm dělá radost: sympatického trenéra, novou muziku v playlistu, saunovou chvilku poté. Cokoliv, na co se při pomyšlení na cvičení budete těšit.

7. Váš program patří do programu celé rodiny

„Máte na lednici pověšené rozvrhy dětí a jejich kroužků? Přidejte si tam i svůj rozvrh, a ten dodržujte stejně, jako ho dodržujete v jejich případě,“ doporučuje Jana Havrdová.

8. Přihlaste se na závod

Lidí, co vydrží cvičit jen pro radost a dobrý pocit, je málo. Začínáte běhat? Přihlaste se na závod. Ideálně na takový, kde jako startovné musíte vybrat určitý obnos peněz na charitu a o finance požádat známé. Když se k něčemu zavážete, potažmo když do vás lidé investují peníze, hned si lenost rozmyslíte.

9. Cvičením se nabíjíte, ne vybíjíte

Když se přemůžete a vyrazíte na hodinu, s největší pravděpodobností zjistíte, že cvičení vám pomohlo zbavit se únavy. Mějte plán na krize. Začít znovu je totiž horší než začít. Bylo v minulosti něco, díky čemuž jste s jakýmkoliv svým předsevzetím uspěla? Čím to bylo? Co nebo kdo vám pomohl? A naopak: co je ten důvod, že jste neuspěla? A co uděláte letos jinak? Tak to přesně tak udělejte!

10. Srovnejte si, proč chcete cvičit

Rozumné stravování a pohyb jsou jedinou fungující radou pro zdravé a štíhlé tělo, které bude nejen krásné, ale bude nám i dobře sloužit. Pravidelný pohyb je skvělý pro dlouhodobou dobrou fyzickou a psychickou kondici i imunitu. Cvičení by proto nemělo být hurá akce na pár týdnů, ale trvalá součást našeho života.

Nechce se vám do posilovny? Nevěšte hlavu, i doma si můžete vytvořit "fitko" a udržet se tak ve formě. Agáta vám ukáže pár tipů, jak na to.