Kombíkovou verzi fabií si Češi zamilovali: sloužila jako levné rodinné auto, vždyť jen první generace se ve verzi kombi vyrobilo a prodalo přes 660 000 kusů! Úspěchy slavily už předchůdci: forman coby kombi od favoritu a po něm Felicia Combi. Každému ze zmiňovaných modelů patří některá technická i jiná prvenství. Která? Jen loni se jich vyrobilo na 40 000 ks, což tvořilo 37,5 % prodeje všech fabií! Teď, po oznámení, že už nedostane nástupce, Češi zřejmě vezmou prodejny útokem.

Škoda Forman
Autor: Škoda Auto a Svět motorů

Škoda Forman 1990–1995, kufr: 400 litrů

První škodovácké kombi s pohonem přední nápravy, motorem vpředu a samonosnou karoserií vzniklo jednoduchým prodloužením hatchbacku Škoda Favorit. Původní návrh přitom váhal mezi označeními Forman a Tourist. Zajímavostí byly akční verze, kterých na bázi formanu vzniklo okolo 50 000 kusů – tedy skoro čtvrtina celkové produkce modelu. 

+ První rodinná škodovka nové éry.

- Vůz nikdy nedostal motor jiného objemu než 1289 cm3.

Škoda Felicia Combi, kufr: 447 litrů

I felicia vsadila na shodné zadní partie s hatchbackem, kromě užitečného zatížení a hmotnosti se měnil v podstatě jen zadní převis, nárazník a sloupky karoserie. Vedle klasické hliníkové třináctistovky OHV se pod kapotou nově objevily i čtyřválce převzaté od Volkswagenu: benzin 1,6 a diesel 1,9 litru. 

+Už měla klimatizaci či třeba sedadla v kůži.

- Zadní dveře často trpěly rzí.

Fabia I. generace
Autor: Škoda Auto a Svět motorů

Škoda Fabia Combi I, kufr: 426 litrů

Moderní vůz na podvozku tehdy ještě připravovaného Volkswagenu Polo přijel do prodejen na podzim 2000. Zadní partie byly ztvárněny velmi líbivě a s hatchbackem tentokrát neměly nic společného. Malé škodovácké kombi poprvé nabídlo automatickou převodovku, xenonové světlomety, svinovací roletu místo plata zavazadelníku, tempomat či vyhřívané sedačky.

+ Nadčasový design.

- Jako ostré RS se vyráběl jen hatchback.


Fabia II. generace
Autor: Škoda Auto a Svět motorů

Škoda Fabia Combi II, kufr: 480/505 litrů

Druhá z fabií na rozdíl od předchůdce designem nikoho neohromila, zůstala však ještě praktičtějším vozem. Po hatchbacku sice podědila zadní lampy, tvar dveří zavazadelníku včetně okna však získala nový. Pod kapotu se poprvé a naposledy od dob felicie vrátil motor 1.6, facelift z roku 2010 jej však z nabídky opět vyškrtl.

+ Rekordně velký kufr mezi malými auty.

- Podvozek převzatý od předchůdce, »sestra« ibiza dostala nový.

Fabia III. generace
Autor: Škoda Auto a Svět motorů

Škoda Fabia Combi III, kufr: 530 litrů

Zatímco Fabia II si mnohokrát vyslechla snůšku kritiky za svůj zevnějšek, že je úzká, zavalitá, příliš účelová, trojka se z ošklivého káčátka se vyloupla přímo ve fešandu, na kterou je dodnes radost pohledět. Jen loni se jich vyrobilo na 40 000 ks, což tvořilo 37,5 % prodeje všech fabií! Teď, po oznámení, že už nedostane nástupce, Češi zřejmě vezmou prodejny útokem.

+ Návrat ke kořenům Čechy milované Fabie I.

- Méně místa pro pasažéry na zadních sedadlech.

Jak dlouho ještě přežije?

Nová Fabia Combi IV měla přijít na trh v roce 2023 a do té doby zamýšlela Škoda prodávat třetí generaci kombíku pod názvem Tour. To se děje. S cenou nyní začíná na 334 900 korunách ve verzi Active (Ambition = 354 900, Black = 384 900, s automat. převod. = 374 900 Kč). Rok 2022 podle nás kombík přežije zcela určitě a kdo ví, třeba se dočká i roku 2024.

Chcete si na vlastní oči prohlédnout zcela nový model »krátké« Škody Fabia? Pak si nenechte ujít jedinečnou výstavu Auta na Náplavce v Praze, kde bude mít čtvrtá generace oblíbeného hatchbacku světovou i českou výstavní premiéru. Autosalon otevírá brány v 16:00, představení fabie se čeká o hodinu později, od 20:00 pak koncertuje Ewa Farna! Výstava na obou březích Vltavy (Rašínovo nábřeží + náplavka Smíchov) trvá až do nedělního podvečera. Prodávat na českém trhu se nová fabia začne 16. září, a to v cenách od 329 900 Kč.

Fotogalerie
15 fotografií