Nejčernější vize se nenaplnily. S příchodem nového roku jsme měli platit 14% místo 10% daně. Tedy minimálně korunu navíc za každých 27 korun utracených za potraviny, knihy, teplo vodu a řadu dalších věcí. Zatímco ostatní ceny skutečně stouply, potravin jako by se zvýšení daně nedotklo. Chléb zůstal na své ceně, stejně jako máslo i mléko. Řetězce totiž nezdražily a zvýšení dorovnávají ze svých marží. Skokové navýšení cen si nemohou dovolit, a kvůli konkurenčnímu boji o zákazníky dokonce zlevňují.

Odborníci: Zdraží se postupně

Podle odborníků začaly řetězce nenápadně zdražovat již v prosinci a pokračovat v tom budou ještě zhruba půl roku. Někteří obchodníci dokonce zvýšenou DPH používají k propagaci a tvrdí, že s jejich cenami daň nepohne. Podle odborníků je to ale jen trik a nakonec se ceny přece jen zvednou. „Je to marketingová taktika, která pochází z Německa, kde byla úspěšně použitá při přechodu z marky na euro,“ řekl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka.

„U některého zboží došlo ke zdražení již v prosinci a k dalšímu zdražení dojde v průběhu pololetí. Mezi řetězci je velká konkurence a všechny se bojí zdražit skokově. Raději si sáhnou krátkodobě na svoje marže a přeceňování probíhá plíživě,“ popisuje taktiku obchodníků analytička Markéta Šichtařová.

Potraviny, které měly podražit najdete zde.

Supermarkety hlásí: Držíme ceny!

logo
„Ceny potravin jsme změnili od ledna letošního roku, a to o státem nařízenou zvýšenou sazbu DPH. Všechny potraviny jsme ale nezdražovali, naopak důležité položky každodenní spotřeby jsme dlouhodobě zlevnili. Upozorňujeme na ně zákazníky v letácích, přímo na prodejnách i v inzerátech v tisku.“

 

logo
„Ceny vždy přizpůsobujeme tržním podmínkám a uděláme maximum pro to, aby změna v DPH měla minimální dopad na koncovou cenu pro zákazníka.“

 

logo
„Dochází k mírnému navýšení cen, skokového navýšení se ale zákazníci bát nemusí. Ceny upravujeme v průběhu celého roku podle cenové hladiny konkurence.“

Tesco
„Snažíme se, aby zákazníci dopad zvýšení DPH na ceny potravin pocítili minimálně. U nejčastěji nakupovaných výrobků, jako mouka, mléko nebo chléb, držíme ceny na stejné úrovni jako vloni. Zvýšení cen některých potravin, které zákazníci nekupují běžně, je postupné a může se pohybovat od 2 do 10 %.“

logo
Ceny potravin Billa upravuje na základě jednání s producenty a dodavateli průběžně po celý rok. Kvůli vyšší DPH k částečnému zdražení přistoupili, ale není plošné a do různého sortimentu se promítá různě. „Čeští zákazníci jsou velice citliví na cenu, proto sledujeme vývoj cen v ostatních řetězcích. Předpokládáme, že ceny se všude budou v prvních měsících roku ještě dále korigovat. Kvůli našim zákazníkům držíme ceny kompletního sortimentu naší privátní značky Clever na stejné úrovni jako před zvýšením DPH,“ řekla Blesku Gabriela Bechynská ze společnosti Billa.

logo
„Ve své snaze udržet si cenové prvenství v České republice jsme od 1. ledna nenavýšili žádnou z cen u čtyř stovek nejoblíbenějších a nejčastěji nakupovaných výrobků, a to i přes zvýšení DPH.“

logo
logo
Autor: Blesk
„K otázkám zdražování potravin v roce 2012 se nebudeme vyjadřovat.“